Kanske läge att röntga för att se hur pass påverkat hovbenet är? Om det finns en kraftig sänkning/rotation så har du mer information att gå på om eventuellt beslut om avlivning. Har hovslagaren tittat på hästen? Min skoddes ganska omgående med heartbarskor och sula (ca en vecka efter anfallets början). Just att sko fånghäst i anfall råder det skilda meningar om, men jag tycker att a l l t som hjälper med smärtan är värt det!
Ja, jag borde kanske bege mig iväg och röntga. Hästen är ju inte mer smärtpåverkad än att det går att förflytta henne rätt lätt på jämnt underlag. Hur mycket hovbenet är påverkat avgör ju helt klart hur länge jag kan tänka mig att låta henne stå på boxvila. Hon måste ju kunna ha ett bra liv om hon ska utsättas för detta. Hovslagaren har inte gjort något efter att sulorna togs av för fyra veckor sedan. Först gissade vi ju på sömstick eller stengalla, så det besöket gick mest ut på att flytta någon söm och av med sulorna. Jag har tyvärr inte vågat låta hovslagaren göra något mer sedan utan röntgenbilder. Det där med att inte flytta och transportera fånghäst samt inte sko utan röntgen är så djupt rotat i mig att jag inte vågat frångå det. En veterinär med portabel röntgen hade gärna fått jobba här i trakten.
Men jag ska verkligen överväga röntgen och därefter nytt besök av hovslagaren. Det hade kännts bättre att veta utgångsläget och göra något.