Ni som har tre eller fler hundar

Sv: Ni som har tre eller fler hundar

Svarar flera:

Vi åker max 2 pers i bilen, skulle vi behöva köra fler personer så har vi en bil till (helt vansinnigt, jag vet). Dessutom, eftersom bilen är inköpt till hundarna så kan jag möblera om i den som jag vill.

Jag har inte varit sådär jättepeppad på utställningsbur tidigare, de ser så ostabila ut. Men alternativen verkar få. Kanske en flygbur i så fall? Hur stor tror ni en sådan ska vara? Jag räknar med att hunden kommer bli strax under 50 cm i mankhöjd som vuxen.

En annan tanke som slog mig är att man kan skruva loss ett säte och på så sätt få mer plats "framåt", men bredden blir kanske ändå inte tillräcklig?

En tredje idé är att köpa en måttbeställd bur till baksätet, men hur ska den se ut?

Åker ni bara 2 i bilen skulle jag definitivt fälla båda baksätena och skaffa en Variogage enkelbur och ställa så att hunden tas ut genom bakdörren. Viktigt är att kunna spänna fast buren med spännband så att den inte flyttas vid eventuell krock. Tror att det finns fästöglor på golvet i V70'n men är inte helt säker. Vet att det finns bakom baksätenas rygg så de två går att använda även till buren du ställer framför den som du redan har.

Byt bil! ;)

Om någon missat det så bokstavligen ÄLSKAR jag vår WV-buss!
Gott om plats för chaufför + 4 passagerare + 4 fullstora burar + plats för att ställa in barnvagnen (utan att vika ihop den det minsta!!)

Att de sedan är 4-hjulsdriven och har dieselvärmare = alltid varma hundar innan och efter träningen på vintern gör det inte sämre!

Dessutom införskaffades ett litet "förtält" i somras!:D

Tillägg:
Hade en Berlingo innan med fem måttbeställda burar! En enklel med billig bil som fyllde sin funktion ypperligt när vi bara var två vuxna + ett gäng hundar.

/Swat

Senast ändrad:

Haha du tror inte att hundantalet kommer stanna vid 3?

Jag ska kolla upp lite om de där täckta enkelburarna. Det verkar ju hur smart som helst. Bara ventilationen blir tillräcklig?

Passar på att kapa tråden lite :angel:

Hur billig är Berlingon ungefär?

Vi letar ny bil och har funderat på både en Berlingo och WVs Caddy (både "vanlig" och Maxi), och funderar på om det är värt att köpa Citroën om den både är billigare i inköp och att äga.

Senast ändrad:

9372868981.jpg

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Här har du ju en bur Cilla!!!!

Haha du tror inte att hundantalet kommer stanna vid 3?

Jag ska kolla upp lite om de där täckta enkelburarna. Det verkar ju hur smart som helst. Bara ventilationen blir tillräcklig?

Ja jag har använt mina i ca 4 år och de är kanon! Hållbara och mycket stabila, absolut rymningssäkra :angel: och ventilationen har inte varit något problem. De är ju öppna framtill och även halva bakstycket.

Jag kör mina tre med fällda baksäten i en vanlig kombi. Lastgaller och hundgrindar bak, självklart! Förvaring har jag i främre passagerarsätet, oömma saker kan ibland få åka bak med hundarna. Alla hundarnas saker hänger på grindarna bak, skitsmidigt.

Köp en hund transport kärra och låt dem åka bakom bilen:):)

Caddyn är nog en betydligt "bättre" bil än Berlingon! Men så kostar den också MINST 3 ggr så mycket ;)

Min lilla "bella" - smeknamn på bilen - var väldigt bra för oss!
Hon gick billigt, hade en vettig skatt och försäkring, var enkel att städa - gick att plocka ur burarna och spola ur skåpet osv.

Dock vad hon ju tvåsitsig, inte så jätte terränggående och känns lite "plastig" i detaljerna.

Vi hade dock inga problem alls med mekaniska eller "tekniska" saker!

