Ni som har med hunden på ridturen!

Garpur

Trådstartare
Jag har letat och letat, men har inte hittat någon tråd om hundar som är med på ridturer. (I stallet över huvudtaget?)
Antingen letade jag för dåligt eller så finns ingen.

Men hur som helst, jag har en 5 månaders Vit herdehund som är med i stallet, hade med han på en skrittur på igår för första gången (har gått promenader med häst och hund innan) vilket gick jätte bra!
Jag red i skogen där jag antagligen inte skulle möta någon för att inte "utmana ödet", hoppas ni förstår mig rätt.

Det jag undrar nu är, hur gör ni andra? När ni till exempel rider längs vägar eller möter någon/något. Vad gället för "regler" för hunden?

Vill ha inspration och tips från andra med erfarenhet :)

Sv: Ni som har med hunden på ridturen!

Jag har inte så himla mycket erfarenhet, men innan min häst flyttade till himlen så var Billy med ut i skogen några gånger.
Han sprang lös, men höll sig i närheten. Jag hade i förebyggande syfte lärt in "Gå före!" för att han inte skulle hamna precis bakom hästen. Även om hästen var snäll, så var det en onödig risk.

När vi rider längs vägar, tex, så tar jag in hunden vid sidan av hästen. Hon ska gå så hon går jämsides med mig, antingen höger eller vänster sida beroende på vad jag ber henne om.

Hon kan även gå före och gå bakom.

Reglerna är som alltid på promenad, lyd och håll dig i närheten.
Samt, håll avstånd när vi galopperar.

Hos mig är både dobbis och frallor med i stallet och på ridturen.Dobbisen är vältränad och kan skickas både fram,bak,sida eller diket.Skulle aldrig komma på tanken att varken jaga eller hälsa på hund/människa vid ridtur.
Frallorna rids aldrig med på vägen förutom en lite bit på lokala byvägen där alla känner dom/mig.

Vet att jag skrivit i tidigare trådar iaf.

Jag började när min var ca 1,5 år gammal, ville vara sker på att han var någolunda klar i kroppen. Först turer med häst vid hand och hunden brevid sedan uppsuttet.

Ska jag rida längs vägar med trafik så sitter jag av, så totalt onödigt att riskera något. Är det däremot en mindre väg i t ex bostadsområde där jag vet att man möter max en bil vissa tider på dygnet så gör jag halt och har hunden närmast kanten när bil kommer.
Möter vi folk/hundar så är det halv och han ska vara på högra sidan, ibland beroende på vad vi möter så sitter jag av och kopplar eller fortsätter i skritt förbi.
Min hund bryr sig mycket mindre om folk och andra hundar när jag sitter till häst. Knappt alls faktiskt. Vilda djur ser han öht inte alls även om det springer harar, rådjur, älgar eller rävar två meter framför nosen oavsett om jag sitter på hästen eller är utan häst.

Jag har tagit mina tre huliganer i koppel bredvid hästen när vi ridit det har aldrig varit något problem, hanen får gå lös när vi rider i skogen men tjejerna går alltid i koppel bredvid då de lider av den turkiska fördröjningen ännu.

Lycka till

KL

Jag har JÄTTEPROBLEM med att få hunden att lyda, står jag på marken lyder han och tar korv bra. Sitter jag upp så lyssnar han INTE alls, jag kan skrika och gapa så hästen blir rädd men hunden skiter blankt i det och agerar på eget bevåg (stor respekt för hästar = springa bort). Jag har låtit honom vara med i paddocken när jag rider och då har han följt efter eller stannat i närheten, inte flytt bort.

Jag har haft honom med på ridturer innan men då var det i skogen för att prova, han är inte så följsam av sig och håller sig på ett för stort avstånd. Han kommer inte vid inkallning, lyssnar inte på Nej.
Han vägrar ta korv (som är hans absoluta favoritgodis och även det han inte alltid får, jag ger korv bara när det behövs för bästa resultat)

Jag har försökt få hjälp med detta av min kompis som är hundtränare men hon svarar aldrig på mina frågor så jag vänder mig till buke.
Vad ska jag göra? Sätta lina på honom och lära honom att helt enkelt gå nära hästen?

Jag tror att han inte litar på mig trots han har gått i trappor som han inte vågat gå annars, han gör saker han inte vågar och vi leker jättemycket till vardags.

Han blev översprungen i somras av en häst som fick för sig att rymma. Mitt fel också, jag mår dåligt av det så jag förstår och tycker delvis att det är bra att han har respekt för hästar.

Står jag jämte hästen kan han gå fot, lukta på hästen och han kan till och med "leda" hästen om han vill leka, dvs dra i grimskaftet. Jag har hela tiden uppmuntrat lek kring min häst som jag litar på och som inte bryr sig om hundar just för han ska släppa på sin rädsla för hästar.
Det händer ibland att han agerar på eget bevåg trots jag placerat honom på ett ställe så jag har fått skälla lite på honom just för han ska krypa iväg (och hamna i vägen). Han vet mycket väl att han ska ligga på plats tills jag sagt varsågod. Det gör han när ingen häst är i närheten (ex när jag mockar).

Rörigt inlägg men jag är så ledsen över att inte kunna rida med hunden, jag har jättesvårt med tid också i och med att jag går i skola och husse jobbar för jämnan nu när det är vinter (jour) och det skulle underlätta att ibland slå ihop två flugor i en smäll.

Vilka regler ska jag ha för honom? Jag ser helst att han håller sig framför mig för han hänger som sagt dåligt med när jag sitter på hästen. Skickar jag honom framför mig så sticker han hur långt som helst som det är idag.

Eller ska jag ge upp drömmen om att ha med mig en hund på ridturer för han blivit rädd för hästar?

Just när han blev rädd för hästar så ignorerade jag det, han vägrade först leka i stallet, jag tog då hjälp av min kompis och hennes hundar och han började leka i stallet igen, nu leker han till och med när jag har hästen bredvid mig. Men sen då?
Han har varit med mig i stallet nästan varje dag så han är van vid hästar men det verkar ändå inte riktigt släppa på något vis...

Vad ska jag göra? Eller snarare - vad KAN jag göra?

Han är ett år idag, när olyckan hände så var han runt 5-6 månader gammal.
Har annars inga problem med kvarstående rädslor, tuff hund i övrigt.

Senast ändrad:

Som sagt, kan hända att det redan finns en sån här tråd, men jag hittade ingen nämligen... :)

Tackar för alla bra svar.

Självklart har jag inte tänkt att ha med min 5 månaders valp på ridturer. Den jag hade med honom på varade kanske i 10 minuter, en kvart för att det gick bra! Avslutade när det gick som bäst. Längre ridturer får han bli med på när han är vuxen.

Min åsikt har vart att han ska hänga med i stallet och att det var en bra idé att ta med han på en skrittur just för att han ska vara beredd när han väl är vuxen. Som sagt, han ska inte bli med på någon "riktig" ridtur ännu.

Är det bättre att träna hunden att gå före, bakom eller brevid hästen under turen? Vad anser ni och varför?

Min gamla hund va alltid med mig ute och red. Har en ny liten kille nu som är 6 månader men han få vänta lite till innan han fäljer med.

Kan va bra om hunden kan alla komandon som gå framför, bakom och vid sidan. Stanna är oxå ett kommando som är ett måste. Om det häder något är det jätte skönt att kunna stanna hunden och den stannar kvar.

Att låta hunden gå framför, bakom eller bredvid beror väl lite på vad terrängen tillåter. Skrittar jag så kan hunden gärna va framför men är det snabbare gångarter vill jag hellre ha den en bit efter eller i bit ifrån vid sidan.
Har varit med om att hunden tvärnitat framför hästen och blivit översprungen (som tur va missade samtliga hovar hunden), ni ska bara veta hur snabbt man kommer i fatt en tvärnitad hund i trav.:cry:

JNär jag red på vägar som det kunde komma bilar så hoppade jag hellre av och kopplade hunden och gick den biten. I skogen och på lugnare grusvägar fick han lltid vara lös.

Min vän bara alsäade att följa med hästen ut!:laugh:

Lär hunden kommandon så att du kan dirigera den "före", "bakom" osv (före med fördel, eftersom att du har bättre koll på vart hunden är). Min schäfertik följer alltid med när vi rider ut, superkul tycker hon! :)

Det är jättebra att ha hund med på ridturerna! Både för hundens skull som får motion och hästen som får sällskap. Glöm inte att alltid ha reflex på hunden ifall hunden någon gång "glömmer att lyda" så att den syns om det kommer en bil!!
När jag red in min unghäst hade jag med mig min flat- labbe, som verkligen älskade att få åka till stallet. De blev jättegoa vänner och hästen litade helt på hundens omdöme. Tex. om det var något som hästen tyckte verkade läskigt så skickade man bara fram hunden, sen var det läskiga inte farligt längre. Lärde hunden kommandona: fot= vänster (precis som när man går vanliga promenader, resten av kommandona lärde sig hunden på ridturerna), jämte= höger sida, framåt= gå framför och bakåt= gå bakom, beroende på hur situationen är så är de bra med lite olika kommandon. Tyvärr så har hunden blivit för gammal för sådant, men i stallet är de fortfarande goa vänner. Funkar dock inte med vår nya hund, personkemin stämmer inte, hunden är rädd (biter hästen när hon får chansen) och hästen tycker inte om hunden (sparkar efter den). Så ingen idé att ta med på ridturerna alltså.
Det är även bra att ha hunden med av en till anledning: En gång stack min häst från mig efter att ha blivit vettskrämd av en flock får, bad hunden söka efter hästen, och ja hon hittade honom! Vilket nog jag aldrig skulle ha lyckats med ensam! :D

Senast ändrad:

Bråka får gå vid sidan "Här" när vi möter någon eller går vid väg. Annars är det strikt förbjudet att vara bakom och vid sidan av hästen. Hon går alltid före. Även när vi cantrar med galoppörerna!

Hunden är inte tuff någonstans. Förstår inte riktigt vart du ser det eftersom han efter händelsen tycker hästar är otäcka. Att han också har problem med trappor och annat som han "inte vågar" tyder ju på att han faktiskt är en klen individ.

Jag hade helt enkelt tagit hunden i koppel i ena handen och hästen i andra och gått en kort promenad. När det fungerar så hade jag haft långlina på hunden och suttit upp på en trygg häst och fått hunden att slappna av. När hunden är bekväm med att vara med runt runt i en paddock hade jag börjat lära in "Före", "Stanna", "Här" osv.

Innan han är lugn och tillfreds med hela situationen är det nog svårt att lära in några moment.

Jag har tagit mina tre huliganer i koppel bredvid hästen när vi ridit det har aldrig varit något problem, hanen får gå lös när vi rider i skogen men tjejerna går alltid i koppel bredvid då de lider av den turkiska fördröjningen ännu.

Lycka till

Turkisk fördröjing:confused:

Hunden är inte tuff någonstans. Förstår inte riktigt vart du ser det eftersom han efter händelsen tycker hästar är otäcka. Att han också har problem med trappor och annat som han "inte vågar" tyder ju på att han faktiskt är en klen individ.

Jag hade helt enkelt tagit hunden i koppel i ena handen och hästen i andra och gått en kort promenad. När det fungerar så hade jag haft långlina på hunden och suttit upp på en trygg häst och fått hunden att slappna av. När hunden är bekväm med att vara med runt runt i en paddock hade jag börjat lära in "Före", "Stanna", "Här" osv.

Innan han är lugn och tillfreds med hela situationen är det nog svårt att lära in några moment.

TS: Gör absolut inte så! INGEN LINA!!!!!!!! Livsfarligt, annars var väl tipset ok, men använd för gudsskull ingen lina på hunden då hästen är i närheten om du är rädd om dina djurs liv!

TS: Gör absolut inte så! INGEN LINA!!!!!!!! Livsfarligt, annars var väl tipset ok, men använd för gudsskull ingen lina på hunden då hästen är i närheten om du är rädd om dina djurs liv!

Vad är problemet med en lina undrar jag? Eller är det bara jag som har simultanförmåga och sitter på normala hästar när jag rider tillsammans med hundarna?

Dummaste jag läst.

Jag förstår bådas tankar kring att använda långlina.
Kan förstå att det är bra att ha en långlina för att träna hunden som är rädd.

Men jag vet en skräckhistoria. Genom bekanta har jag hört om en tjej som hade hunden med sig när hon red, hästen som annars är världens snällaste blev rädd och stack. Tjejen ramlade av, linan trasslade in sig i sadeln, efter släpades hunden, och ja... Ni kan tänka er vad det blev av det.

Så jag förstår er bådas tankar.
Dock ska jag träna för hand att gå bakom och framför. "Här" är han duktig på, men kanske ska lära han något komando att vara brevid på höger sida, kanske till och med ner i diket? För att sedan få med det upp på hästryggen.

Hur anser ni hur jag kan bygga upp tränandet? Hur gammal "bör" han vara innan han får hänga med helt. 2 år?
Kom gärna med åsikter eller tips, jag vill veta allt :)

För att han är en långhårig collie får jag faktiskt medge att han ÄR tuff. Som sagt INGA kvarstående rädslor ALLS utom när det gäller HÄSTAR.

Visst var mitt inlägg rörigt men jag ska ta det nu när jag inte har så mycket i huvudet (mår dåligt just nu).
Hunden har INGA problem med trappor ALLS. Dock inte testat honom i ståltrappor men han bör klara det med övertalning. Trappor där man ser igenom till marken är inte populärt men detta är vad jag förstått vanligt bland hundar med höjdrädsla. Det betyder att han inte är klenare än någon annan hund. Han har inte visat någon rädsla överhuvudtaget utom det här med hästar. Funderar jag på vilka problem han har så är det faktiskt inga alls, han är snarare villig att undersöka saker, som nu ikväll så sa min sambo att det hördes en skogsmaskin och därför sprang hunden hit och dit och spanade efter den, han ville leta upp den men det får ju han inte för oss. En rädd hund hade sprungit raka vägen hem eftersom vi var 100 m hemifrån.

