Ni som har haft stegrande hästar...

jag hade det så med min pony när han var unghäst visst det var nog mest för att han var ung och hade sin "tonårs" period.. men det som jag gjorde va att försöka få fram honom så fort han började och tillrättavisa honom när han gjorde fel och berömma när han gjorde rätt.. det är väldigt viktigt annars kommer din häst aldrig förstå vad som e rätt och fel.. som sagt tömmkörning kan nog också vara en bra ide..
mvh emma

STORT grattis!!! :banana: :banana: :banana: till att du tog dig över tröskeln!! Jag vet precis hur det där känns, att sakta men säkert inte våga konfrontera.
Har haft en häst som var precis likadan, och under den perioden hade jag väldigt mycket rädsla inom mig och det tog inte lång tid innan han tagit över men jag kom till samma punkt som dig, nu är det NOG!

*stora kramar*

Nu har jag ridit två gånger sen jag skrev sist.

Dagen efter fighten:
Jag var beredd på liten kamp direkt på stallplan, så nog blev jag förvånad allt när hästen började gå framåt utan att blinka ens! Lite längre fram provade han. Han hann aldrig ställa sig, men för säkerhets skull röt jag till ordentligt och vände runt honom. Då fortsatte han gå åt det håll jag ville. Efter halva ridturen ville jag gå en väg som inte han ville. Då kom de gamla takterna tillbaka, men då gjorde jag precis likadant som dagen före. Var dock inte riktigt lika brutal. Sedan var det inga problem alls.

Dag tre (idag):
Snäll som ett lamm!!!! Inte en enda tendens till det minsta krångel! Fast jag valde en annan väg som inte gick hemåt, så följde han snällt med! Helt fantastiskt! Dagens ridtur var nog den bästa i mitt liv, trots att det var grått, mulet och duggregn! Jag är så himla glad!! :)

Ibland är "omkulldragning" det enda som hjälper... Man kan ju försöka göra det på ett skonsamt sätt... Är nog inget som man ska prova själv, men det finns ju erkänt duktiga tränare bland annat som kan göra detta...

Ibland är "omkulldragning" det enda som hjälper... Man kan ju försöka göra det på ett skonsamt sätt... Är nog inget som man ska prova själv, men det finns ju erkänt duktiga tränare bland annat som kan göra detta...
Nej fy! man kan ju få hela hästen över sig och dö

jag har provat en del tekniker, dock inget slag/påse med vatten/ägg i huvudet..
har rappat till henne ordentligt en gång, hästen slog över :crazy:
skänklat som en blådåre, hästen slog över :crazy:
uppmuntrat stegringarna, o fått hästen lessna på de. funkade helt okej, om det inte avr provocerande, var de inte lika kul, tycker hon
däremot protesterar hon fortf genom att gå på bakbenen ibland (går i perioder) men numera kör vi låtsas-som-det-regnar-metoden. fungerar kanon :bow:

för mej har det varit en lång process.
vi började i början av aug...
slog över 7 gånger...
bytte teknik, dvs uppmuntrade beteendet nåra veckor o hon tröttnade..
numera händer de ibland att hon reser sej rakt upp under ett dressyrpass (aldrig när vi hoppar såklart :D) när jag kräver för mycket av henne, då börjar vi bara om från början...
även ibland ute när hon ser nått läskigt, reser sej, snurrar runt o vill hem, men då är de bara o vända henne o rida på
händer även när hon får trava/galoppera efter nån... då kör vi ignoreringsmetoden

Det där lät ju otäckt... Men tydligen beror det helt och hållet på hästens psyke hur man ska gå tillväga för att lösa problemet. En sådan häst hade jag aldrig klarat av!! Jag är så glad över att min häst i grunden är en otroligt snäll och trygg häst. Jag längtar så efter att få rida idag! Men jag har insläppet, så jag kan inte åka dit förrän i eftermiddag... :(

Om du läser igenom hela tråden innan du svarar så ser du att det rådet inte kom från mig... Jag har aldrig gjort det själv.

Det gick jättebra! Fortfarande lite segt bortåt och mycket taktigt på hemvägen, men det kan jag ta. Han försökte inte ens stanna och krångla!

Grattis återigen!

Du har "vunnit". Han kommer säkert prova fler gånger men samtidigt är han nog kanonnöjd med att matte äntligen bestämt sig för vem som ska bestämma.

Goddess, ett stort :bow: till dig med. Du är otroligt tuff!

Grattis i massor! Bra gjort! Heja!

Min egen häst har inte krånglat mycket på sistone (peppar, peppar). Han kan stanna och vända, men det behövs inte särskilt mycket övertalning för att få honom att gå dit jag vill. En enda gång har jag suttit av, och det var när han vände på en trafikerad väg - men han har gått snällt förbi samma ställe sen dess, så han verkar inte ha fått några dumma ideer av det. Jag bråkar dock sällan med honom - på honom funkar det bättre att tala om för honom vilken fåntratt han är, och bara sparka på, utan att gå på med spö.

Tack!!

Det har gått jättebra ända till igår. Då fick han ett återfall, men jag tror att han tyckte att stället vi gick på var lite läskigt, för det började med att han segade till ordentligt. Jag skarkade på ordentligt, men lite längre bort gjorde han nån vändning/stegring(ganska högt)/bockning. Det var nära att jag åkte av, men jag körde min numera invanda teknik, och han gick framåt igen! Därefter var det inga problem.

Vid samma ställe på tillbakavägen var han rätt spänd och uppstissad liksom och försökte bocka lite när jag tog i honom. Så något var det.

Nu har det gått två veckor sedan "den stora kampen". Jag kan med glädje meddela att det bara går bättre och bättre! Även om "markarbetet" fungerade bra tidigare har hästen en helt annan respekt för mig nu. Han har testat några gånger, men inget allvarligt eller långdraget.

Idag skrittade jag bort från stallet, hela vägen på lång tygel. Vände efter ett tag och red in på ridbanan. Inga protester. Red ett dressyrpass och det var utan tvekan bästa passet hittills på honom fast han är under igångsättning! Skrittade av och det sista jag gjorde var att ta jackan som jag hade hängt på en stolpe. Tänkte låta honom skritta tillbaka till stallet på långa tyglar och "släppte" honom bara. Han tittade inte ens åt utgången utan följde spåret förbi.

Vilken underbar dag!!

Härligt! Det är en skön känsla när man kommer över en sån där dust och verkligen märker resultat! Grattis!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 697
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka