Pågående fånganfall som jag inte lyckats häva. Vad mer bör jag göra?

Jag har egentligen inte tid att skriva inlägg här men samtidigt vet jag hur frustrerande det är när man har en häst som har fång. Jag har inte läst allt i tråden så vad jag säger kan andra redan ha sagt.

Orsaken till att din häst har fått laminitis och kanske fång är ganska säkert en kombination av att din häst är IR, har haft fång tidigare samt kall väderlek. Det är vanligt att blodkärl i hoven förstörs vid fång. Nya blodkärl kan visserligen bildas men det tar tid och blodflödet i hoven blir aldrig lika bra som innan hästen hade fång. Risken för laminitis/fång ökar vintertid hos en IR-häst dels för att insulinproduktionen ökar vintertid och dels för att blodkärlen drar ihop sig vid kyla vilket försämrar blodcirkulationen i hoven ytterligare. Orsaken till all slags laminitis/fång är försämrad blodcirkulation i hoven.

Jiaogulan är en kinesisk ört som stimulerar produktion av kväveoxid som är en kraftig vasodilator (motverkar en sammandragning av blodkärlen) och är därför utmärkt att ge vintertid till IR-hästar i förebyggande syfte. Det är tyvärr dock ingen garanti för att undvika laminitis utan man bör kombinera med att skydda hovar och ben mot kyla. När hästen har fått laminitis kopplas immunförsvaret in och försöker bekämpa den uppkomna skadan i hoven/hovarna. Detta ger upphov till utvidgning av blodkärlen med inflammation och smärta som följd. En viss inflammation är nödvändig för att sätta igång läkningsprocessen men problemet är att immunförsvaret överreagerar med kraftig inflammation och smärta. I detta skede ska man naturligtvis inte fortsätta att ge Jiaogulan. Man kan istället kyla ben och hovar för att dämpa inflammationen och lindra smärtan vilket någon redan har påpekat. Det kan låta konstigt att man ska kyla hovarna hos en häst som har fått laminitis/fång på grund av kyla men man måste förstå att laminitis utvecklas i olika skeden/stadier och att man måste anpassa behandlingen efter det stadie hästen befinner sig i.

Du verkar ha full kontroll på foderstaten så jag misstänker att problemet med din häst är hovarna. Att laminitis först uppkommer i ena framhoven är vanligt. Att även den andra framhoven drabbas lite senare är också ganska vanligt eftersom hästen avlastar hoven med smärta och istället överbelastar den ”friska hoven” (”friska” inom citationstecken eftersom alla hovar drabbas mer eller mindre vid laminitis). Det uppkommer en slags belastningsfång i den ”friska hoven” med andra ord.

Laminitis betyder inflammation i lamellranden, dvs. i den del som sammanbinder hovkapseln med hovbenet. Man måste därför minska belastningen på hovväggen och istället överföra mer last till stråle och sula. Detta gör man med en s.k. fångverkning. En ”fånghäst” ska inte ha järnsko utan skorna ska tas av och hoven ska fångverkas. Tyvärr så verkar det finnas väldigt få hovslagare i det här landet som vet hur man ska verka en fånghäst. Man måste egentligen ha röntgenbilder för att göra en korrekt verkning. Ett annat problem är att hovarna faktiskt växer så man måste mer eller mindre ständigt verka hovarna. Glöm perioder på 4-6 veckor. Hovarna hos en fånghäst behöver verkas varje vecka allt eftersom hovväggen växer ner. Sen måste hovarna skyddas antingen med hovboots med passande sula/pads eller så måste hästen stå på väldigt mjukt, eftergivligt underlag så att ett mottryck mot sula och stråle kan bildas. Du kan inte låta en fånghäst som inte är fångverkad gå ute på hårt och ojämnt underlag!!!!

Beträffande PPID. ACTH är ett hormon som analyseras för att diagnostisera PPID. ACTH-värdena i blodet är högst på hösten (augusti – oktober) varför största risken för uppkomst av laminitis/fång hos PPID-hästar är under denna period. Det är därför inte troligt att det är PPID som har utlöst laminitis/fång om din häst har fått fång nyligen. Din häst kan naturligtvis ändå ha en mild form av PPID men det är osannolikt att enbart PPID har utlöst laminitis/fång.

Man bör inte ta blodprov på en häst med pågående laminitis eftersom resultaten kan bli missvisande. Det s.k. orala glukostoleranstestet (OGT) bör du undvika eftersom det inte fyller någon funktion. Om du vill testa din häst för IR så ta ett enkelt blodprov och bestäm glukos- och insulinvärden.

Slutligen några ord om NSAID-preparat som fenylbutazon. Dessa preparat är farliga att använda en längre period och ska bara användas om hästen har betydande smärta. Är hästen smärtfri i box på mjuk bädd så låt hästen stå i boxen och trappa ner och avsluta användningen av fenylbutazon. Dessa preparat läker ingenting utan hindrar istället läkningen genom att de hämmar inte bara COX-2 utan även det nödvändiga enzymet COX-1.

Tack! Du beskriver jätte bra!
Ja hovslagaren behöver komma riktigt ofta! Vår verkade / justerade hovarna varje vecka i bland två gånger i veckan under lång tid. Nu fem år efter verkas hästen var4 vecka.

Angående skoning så tror jag @spaderÄss menar under pågående fånganfall. Då vill man få bort vikten från hoväggen ( lamellerna) och förflytta den till andra delar. Under rehabilitering kan en del hästar få hjälp av skor, en del inte.
Fång har ju så många olika stadier.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka