Sv: Ni som har med hunden på ridturen!
Hunden är inte tuff någonstans. Förstår inte riktigt vart du ser det eftersom han efter händelsen tycker hästar är otäcka. Att han också har problem med trappor och annat som han "inte vågar" tyder ju på att han faktiskt är en klen individ.
Jag hade helt enkelt tagit hunden i koppel i ena handen och hästen i andra och gått en kort promenad. När det fungerar så hade jag haft långlina på hunden och suttit upp på en trygg häst och fått hunden att slappna av. När hunden är bekväm med att vara med runt runt i en paddock hade jag börjat lära in "Före", "Stanna", "Här" osv.
Innan han är lugn och tillfreds med hela situationen är det nog svårt att lära in några moment.
För att han är en långhårig collie får jag faktiskt medge att han ÄR tuff. Som sagt INGA kvarstående rädslor ALLS utom när det gäller HÄSTAR.
Visst var mitt inlägg rörigt men jag ska ta det nu när jag inte har så mycket i huvudet (mår dåligt just nu).
Hunden har INGA problem med trappor ALLS. Dock inte testat honom i ståltrappor men han bör klara det med övertalning. Trappor där man ser igenom till marken är inte populärt men detta är vad jag förstått vanligt bland hundar med höjdrädsla. Det betyder att han inte är klenare än någon annan hund. Han har inte visat någon rädsla överhuvudtaget utom det här med hästar. Funderar jag på vilka problem han har så är det faktiskt inga alls, han är snarare villig att undersöka saker, som nu ikväll så sa min sambo att det hördes en skogsmaskin och därför sprang hunden hit och dit och spanade efter den, han ville leta upp den men det får ju han inte för oss. En rädd hund hade sprungit raka vägen hem eftersom vi var 100 m hemifrån.
Att gå på promenader med en häst i näven är INGA problem som helst, då blir det som vilken promenad som helst och han lyssnar på alla kommandon.
När jag rider i hagen/paddocken så brukar han efter en stund följa efter och visar tendenser till att valla eller leker trots jag jobbar hästen i galopp. Att han visar vallningslust efter en häst är för mig ett positivt tecken då han visar tecken på minskad rädsla.
Men jag är beredd på att börja om från noll, jag tycker inte han visar rädsla när det är MIN häst då han känner henne. Jag hanterar inte de andra hästarna och därför är det inte intressant att han ska gå ihop när jag rider ut i grupp, det viktiga är att jag kan rida själv med honom, rider jag med andra så får han antingen stanna hemma eller vara själv i foderkammaren som är uppvärmd.
Han visar bara stor respekt för henne men drar sig inte för att gå och trakassera matte när hon står och skruvar av och i broddar bak och pussas lite. Han luktar gärna på henne. Min häst bryr sig inte ett skit om hundar, han skulle kunna gå runt hennes ben utan att hon brydde sig eftersom hon är uppvuxen med små bjäbbiga hundar som springer överallt.
Jag har ingen som kan hjälpa mig med att promenera med hunden samtidigt som jag skrittar hästen så jag måste träna helt själv. Jag har ingen att ta hjälp av och jag känner inte så många hundmänniskor häromkring. Inga om jag tänker efter ordentligt.
Frågan är hur jag ska ta det steg för steg?
1. Jag tar hunden på promenader och kör lydnad samtidigt och vänjer honom vid att följa efter hästen.
2. Rida med lina? Jag är rädd att hunden trasslar in sig så jag vet inte alls om jag gillar att ha lina på hunden... Min häst är inte världens säkraste och jag har ingen annan att rida.
Sen då? Hur vet jag att lydnaden verkligen sitter i när jag sitter upp? Det är ju det som är det stora steget som inte alls fungerat.
När jag tänker efter känns det som att det är ett omöjligt fall bara för han fått dålig erfarenhet tidigt. Och att det är mitt fel. Jag är inte erfaren nog att "laga" det och jag har ingen som kan hjälpa mig. Känns som att jag kan ge upp tanken på att ha hunden med mig på ridturer...