Löplina är väldigt vanligt utomlands. Många hundar som är i löplina regelbundet lär sig snabbt hur mycket rörelse som löplinan tillåter och kan springa på rätt bra om det är en lång lina men stannar självmant innan det tar stopp i linan sas. Vissa hundägare menar på att löplina inbjuder mer till rörelse än en hundgård och det är lättare och billigare att spänna upp en lång lina som hunden kan springa längs än än att bygga en hundgård med motsvarande mått.Ha! titta verkar gå att köpa
https://www.hornbach.se/shop/Loplina-DOGMAN-komplett-25m/6555176/artikel-detaljer.html
Vet inte om det var en sådan men det ser ju ut att fylla typ den funktionen.
Och hittade en random video på en hund som har det. Fanns ju dock inte flexikoppel då, verkar bli ännu snitsigare med
Personligen har jag inga problem med löplina om den används rätt och på ett säkert sätt på rätt hund. Vinthundar och andra hundar med rejält jaktdriv hade jag nog inte satt i löplina faktiskt, möjligen om jag själv ska vara ute i trädgården med hunden samtidigt så att jag har chansen att ta tag i hunden innan den hinner sätta iväg. Jag hade definitivt inte låtit en sån hund vara i trädgården oövervakad i löplina och än mindre åkt hemifrån.
Om jag minns rätt så får man ha en hund bunden i max 2 timmar, så i Sverige är ju löplina inte någon hållbar ersättning till en vanlig hundgård men för kortare stunder kan det vara ett alternativ.