Ni som har "flera" hästar, hur har ni råd?

break_a_leg

Trådstartare
Jag blir förundrad när jag läser hur många hästar en del har...Alla kan ju inte bo på egen gård i urskogen, eller? Om man är höginkomsttagare kan jag kanske förstå det, men om man läser övriga ekonomitrådar här inne på Buke så har ju de flesta "normala löner".

Så ni som har fler än en häst, hur får ni ekonomin att gå runt?

(Obs, detta är ingen klagotråd över min egen dåliga ekonomi, jag har så jag får över varje månad - men har för tillfället bara en häst :) )

Sv: Ni som har "flera" hästar, hur har ni råd?

Jag har 7 egna, men försörjer mig på konvalecenter och har således mina i bolaget,visserligen kostar dom ändå, men det är med bolagets pengar och istället för att skatta bort pengarna så går dom till hästarna, min lön blir orörd pga det.eller orörd är den ju inte men den går inte till hästarna iallafall.....

har mina två hästar på en gård i urskogen :D

Jag kör en variant som INTE är att eftersträva! :crazy:

Bor hemma hos mamma, där jag kan ha hästarna.. :smirk: är dessutom arbetslös :eek: ..

Inte kul alls! :( Men billigt! ;)

Jag har 6 hästar, jobbar heltid.
Står uppstallad i ett litet stall där jag sköter alla mina hästar själv, med alla fodringar, mockningar, in och utsläpp + att jag morgonfodrar åt de 2 hästar som stallägarna äger. På det viset har jag billig stallhyra. Annars skulle det aldrig fungera.
Sedan får man prioritera sina andra intressen och behov. Köper hellre en ny sadel till någon av hästarna om det skulle behövas än ny tröja eller jeans till mig själv.
Visst längtar man till den tiden då jag bara hade 1 häst, stod på helinackordering. Kunde unna mig både att köpa saker man ville ha och även resa en del. Men jag skulle aldrig välja bort mina hästar mot det. Många tror att man har jättegott om pengar bara för att man har många hästar. Om jag inte haft så många hästar KANSKE jag skulle ha gott om pengar.
Sedan har jag medryttare som betalar lite för att rida, det täcker en del av kostnaderna, men även om jag inte räknar in det. Ordnar lite olika aktiviteter i stallet som stall tävlingar, och annat som hjälper till att få in lite pengar.

Jag har egen gård, iofs inte i urskogen, men ändå. ;)
Att slippa stallhyran gör ju en hel del. Dessutom köper jag in större partier med hö och halm som jag då får billigare.

När jag hade hästen inackorderad hade jag bara råd med en häst, fler fungerade inte ekonomiskt annars. Nu har jag två hästar som rids, en fölunge och en shettis. Den ena hästen har medryttare som betalar hälften av de löpande utgifterna för "sin" häst. Då fungerar det bra...

Egentligen har jag/vi inte råd, men för oss är det en fråga om prioritering. Vi har valt bort dyra utlandsresor, exklusiva kläder osv. Familjen har alltså valt att ha hästar istället, det har givit oss mer i utbyte än vad tex en resa kanske hade gjort.

Fast självklar saknar man ju en resa till ett varmt land, annars åker jag till Island någon gång mellan varven både i nytta och för nöje.

Jag har mina två hästar inackorderade men betalar bara 700 för båda (kallhyra) o sen sköter jag allting själv med utfodring, mockning, utsläpp (det är bara jag i stallet) o köper hö o halm för 1 år så det blir billigare.
Arbetar inom kommunen och har alltså ingen skyhög lön :crazy: men det går runt. Har till o med haft råd att åka på semester till Turkiet i en vecka detta året..

Dum fråga kanske, men har "islandsställen" billigare stallhyror/kostnad för utedrift etc? Jag tror att vi bor rätt nära varandra, och de flesta ställen häromkring har ju hutlösa stallhyror!!

jag har tre inhyrda på privatstall. har egentligen inte råd men kan inte sälja ngn av dom!!!!
är arbetslös sen fyra veckor tillbaks och väntar svar från jobb så jag hoppas verkligen jag får jobb snart!!!!!

Jag vet inte faktiskt om det är så mycket billigare, kallhyra 850 kr per häst tillägg för halm och hösilage under fodringssäsong. Den beror på hur mycket fodret kostar, och så får man räkna ut hur mycket hästen behöver. Här har vi en fast kostnad, men vi kan även tilläggsfodra och betalar då extra för det. Sen tillkommer kostnaden för kraftfoder samt de mineraler eller vitaminer man använder sig av, här är kostnaden högst individuell.

Service som ingår, fodring morgon och kväll av stallägaren. Fodring mellan delar hyresgästerna på, i morgon och kvällsfodring ingår även utsläpp däremot inga intag. Sommaren finns ingen service av utsläpp, så vill man ha pållen på stall måste man själv släppa ut på morgonen eller så delar man på det ansvaret om man är flera.

Fast detta är ju bara en del av den faktiska kostnaden, det tillkommer ju annat också som vi alla minns. :eek:

Dels är jag sambo och dels så delar han mitt intresse. :D Nja, han betalar på den häst som han är delägare, mina andra två betalar jag själv. :smirk:

Jag har två hästar och vi har precis byggt ett eget stall med två boxar. Jag har bara tjänat på detta stallbygge.