/Swat

PS. PM:a om du vill ha bilder eller så.

9372868981.jpg

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Här har du ju en bur Cilla!!!!

Mycket tjusig!

Det blev en sån där transportbur i plast så länge. Den kan jag ha några månader innan valpen växer ur den. Sedan får jag se. Jag har funderingar kring om buren kommer att gå att öppna på vanligt sätt när den står i baksätet. Passagerardörren bak är ju välvd, så det kanske kräver någon speciallösning?

misshappydog: Det finns ju ganska gott om plats i bilen så det känns onödigt att köpa till extra "förvaringsutrymme". Dessutom hade jag aldrig vågat ha mina hundar så att jag inte kunde se och höra dem.

Migo: Ja det verkar vara det vanligaste att man har dem ihop. Men min surkärring vill som sagt ligga ifred, så jag måste dela av.

KL

Även jag ska byta bil i höst och bygga om till en riktig hundbil för att få plats med rejäla burar och lastutrymmen för diverse hundprylar. Har just nu en Opel Astra och två hundar. Kommer inom snar framtid ha fyra hundar. Står just nu och väger mellan Berlingo och Caddy Maxi, får se vad plånboken säger när det är dags att köpa ;).

Jag hade gärna velat se bilder på er andras last/burlösningar :laugh:! Har ni något foto, kan ni inte slänga in det här i tråden så vi andra kan få lite inspiration :D?

Jag är helt oförmögen att lägga upp bilder! Vill någon se mina gamla och/eller nya bur-lösningar kan jag maila :)

/Swat

Kan inte bifoga bilder i PM :) Sicka era mailadresser så skickar jag bilder!

/Swat

Har du forskat mer i ämnet?

Jag har ju lite samma bekymmer och har insett att jag nog gärna vill ha mina i varsen bur. Skulle man sen ha med en extrahund kan den ju åka själv och mina 3 där bak.

Någon som vet hur krocksäkerheten är på en baksätesbur?

Och ang bakdörren borde man ju kunna plocka av den när man ska sätta in buren, alternativt ta den genom bakluckan. Det finns ju burar som öppnas som en jalusi...

Vi hade en krocktestad baksätesbur förr, jag får dock återkomma med info om du är intresserad eftersom den står ute i svärmors bod.

Allmän fråga:

Kan en 16 kgs Staff och en något större hund på ca 20-25 kg dela på halva bagageutrymmet i en stor kombi ( nya Passat ), eller blir det får trångt?

Ja, gör gärna det:)

Jag har ju 2 st 35 kgs och de hade en extra lång halvbur ett tag. Dvs jag hade ett säte fällt och det funkade skitbra. Men sen är det ju ingen höjdare säkerhetsmässigt... Baksätesbur där också?

Halloj!

Jag har inte läst hela tråden så jag kanske svarar som någon innan, ber om ursäkt för besväret i sådana fall.

Vi har haft tre hundar även om vi just nu bara har två. Då hade vi en stooor rottishane, en stor schäfertik och en mindre schäfertik och hundarna var tvugna att hållas separerade i bilen. Vi har en Volvo V70 av gamla modellen och hade då grindar bak med mellanvägg samt en separat bur som stod på de nedfällda baksätena. Den buren var måttbeställd och svetsad som en "vanlig" bilbur och var rektangulär. Den var rejält stor men dock lite låg för rottisen eftersom man får tumma lite på höjden för att överhuvudtaget få in buren i bilen. Det var mycket smidigt och samtidigt säkert eftersom det var en rejäl, svetsad bur. När den buren var i bilen fungerade långsidan på den som galler för hundarna bak vilket också gjorde deras ytor större än med det vanliga gallret som vi har om sätena är uppfällda.

Hoppas att du förstår hur jag menar, är usel på att beskriva. Lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 515
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
3 234
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Charlie är ju en omplacering, han var drygt 2 år när han kom till mig i maj så han har varit här i ungefär ett halvår. En väldigt go och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 569
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka