Ni som har hästar med PPID

TinyWiny

Trådstartare
Har ni märkt någon biverkning av prascend eller någon påverkan av sjukdomen som inte finns dokumenterad?

Jag håller på att bli knasig av grubblandet över vad som påverkar min häst så mycket att han behöver sulor. Ingen jag har pratat med (veterinärer och hovslagare) kan förstå varför han får så ont utan. Inga synliga tecken på hovarna utan tvärtom, de är av toppkvalite, helt ua på röntgen, ingen reaktion med vistertång, har inte haft fång och med sulor går han klockrent. Skulle han ha ont längre upp så menar de (de i det här fallet är veterinärer) jag har pratat med att isåfall borde han inte bli smärtfri med sulorna på utan det måste sitta i hovarna. Så slog det mig. Det här problemen med hans hovar kom strax efter han började få prascend. Inte kan väl det ha något samband utan det måste vara en slump eller? Han hade låga värden när PPID konstaterades (87,5 med referensvärde över 47 förhöjt ACTH) och veterinären ville egentligen inte behandla men det ville jag. Vid uppföljningen 5 veckor efter behandlingsstart låg han på 13. Två veckor efter behandlingsstart kom symptomen på att han hade ont i hovarna. Är det en ren slump eller är det någon vars häst har liknande problem med hovarna (utan att ha haft fång!) där själva sjukdomen misstänks ligga bakom?

Jag har en häst med PPID som har haft upprepade sulinflammationer/ sulläderinflammationer. Hon är extremt ömfotad och går med skor och sulor fastän hon inte rids längre. Ingen av veterinärerna som har tittat på henne har varit förvånade, detta verkar vara något många PPID hästar har problem med. Dock har jag tolkat det som att problemet med hovarna hos dessa hästar har mer att göra med själva PPID: en än med medicineringen att göra, men det kanske är Prascend som i själva verket ger symtomen...

Tack för ditt svar! Tänk så bra det är att dela erfarenheter från många håll! Här verkar ingen veterinär ha hört talas om något liknande. Jag har tidigare haft en häst med PPID och inte heller han kunde vara utan sulor. Han hade dock haft fång och även om han inte hade några allvarligare anfall så utgick jag nog ifrån att det berodde på det. Särskilt med tanke på att hans hovar växte så extremt att han behövde skos om var tredje vecka sommartid och var fjärde vintertid. Nuvarande häst har en helt normal tillväxt och skos om var åttonde vecka. Min förra häst dog -12 och var verkligen jättesjuk och jag minns inte riktigt hur tankarna gick då. Att det skulle bero på prascend tänkte jag nog aldrig ens på då.
För tänk om det är prascend som ger symptomen! Jag får diskutera med veterinären om vi kanske vågar göra ett uppehåll och se vad som händer i och med att han hade så låga värden från början att de inte ens ville behandla. Så svår balansgång det där. Han har fått strålröta av att hovarna alltid är instängda av sulan. Hade han inte fått det så hade det ju inte varit något större problem men nu är det verkligen ett problem.

Min gammelman (som hade PPID), hade problem med sina sulor. Kunde inte gå utan skor+sula+fyllning, fast han var helpensionär.
Han hann bara äta Prascend i drygt 8 månader pga sen diagnos

Min har sulor fram. Men det hade hon innan hon fick prascend med. Hon har oförklarligt känsliga sulor. Hårda, fina, inte plattfot etc. Men öm och känslig ändå. Med sulor en annan häst.

Min blev helvild och trodde hon blivit unghäst på nytt av Prascend. Vi skenade genom halva byn. Så nu är det slut mer än en vilodag på raken.

Ingen hovömhet senast igår red jag på stenkross.

Det låter ju ändå som att ömma sulor kan vara ett symptom på PPID. Så synd att detta inte tas upp i litteraturen kring PPID eller är det kanske jag som helt har missat det? Vi ska prova att sko med sole pack under sulorna nu och hålla tummarna för att strålrötan inte blir än värre. Han har gått utan sulor nu i drygt en vecka för att kunna behandla strålrötan (skodd alltså men utan sulor) och det är bara att inse att det inte går. Han kan inte gå utan sulor.