När vi tog stallånet så la vi om alla andra lån till en MYCKET lägre ränta. Med andra ord så fick vi billigare månadskostnad efter att ha lånat mer. :-)

Och eftersom jag har shettisar så blir utgifterna för dom inte så stora. Jag betalar 900 i månaden för båda. Då ingår allt foder, strö och försäkringar. Har inte behövt köpa så mycket utrustning eftersom det följde med hästarna.

Innan vi byggde stallet så hyrde jag in hos grannen. Där betalade jag 1600 för två och då tillkom ju kraftfoder och försäkring.

Tycker faktiskt att jag har det ganska bra.

jag har mina 3 hästar hemma hos mina föräldrar, shettisen är numera utlånad.. iofs så kostade inte han så mkt varje månad.
iom att jag har hästarna hos mina föräldrar så slipper jag betala kallhyra för boxarna. betalar såklart allt annat, pappa kan ju ta momsen på det mesta så det blir billigare för mig! hade jag inte haft denna möjlighet så hade det inte gått att ha 3 hästar. men nu går det.. och det är jag tacksam för!!!!

break_a_leg skrev:
Jag blir förundrad när jag läser hur många hästar en del har...Alla kan ju inte bo på egen gård i urskogen, eller? Om man är höginkomsttagare kan jag kanske förstå det, men om man läser övriga ekonomitrådar här inne på Buke så har ju de flesta "normala löner".

Så ni som har fler än en häst, hur får ni ekonomin att gå runt?

(Obs, detta är ingen klagotråd över min egen dåliga ekonomi, jag har så jag får över varje månad - men har för tillfället bara en häst :) )

jag har svårt att få ihop det med EN häst, och då har jag en normallön?? :confused: :confused: :cool:

Betalar du redan fullpris för fölungen? Är den avvand eller?

Jag har alltid stått inackorderad i alla år ända tills nu,då vi i somras flyttade ut på egen gård.
Sista året har jag haft två hästar inackorderad på halvkollektiv och den lilla har kostat mig 1800:- i månaden och den stora 2000:- i månaden.Då har ju 6/8 kg foder ingått + 3 balar spån i månaden och morgonfodring/utsläpp + insläpp och e.m fodring
Därutöver har jag nog legat på 1000-1500 kr i extra foder/spån kostnader och + hovis,vet och försäkringar..

Om jag slår ut kostnaden nu för bägge två så är den totala kostnaden knappt 2000 :- i månaden,vilket gör en himla skillnad.. ;-)

Vi har en ponny och en häst :love: vi bor på en gård som inte är våran men av släkt. vi byggde isolerade uteboxar med träd ur egen skog, har hö som vi fick slå från gårdens mark samt havre och halm som vi får gratis. :D Otroligt tacksam för snälla släkten som du förstår. Betesmark och vinterhage finns på gården med.

Vi har tre hästar. Bor på egen gård. Nu har jag hästar som är relativt billiga i drift, men självklart kostar det mkt ändå. Sambon jobbar heltid + att han har ett företag som han sköter så där rullar det in lite pengar. Jag är sjukskriven och har inte många tusenlappar i månaden. Här är det en prioriteringsfråga. Vi är sällan på bio, restaurang mm. Köper kläder nån gång då och då om vi har lite pengar över. Vi storhandlar maten på willys i stället för konsum i byn. Tankar bilen när vi är och handlar då det är mkt billigare bensin i stan.
Vi har inga skor på hästarna (Detta inte pga ekonomiska skäl utan för att det funkar bättre så) därmed slipper man dyyyra hovslagarkostnader var 8:e vecka.

Hade aldrig kunnat ha hästarna om vi hade andra intressen som te x att "festa" och gå ut varje vecka. Nu lever vi för djuren och trivs kanon med detta!

Man behöver inte heller köpa dyr inredning till hemmet. Vi har varit på loppisar mm och hittat JÄTTEFINA möbler till en billig peng. Sen köper jag inte en massa onödiga prylar till hästarna, utan satsar på sådant som är viktigt och finns det pengar över så kan man köpa annat för skojs skull.

har idag 6 vuxna avelston samt 3 unghästar. Hyr ett helt stall som jag sköter själv. Har som mål att stona ska dra in sina egna pengar till foder. Dvs deras föl säljs och pengarna används till stora partier av foder som då blir billigare. Har i år även sålt några vuxna hästar, så sent som i förrgår faktiskt.
har sedan stalltjejer som betalar en del av stallhyran mot att de får ha hsätarna som sina egna vissa dagar i veckan. Jag rider inte alls just nu och har min egen ridhäst samt att mina egna tjejer har varsin ponny.
Målet är att vi i slutändan bara ska ha 2 avelston + några unghästar + egen hingst. Det målet blir inte uppfyllt förrän döttrarna har vuxit ur sina B-ponnisar och sen akn börja rida mina cobston istället. Vi ahr iallafall tagit beslut om att vi inte ska köpa in några hästar utefrån utan alla våra nya hästar ska ha stuteriprefixet och till slut så ska det bara vara mitt eget sto som inte är uppfött hos oss. En bra regel då jag gärna samlar på hästar och köper dem för att jag tycker synd om dem. :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 930
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Att hata mat
  • Kontantfritt och diskriminering