Ni som har vinthundar...

Ha! titta verkar gå att köpa

https://www.hornbach.se/shop/Loplina-DOGMAN-komplett-25m/6555176/artikel-detaljer.html

Vet inte om det var en sådan men det ser ju ut att fylla typ den funktionen.

Och hittade en random video på en hund som har det. Fanns ju dock inte flexikoppel då, verkar bli ännu snitsigare med
Löplina är väldigt vanligt utomlands. Många hundar som är i löplina regelbundet lär sig snabbt hur mycket rörelse som löplinan tillåter och kan springa på rätt bra om det är en lång lina men stannar självmant innan det tar stopp i linan sas. Vissa hundägare menar på att löplina inbjuder mer till rörelse än en hundgård och det är lättare och billigare att spänna upp en lång lina som hunden kan springa längs än än att bygga en hundgård med motsvarande mått.

Personligen har jag inga problem med löplina om den används rätt och på ett säkert sätt på rätt hund. Vinthundar och andra hundar med rejält jaktdriv hade jag nog inte satt i löplina faktiskt, möjligen om jag själv ska vara ute i trädgården med hunden samtidigt så att jag har chansen att ta tag i hunden innan den hinner sätta iväg. Jag hade definitivt inte låtit en sån hund vara i trädgården oövervakad i löplina och än mindre åkt hemifrån.

Om jag minns rätt så får man ha en hund bunden i max 2 timmar, så i Sverige är ju löplina inte någon hållbar ersättning till en vanlig hundgård men för kortare stunder kan det vara ett alternativ.

Löplina är väldigt vanligt utomlands. Många hundar som är i löplina regelbundet lär sig snabbt hur mycket rörelse som löplinan tillåter och kan springa på rätt bra om det är en lång lina men stannar självmant innan det tar stopp i linan sas. Vissa hundägare menar på att löplina inbjuder mer till rörelse än en hundgård och det är lättare och billigare att spänna upp en lång lina som hunden kan springa längs än än att bygga en hundgård med motsvarande mått.

Personligen har jag inga problem med löplina om den används rätt och på ett säkert sätt på rätt hund. Vinthundar och andra hundar med rejält jaktdriv hade jag nog inte satt i löplina faktiskt, möjligen om jag själv ska vara ute i trädgården med hunden samtidigt så att jag har chansen att ta tag i hunden innan den hinner sätta iväg. Jag hade definitivt inte låtit en sån hund vara i trädgården oövervakad i löplina och än mindre åkt hemifrån.

Om jag minns rätt så får man ha en hund bunden i max 2 timmar, så i Sverige är ju löplina inte någon hållbar ersättning till en vanlig hundgård men för kortare stunder kan det vara ett alternativ.
Jag tror inte vi använde den på det viset du tänker, dvs som en ersättning för en hundgård (visste inte det var vanligt med hundgård i Sverige). Utan hunden var i löplinan på sommarstället när alla var ute och inne ur huset hela tiden med öppna dörrar, så bara med mycket folk omkring. Eftersom han inte kunde springa lös med kaniner överallt och eftersom man inte kan få 15+ personer varav flera barn och äldre att stänga dörrarna och ha honom instängt inomhus hela dagarna så tror jag löplina var idealiskt. Dvs ett sätt att få vara med och engagerad i vad alla gör utan att någon håller i kopplet.

Så jag tänker att det är något man har när man arbetar själv i trädgården/fikar/barnen leker men inte orkar släpa kopplet med sig och det inte vore kul för hunden att vara fastbunden i trädgårdsmöblerna (nu skulle han iofs lätt ha fått med sig vald trädgårdsmöbel på kaninjakt om ingen satt i den dessutom, han kunde få upp hastighet med ett barn i kopplet.).

Han skulle definitivt inte ha varit i löplinan ensam, det låter nästan farligt, även för ev förbipasserande personer och hundar, och jag kan inte minnas att jag faktiskt såg honom få upp någon fart i den, han spankulerade mest (gissningsvis hade kaninerna koll på ungefär vart han var rätt och slätt och var inte just där).

Senast ändrad:
Det är förbjudet att ha hund i löplina i Sverige på permanent basis.
Djurskyddsbestämmelser - www2 - www2 - Jordbruksverket
Utomhus får du inte hålla din hund uppbunden permanent. Detta gäller även vid användning av löplina. Det är tillåtet att kortvarigt binda en hund utomhus – men inte mer än högst två timmar per dygn och då endast på ett sådant sätt så att det inte kan skada hunden. Valpar under sex månader får endast hållas bundna kortare stunder.

Jo men det tror jag redan någon hade skrivit i tråden.

(Det lät inte som om ts var ute efter att ha hund i hundgård eller permanent uppbunden utomhus.)

Nu är vår whippet Dunit bara 13 veckor så min erfarenhet av vinthundar får sägas vara synnerligen begränsad.

Än så länge har vi mest släppt honom lös i vår träningshall (300 m2) där han gärna springer med någon leksak. Vi har även en träningsplan på ca 1 hektar som jag tänkte att han ska få springa på sen men än så länge har han varit mer intresserad av att smaka på några små svampar som växer där så det får vänta tills han är ur den där fasen "smaka på allting". ;)

Träningsplanen har inget staket, men den ramas in av stengärdsgårdar på två sidor, en åker på tredje sidan och träningshallen/gästboendet på sidan upp mot gården - inget av det är på något sätt ett stopp men det gör ändå att själva planen är mer inbjudande att hålla sig på, hoppas jag... :angel:

Gräset på planen hålls kortklippt och det brukar inte vara några djur där dagtid. Vår omplaceringsbeauceron, som är jaktbenägen, har mestadels fått vara lös enbart på planen och jag har aldrig varit med om att det dykt upp något djur. Han är också en som reagerar enbart på synliga djur.

Förhoppningen framöver är alltså att Dunit ska kunna rejsa på träningsplanen. Vi jobbar mycket på inkallningen nu när han är liten och hyfsat formbar, jag räknar dock inte med att kunna kalla in honom om han får springa i full fart, men jag tänker att 1 hektar kanske räcker för honom att rejsa av sig på. Kommer att vara lite försiktig så länge grödorna på intilliggande åkern är låga för då kan det ju tänkas att han inte ser skillnad på plan och åker, men om det tex odlas säd eller raps där så blir det ju hyfsat högt ganska snabbt och blir lite som en "vägg".

Vi får se - detta är vår första vinthund så vi får lära oss efterhand. Funkar det inte med träningsplanen så får han väl springa i träningshallen men den är lite för liten för honom när han blir vuxen tänker jag, i alla fall om han vill sträcka ut ordentligt.

Vi bor nära havet och under höst, vinter och tidig vår kan man gå längs havet utan att möta speciellt många människor så det är också en variant att låta honom rejsa av sig där lite då och då.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 574
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 515
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30