Att gå på promenader med en häst i näven är INGA problem som helst, då blir det som vilken promenad som helst och han lyssnar på alla kommandon.
När jag rider i hagen/paddocken så brukar han efter en stund följa efter och visar tendenser till att valla eller leker trots jag jobbar hästen i galopp. Att han visar vallningslust efter en häst är för mig ett positivt tecken då han visar tecken på minskad rädsla.

Men jag är beredd på att börja om från noll, jag tycker inte han visar rädsla när det är MIN häst då han känner henne. Jag hanterar inte de andra hästarna och därför är det inte intressant att han ska gå ihop när jag rider ut i grupp, det viktiga är att jag kan rida själv med honom, rider jag med andra så får han antingen stanna hemma eller vara själv i foderkammaren som är uppvärmd.

Han visar bara stor respekt för henne men drar sig inte för att gå och trakassera matte när hon står och skruvar av och i broddar bak och pussas lite. Han luktar gärna på henne. Min häst bryr sig inte ett skit om hundar, han skulle kunna gå runt hennes ben utan att hon brydde sig eftersom hon är uppvuxen med små bjäbbiga hundar som springer överallt.

Jag har ingen som kan hjälpa mig med att promenera med hunden samtidigt som jag skrittar hästen så jag måste träna helt själv. Jag har ingen att ta hjälp av och jag känner inte så många hundmänniskor häromkring. Inga om jag tänker efter ordentligt.

Frågan är hur jag ska ta det steg för steg?

1. Jag tar hunden på promenader och kör lydnad samtidigt och vänjer honom vid att följa efter hästen.

2. Rida med lina? Jag är rädd att hunden trasslar in sig så jag vet inte alls om jag gillar att ha lina på hunden... Min häst är inte världens säkraste och jag har ingen annan att rida.

Sen då? Hur vet jag att lydnaden verkligen sitter i när jag sitter upp? Det är ju det som är det stora steget som inte alls fungerat.

När jag tänker efter känns det som att det är ett omöjligt fall bara för han fått dålig erfarenhet tidigt. Och att det är mitt fel. Jag är inte erfaren nog att "laga" det och jag har ingen som kan hjälpa mig. Känns som att jag kan ge upp tanken på att ha hunden med mig på ridturer...

Det är kanske en tuff hund för att vara långhårscollie, men det är ingen tuff individ. Om han dessutom är höjdrädd så är det konstigt att du kan kalla hunden för "tuff". Uppenbarligen har han vissa rädslepåslag.

Jag hade aldrig i livet accepterat att min hund går in och försöker valla när jag rider, eller leka. Mycket av det kan dessutom vara stress och osäkerhet. Och för att inte tala om farligt!

Det är inga problem att rida med en lina, man får rulla ihop linan. Ha den i en hand och tyglarna i andra. Det gäller att ha simultanförmåga. Däremot om du känner att du inte klarar av det så ska du inte göra det heller. Men det är faktiskt ingen svår uppgift. Linan trasslar inte ihop sig heller om man håller den sträckt och eftersom du sitter högre upp än hunden är det inga problem heller.

Men på dig låter det mer som om att hunden nu inte alls är rädd för hästen överhuvudtaget, bara ignorerar dina kommandon när du rider. Då undrar jag hur lydnaden fungerar när du inte rider? Sitter inte den så kanske du ska börja med vanliga kommandon tex. "Hit", "Här", "Stanna", "Ligg", "Före". Det är mina kommandon jag har perfekt på marken och även när jag rider.

Vad är det som gör fallet omöjligt? Är det kanske så att din egna oro och känsla av att misslyckats smittar på din hund? Vad händer om någon annan rider med din hund, är han bättre då?

Har du ingen sambo, syster, mamma, pappa, bror eller kompis som kan gå med dig på promenad medans du rider?

Det finns alltid skräckhistorier när det gäller djur. Just för att det är djur. Men har man en trygg häst och ordning på linan så har jag svårt att se vart det ska gå så fel? Hur kan en lina trassla in sig i sadeln undrar jag också? När jag rider har jag hunden på ena sidan, och samma hand håller jag i linan. Andra handen har jag tyglarna. Att skritta runt i en paddock och träna på hundens lydnad är verkligen inget avancerat om man bara har rätt material.

Måste mest vara höjden av klumpighet eller otrolig otur. Likadant kan det gå åt helvete fel när man rider med hunden lös och hästen slänger sig och hamnar på hunden. Det finns alltid risker med ridning överlag, och såklart ännu mer med hund. Med eller utan lina!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 839
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 694
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 824
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka