Ni som har tre eller fler hundar

Milosari

Trådstartare
Hur transporterar ni dem? Jag får hem min kelpievalp om drygt sex veckor och måste komma på en bra lösning till bilen. Jag har en v70 med dubbelbur bak till mina nuvarande hundar (labbe och schäfer) och hade planerat att fälla halva baksätet (delat i 1 + 2) och sätta in en bur där. Men nu när jag har varit ute och mätt lite så inser jag att det blir för litet. Kanske hade det funkat att fälla den stora delen, men vilken typ av bur kan man ha då?

Att ha hunden i sele i baksätet är uteslutet, det sliter för mycket på indredningen. Jag behöver även förvara träningssaker och godis i bilen. Att plocka ut mellanväggen i buren och trycka in alla tre är inte heller att tänka på, även om jag vet att det är vanligt.

Så hur gör ni? Visa gärna bilder!

Sv: Ni som har tre eller fler hundar

Inga tips, sorry. Men gud vad härligt och spännande med valp!

Jag kommer ha alla 3 där bak, men införskaffa grind+galler istället. I början kommer valpis vara i bur i baksätet.

Vad för slags bur hade du tänkt dig? En vanlig kattbur blir ju snabbt för liten.

Minina vill ligga ifred i buren och blir sur om Loke råkar kasa över på hennes sida. Så för att alla hundarna ska kunna slappna av ordentligt tror jag det är bäst om de hålls separerade.

När jag köpte Piraya hade jag ingen kombi, men kom ju på att det gick att ställa in en vanlig utställningsbur på sätet bak o spänna fast med spännband! Det va faktiskt skitsmidigt, buren satt som berget och dörren öppnas ju från kortsidan. En kelpie lär ju få plats i en sån även som vuxen :p

Jag har en volvo 850 med grindar i bak, baksätena fällna och lastgaller precis bakom framsätena. Jag hade tills valpen blev 4 månader honom i vanlig gallerbur som jag spänt fast i baksätet med spännband. Nu är han för stor för buren och får åka med dom stora i bagaget i stället.

Har en låda med träningssaker och kläder som jag spänt fast vid ena bakdörren så den är lättåtkomlig :)

Har fyra hundar, 60-65cm höga och 30-35 kilo väger alla utom valpen. Men löste det på samma sätt när Limbo fortfarande levde, alla i bak.

En sådan här bur hade jag när valpen var mindre, fastspänd så sidoluckan öppnades vid bakdörren.:
hundbur-dogman-1.jpg

Inte det mest trafiksäkra, men valpen låg stabilt i buren och jag kunde lämna honom i den utan att oroa mig över att han skulle tugga i sig något :)

Senast ändrad:

Ett alternativ om du vill ha alla i bur är att ha en enkelbur till Minina + dubbelbur i bak till Loke och valpis med den stora delen av baksätet fällt. Kanske går att placera så dubbelburens dörr går i höjd med bakdörren så dom kan hoppa in där? Alltså att dubbelburen står på "fel håll". Eller har dubbelburen en sidodörr så är det ju ännu lättare :)

Blir ju kattbur typ första veckan, sen är den för liten. Så jag ska låna en medelstor bur från en kompis , hon har sin tollare i den i vanliga fall på utställning. Det är en helt vanlig gallerbur.

De burar jag har är för stora för att komma in i bilen. Men du borde få plats med en sån flygbur i baksätet? kelpie är ju inte så stora...

Inga bilder, men vi har 4 hundar (jappe, kelpie, aussie och holländare) bak i en golf-kombi med lastgaller och grindar. Inga problem med utrymmet, men en viss randig har slitit sönder taket, så en bur hade inte varit helt dumt. Tyvärr blir ju utrymmet mycket mindre då:cool:

Edit: Alla hundar sitter alltså tillsammans, ingen mellanvägg eller dylikt.

Har ni skärmat av med grindar då så att varje hund har sitt eget utrymme?