@fejko min reagerar inte heller på stenkross. Inte på visitertång heller utan det är någon allmän märklig ömhet som kommer smygande först några dagar efter att sulorna har tagits av och det syns kanske bara om man vet hur han brukar röra sig. Utan sulor rör han sig inte med den aktion han brukar ha utan får ett bra mycket tråkigare släpande steg. Första veterinären jag hade hemma tyckte mest att jag var dum som ansåg att han inte gick rent och tyckte att röngten var bortkastade pengar men gjorde ändå den röntgen jag bad om. Hen kunde inte se någon orenhet alls utan tyckte att han rörde sig som vilken ponny som helst. Han stod och hängde i gången för att han var så påverkad av smärta men det ryckte hen på axlarna åt med och menade att han såg ut som en uttråkad ponny bara. Han är i normalfallet en väldigt vaken häst. Andra veterinären och min hovslagare som hade sett honom förut reagerade som jag. För dem var det väldigt tydligt att han har ont. Det syns på hela hans uppenbarelse och också på hans ögon. Men inte ett haltande, inte ett nickande. Ingen värme i hovarna, ingen ökad puls eller något liknande alls. Det är lurigt när hältan sitter på alla fyra benen.

Vi har precis tagit blodprov på min höst eftersom vi misstänker att hon har PPID. Men varken jag eller hovslagaren har märkt någon sulömhetet.

Hur lång tid efter efter att de fått diagnos/ påbörjat medicinering har ni märkt skillnaden? Vet pratade om att att medicinen heter Prascend så jag får helt enkelt vara uppmärksam på framtida nya symptom

Vi har precis tagit blodprov på min höst eftersom vi misstänker att hon har PPID. Men varken jag eller hovslagaren har märkt någon sulömhetet.

Hur lång tid efter efter att de fått diagnos/ påbörjat medicinering har ni märkt skillnaden? Vet pratade om att att medicinen heter Prascend så jag får helt enkelt vara uppmärksam på framtida nya symptom
Min häst hade ju låga värden men över referensvärdet och hade inga symptom när provet togs. Det togs för att jag tar prov på mina hästar då och då för att få veta och kunna behandla i tid. Detta efter att ha förlorat en häst i PPID som fick diagnosen alldeles för sent. När provsvaret kom efter någon vecka eller så så tyckte inte veterinären att det behövde behandlas eftersom han låg så lite över gränsen och inte hade några symptom men snart började han börjat kissa mer än vanligt och det var också pga det jag kunde övertyga veterinären om att vi skulle behandla. Sulömheten eller vad det nu är kom efter ytterligare några veckor och det kom smygande.

PPID verkar kunna ge alla möjliga märkliga symptom och alla hästar får ju inte alla symptom. Den häst jag förlorade i PPID hade upprepade ögoninfektioner under ett par år innan diagnos och att det skulle kunna bero på PPID var det ingen som visste då utan då ansågs det att symptomen var bukighet, förlust av muskelmassa, kissar/dricker mer än vanligt, sen/ingen fällning och lång, ibland lockig päls. Nu vet man att en häst med PPID ofta får problem med upprepade infektioner och att tandproblem är vanligt. Bevisligen kan också hovproblem utan fång vara ett symptom.

Min gammelman (som hade PPID), hade problem med sina sulor. Kunde inte gå utan skor+sula+fyllning, fast han var helpensionär.
Han hann bara äta Prascend i drygt 8 månader pga sen diagnos
Fast han hade en hel del andra sjukdomar i "bagaget" med.
Som strålbenshälta, artroser, dåliga hovar (växte dåligt), hosta och knäpp mage (diarré och koliker).
Hade även problem med tänderna (kollade var 5e mån), infektioner (fick en i munnen, blev inlagd på Ultuna då i 3 dar), svullet skap och klåda.
Fick ta bort honom akut i boxen, då hade han fått en stroke av sin PPID.
Har sedan fått veta att flera PPID-hästar får stroke eller liknade

Jag har en häst med PPID som har haft upprepade sulinflammationer/ sulläderinflammationer. Hon är extremt ömfotad och går med skor och sulor fastän hon inte rids längre. Ingen av veterinärerna som har tittat på henne har varit förvånade, detta verkar vara något många PPID hästar har problem med. Dock har jag tolkat det som att problemet med hovarna hos dessa hästar har mer att göra med själva PPID: en än med medicineringen att göra, men det kanske är Prascend som i själva verket ger symtomen...

Hur visar sig sulinflammationer/ sulläderinflammationer? Min gamling med PPID har oförklarligt haft väldigt röda sulor vid verkning i perioder. Ej öm eller påverkad i övrigt men har varit svåranalyserat för både mig och hovis!

Kan hålla med många av er andra här att han blivit ömmare i hovarna sen han fick sjukdomen, när han var yngre reagerade han knappt på tappskor och numera för han stora problem vid tappskor. Bra hovar i övrigt, har aldrig haft fång!

Hur visar sig sulinflammationer/ sulläderinflammationer? Min gamling med PPID har oförklarligt haft väldigt röda sulor vid verkning i perioder. Ej öm eller påverkad i övrigt men har varit svåranalyserat för både mig och hovis!

Kan hålla med många av er andra här att han blivit ömmare i hovarna sen han fick sjukdomen, när han var yngre reagerade han knappt på tappskor och numera för han stora problem vid tappskor. Bra hovar i övrigt, har aldrig haft fång!

Hovömhet. Ofta rejäl. Sulorna kan svikta med. Symptomen kan vara förvillande lika fång.

Hovömhet. Ofta rejäl. Sulorna kan svikta med. Symptomen kan vara förvillande lika fång.
Ja och innan det går så långt kan det "bara" vara att rörelsemönstret ändras som för min. Nu när sulorna kom på igen påtalade hovslagaren att skorna var mer slitna i fram än de brukar vara efter en hel skoperiod. Inte konstigt då han inte lyfte hoven utan lät tån vara kvar släpandes i marken vid varje steg. I vanliga fall gör han inte det utan lyfter verkligen och nu med sulor gör han det igen :)

Har ni märkt någon biverkning av prascend eller någon påverkan av sjukdomen som inte finns dokumenterad?

Jag håller på att bli knasig av grubblandet över vad som påverkar min häst så mycket att han behöver sulor. Ingen jag har pratat med (veterinärer och hovslagare) kan förstå varför han får så ont utan. Inga synliga tecken på hovarna utan tvärtom, de är av toppkvalite, helt ua på röntgen, ingen reaktion med vistertång, har inte haft fång och med sulor går han klockrent. Skulle han ha ont längre upp så menar de (de i det här fallet är veterinärer) jag har pratat med att isåfall borde han inte bli smärtfri med sulorna på utan det måste sitta i hovarna. Så slog det mig. Det här problemen med hans hovar kom strax efter han började få prascend. Inte kan väl det ha något samband utan det måste vara en slump eller? Han hade låga värden när PPID konstaterades (87,5 med referensvärde över 47 förhöjt ACTH) och veterinären ville egentligen inte behandla men det ville jag. Vid uppföljningen 5 veckor efter behandlingsstart låg han på 13. Två veckor efter behandlingsstart kom symptomen på att han hade ont i hovarna. Är det en ren slump eller är det någon vars häst har liknande problem med hovarna (utan att ha haft fång!) där själva sjukdomen misstänks ligga bakom?
Hej, jag påbörjade behandling av min häst med Prascend i går och idag är hon nästan blockhalt på båda frambenen. Avbryter behandlingen tills hältan är borta och provar igen.
Hon har precis återhämtat sig från ett fånganfall i september och hade ingen alls ömhet innan medicien. Får ser hur det går.

Hej, jag påbörjade behandling av min häst med Prascend i går och idag är hon nästan blockhalt på båda frambenen. Avbryter behandlingen tills hältan är borta och provar igen.
Hon har precis återhämtat sig från ett fånganfall i september och hade ingen alls ömhet innan medicien. Får ser hur det går.
Det låter dock långsökt att det skulle bero på prascend. Ligger närmare till hands att tro att hästen har fått fång igen.

För min löste det sig. Han hade en dubbelsula på alla fyra hovarna som inte syntes, varken vid röntgen eller vid verkning under flera års tid. Plötsligt släppte de och hovslagaren kunde ta bort bra tjocka dubbelsulor och när dubbelsulorna var borta försvann också behovet av hela sulor.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 740
Senast: Sirap
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 749
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 889
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar