Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur gör ni som inte har en kombi? Åker er hund i baksätet?
Har ni något speciellt bälte/sele, eller någon annan smart konstruktion som gör att hunden åker bra och säkert?
Vovve åker i baksätet, han har en allsäfa krocktestad säkerhetssele på sig och ligger lugnt och fint på sin plats. Vi har en liten bil (C3) och trivs alla 3 i den. Dock har tanken funnits att fälla säten och använda bur, men än är det bara en tanke.
Jag har en Saab 9-3 halvkombi. I vanliga fall åker vovve (japansk spets) i skuffen i en mindre gallerbur, fastgjord med spännband. Nu i vår har jag haft syrrans Aussie har, så då har buren rykt, och dom åker båda lösa i bagageutrymmet. Kör jag bara den lilla åker han i tygbur i bagagen. Inte optimalt, men har ingen möjlighet att hitta en bur som passar både bilen och Aussien, som är värd pengarna för bara 3 månader. Ska eventuellt byta bil till sommaren, så det får vara som det är just nu.
Vi har halvkombi och har köpt en "pyramidbur" som passar i bagageutrymmet. Det kommer dock inte funka när hon blir större men tills dess har vi nog köpt ny bil.
Jag har en halvkombi. Den store har säkerhetssele på sig, allsafe. Den lille åker i en plastbur. Litar inte på någon av dem, så till sommaren ska jag beställa en specialbyggd bur till baggaget.
Här får väl vi kanske skämmas, men våran dvärgpudel är lite "här-och-där" när vi åker bil. Ibland i baksätet, ibland i passagerarsätet där fram. Ren livsfara tycker vissa (jag vet) men ja...det har bara blivit så..hehe
Har en halvkombi och jag har en bur från robust hundburar somm är anpassad efter bilen. Dvs den har en sarg som lyfter buren eftersom bagaget är nersänkt. Funderade först på lastgaller och grindar men med tanke på hur det såg ut i bagageutrymmet efter ha haft honom helt lös, är jag glad att jag slog den idén ur hågen.
Jag har en relativt ny bil och upplever att bur, skonar bilens inredning avsevärt. Hunden reser säkert i bagaget och jag har en ren bil i övrigt och bagageutrymmet ser inte ut som kom och hjälp mig att dö, trots att en hund åker med i bilen.
Betydligt bättre sedan när bilen ska bytas in när jag skaffar en ny. Nästa bil blir antagligen även det en halvkombi av något slag. Jag fick nog av de gigantiska kombibilarna när jag hade lagt mitt hästintresse på hyllan. Jag gillar min lilla bil, betydligt billigare och trevligare på alla sätt och vis
*kl*
Har alltid haft hunden ligga i golvbrunnen fram (passagerarsätet) och det har funkar jättebra. Bäst trivdes han konstigt nog i min lilla golf som skramlade, hoppade och lät fan. Nackdelen har dock varit att så fort jag lämnar honom i bilen så hoppar han ju upp och är på sätena eftersom han är lös...
Nu har jag ju två och då funkar det inte att ha bägge i brunnen, även om en ligger bekvämt där, så liten har fått en bur att sitta i, men den lär han växa ur rätt fort och då blir det nog inköp av bälten och baksätesförvaring...
Hunden åker i en volvo v40, längst bak i atlasbur fastspänd så den inte glider runt (men håller inte för våldsamma krockar men vad gör det?). Finns ändå en kant mellan kupe och lastutrymme så att hundburen inte kommer i bakhuvudet på folk i kupen.
Är jag uppe i norr hos familjen åker hunden i lastutrymmet på en gammal volvo 245, då i stålbur.
Hade gärna sett att det hon hade en säkerhetsbur men då jag inte äger någon bil själv får man ta vad man får, så att säga.
edit: såg nu att tråden inte var till för oss som åker kombi Men åker vi i en sedan har jag hundburen fastspänd i baksätet och det är väl det stadigaste alternativet kan jag tycka. Även om jag bara har en plastbur.
Det beror på hur länge jag är borta. Ska jag in på affären får han sitta fast, ska jag rida så är han lös. Men det är ju bara att haka av hunden från bältet så det är ju inga problem att göra.
Vår am. cocker sitter/ligger i baksätet med bältes-sele på. Ska vi lämna henne så måste vi knäppa loss, annars så har hon trasslat in sig massa. Vi skulle åka på studentkalas i somras och då fick hon åka bur i svärfars kombi, men hon satt upp och glodde i golvet i 4 timmar. Likadant på vägen hem... Kanske åksjuk, eller bara sur för att hon inte fick vara med.
Jag har foljande sakerhets balte till min. Jag kor antingen en person bil, men den har en "barnstols hallare" uppe i bakfonstret dar jag hakar fast Mandy ...eller ocksa kor jag en pick-up truck och har henne i baksatet med samma sele. Aven dar sitter hon fast uppifran da stolen ar vikt uppat och sakerhets baltet jag faster henne i kommer up over kanten.
Det funkar jatte bra och hon trasslar inte in sig alls som om hon sitter fast som vanligt i ett sakerhets balte. Kan man satta dom i mitten och uppifran funkar det sa mycket battre.
Hästnyheter Du blandar och ger hej vilt nu. Hur ska du ha det. Får en veterinär säga att "den här hästen lider och ska tas bort omedelbart" eller inte.
Lantbruksdjur Diarsanyl fungerar även på flermagade djur, innan de hunnit bli flermagade.
Hos lamm så tar vommen ca 55 dagar på sig för att bli fullt...
Islandshäst Jag skulle egentligen på en kurs nu under våren för en som är riktigt duktig på bettlöst och tänkte försöka få med mig tips därifrån men...