Aha, svar kom nu. Jag förstod det som att TS sökte förslag då hundarna inte satt tillsammans och det gör jag med så jag följer tråden. :)

Fast skogis, du borde väl kunna ha den lilla i bur i baksätet? Misstänker att problemet hos dig heter barnvagn:D

Ja det stämmer! Fast jag vill bra gärna ha båda hundarna i bur där bak, OM det går. Annars blir det en sån lösning. :)
Han är ju så liten lillskiten så det borde räcka med typ en brevlåda på Lokas bur....? :D

Ja, eller lägg honom i det där facket som finns på baksidan av förarsätet och passagerarsätet :idea:

Jag hade nog bara kompletterat med en baksätesbur till kelpien. :)

Så har jag nu i min nya bil. (Audi A4a) Iver har en bur i bagaget och Kittie en i baksätet med kortsidan mot dörren där även öppning finns.

Har också en V70 och jag kan inte få ihop att ha tre hundar i bilen. Om jag skulle skaffa en hund till (vilket ibland diskuteras) så blir det till att byta bil. En skåpbil (familjebuss) av någon sort. Vi åker ibland 4 personer + 2 hundar i bilen och med utrustning så skulle det inte att gå att få in en hund till. Jag tycker t o m att utrymmet i en dubbelbur med mellanvägg (största Variocagen) är i minsta laget för en hoffetik och en schäfertik, båda i 30-kilosklassen. Så mitt tips om ni måste åka 3 personer eller fler + 3 hundar att titta på en annan bilmodell om du ska se till att alla åker säkert.

Svarar flera:

Vi åker max 2 pers i bilen, skulle vi behöva köra fler personer så har vi en bil till (helt vansinnigt, jag vet). Dessutom, eftersom bilen är inköpt till hundarna så kan jag möblera om i den som jag vill.

Jag har inte varit sådär jättepeppad på utställningsbur tidigare, de ser så ostabila ut. Men alternativen verkar få. Kanske en flygbur i så fall? Hur stor tror ni en sådan ska vara? Jag räknar med att hunden kommer bli strax under 50 cm i mankhöjd som vuxen.

En annan tanke som slog mig är att man kan skruva loss ett säte och på så sätt få mer plats "framåt", men bredden blir kanske ändå inte tillräcklig?

En tredje idé är att köpa en måttbeställd bur till baksätet, men hur ska den se ut?

Svarar flera:

Vi åker max 2 pers i bilen, skulle vi behöva köra fler personer så har vi en bil till (helt vansinnigt, jag vet). Dessutom, eftersom bilen är inköpt till hundarna så kan jag möblera om i den som jag vill.

Jag har inte varit sådär jättepeppad på utställningsbur tidigare, de ser så ostabila ut. Men alternativen verkar få. Kanske en flygbur i så fall? Hur stor tror ni en sådan ska vara? Jag räknar med att hunden kommer bli strax under 50 cm i mankhöjd som vuxen.

En annan tanke som slog mig är att man kan skruva loss ett säte och på så sätt få mer plats "framåt", men bredden blir kanske ändå inte tillräcklig?

En tredje idé är att köpa en måttbeställd bur till baksätet, men hur ska den se ut?

Här är ena bilen i hushållet en VW buss med specialgjord bur... men så är hundarna också något fler än 3 :angel: och några fungerande alternativ för att få in alla i en vanlig kombi finns inte!

Men för era förutsättningar skulle jag kunna tänka mig att satsa på en sån här till baksätet: http://transportboxen.se/ Tycker de är kanon, mycket stabilare än plast/gallerburar och att de har täckta sidor är ju en fördel för att hålla bilens inredning hel och fräsch.

Jag använde en flygbur till min Borzoi som valp, fick plats i baksätet men tog då upp nästan hela! Kan verkligen rekommendera en sådann. Jag vet inte storleken på min, men en kelpie får plats - borde vara i kopov storlek ungefär och han ryms däri:D

Jag ska själv bygga om min kombi, jag har grinder och galler, men ska riva bort hela baksätet och sätta galler bakom förarsätet också. Inte för förvaring av hund (just nu iaf) men behöver utrymmet!

Tänkte precis rekommendera Transportboxen. Tillverkas inte alls långt ifrån dig dessutom.

Många jag jagar med har de burarna just i baksätet för att det finns lite fler hundar än vad som får plats :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 515
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
3 234
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Charlie är ju en omplacering, han var drygt 2 år när han kom till mig i maj så han har varit här i ungefär ett halvår. En väldigt go och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 569
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka