Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Hej.. vi är ju "häst-grannar".. lilla isisen som kommer ibland, det är vi det!

Har ingen erfarenhet av syndromet men en tanke. Du skulle inte kunna tänka dig att rida med repgrimma istället? Min tanke är att den trycker på annat sätt än ett träns om hon nu spänner sig och har ont. Finns många stretchövningar inom NH som kanske kan hjälpa henne för spänningar tills du har råd att ta ut en vet el åka till klinik.

Hoppas det löser sig.. Isisen

Hej Granne!!!

Har inte tänkt påatt rida i repgrimma då jag aldrig har gjort det....och inte vet hur jag ska göra. Du har kanske lusta att hjälpa mig någon dag? :confused:
Jag stretchar hennes fram och bakben efter varje ridpass, men vill gärna få fler tips :bow:
PMar mitt mobil nummer :banana:

PS. Älskar din lilla isis. Hon e så söt!!!!! :love::love::love:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Ahhh nu har jag fått ett litet "problem"
Jag har fått en liten summa pengar och tänkte lägga en del på Annie
men nu står jag i valet och kvalet om jag ska lägga pengarna på att dra ut hennes knäckta vargtand eller om jag ska lägga pengarna på en Equiterapi behandling.
Vargtanden är inget som besvärar henne när hon äter och jag rider henne på hackamore oavsett om tanden blir fixad nu eller inte.

Det lutar nu åt en ET behandling då hon har börjat bli spänd i nacken och att jag drar ut den knäckta tanden till våren.

Nu vill jag ha era råd och hur ni skulle göra. :bow:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Socker+ stress då? Kan det inte vara en ful vana vid stress? Ett steriotyp bereende? Som typ boxvandring.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Har funderat på det.
Hon var väldigt stressad förra sommaren när jag köpte henne. Men nu har hon lugnat ner sig och hittat harmonin. Så stress tvivlar jag på. :crazy: Dock har det blivit bättre sen vi plockade bort framför allt betforen :banana: Sockret har nog spelat lite roll.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

har inte läst alla svar men ialf ja hade en ponny som plötsligt fick det eller något liknande ialf. viftade med huvudet som om det var flugor överallt ävan fast de va i dec han hade det ett bra tag ialf så försvann det när vi behandlade med laser. räckte inte med en gång. och sen även en sån massasge aparat
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Hur har det gått för alla? Min häst var som sagt skakfri (eller snarare mul-kli-fri) hela hösten, sedan blev han halt och vilade nån månad, och nu när jag red igång honom skakar han plötsligt igen, fast ingenting har ändrat i foder osv... Är såååååå ledsen! ;(
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Ja, förtillfället är det rätt lugnt. Frustar väldigt mycke dock.
Men skakar nästan inget. Har mest varit vid ridning inna och sen i november tror jag bara det har varit 2-3 dagar hon har varit skakig vid ridningen. Har märkt att det blir värre när hon har fått vila ett tag, rider jag regelbundet verkar det lugnt. Men nu är det grått eller helmörkt när jag rider. Får vänta och se hur det blir till våren när solen kommer fram.


Har inte ändrat något sen i november när jag tog bort alla socker produkter från foderstaten, som betfor och chevinal. Nu får hon bara havre, korn och mineraler(pulver)
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Ja, förtillfället är det rätt lugnt. Frustar väldigt mycke dock.
Men skakar nästan inget. Har mest varit vid ridning inna och sen i november tror jag bara det har varit 2-3 dagar hon har varit skakig vid ridningen. Har märkt att det blir värre när hon har fått vila ett tag, rider jag regelbundet verkar det lugnt. Men nu är det grått eller helmörkt när jag rider. Får vänta och se hur det blir till våren när solen kommer fram.


Har inte ändrat något sen i november när jag tog bort alla socker produkter från foderstaten, som betfor och chevinal. Nu får hon bara havre, korn och mineraler(pulver)

Tänk på att spannmål också innehåller en hel del stärkelse = socker!
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

ja, jag vet. Men jag inte hittat något bra att ersätta med, då hon behöver rätt mycke mat för att hålla hullet. Något förslag??
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

här kommer mina erfarenheter om headshaking, (du kanske redan läst dom),

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=7457368&postcount=4

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=8739480&postcount=15

mina inlägg är skrivna med några månaders mellanrum och mycket hände under tiden...:D

Våran häst nu 18 år och är "helt" (peppar, peppar) symtomfri nu.
Han får fortfarande melass ca 1-2 dl per dag i maten så socker är uteslutet här i varje fall.


Ge inte upp, en del fall slutar lyckligt
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

*KL*

En kund till mig har en häst som i sommras hade så stora problem att det knappt gick att sko den. Den skakade så den och hovis höll på att trilla omkull så jag beordrade upp den till SLU för expertis utlåtande. Det enda man garanterat vet är att det är nerv som går mellan näsborrarna som är involverad och att höga pollenhalter har en viss inverkan.

Denna ägare har en hästvän på Irland som är bra på det mesta så hon ringde henne och förklarade problemet eftersom just denna häst är en stor Irländar.

Nu kommer det som ni inte kommer tro på. Hon fick tips om en firma på Irland som under lång tid behandlat just denna typ av symtom och har otroligt bra statestik på helt symtomfria fall. Hon ringde dom och dom skickade information och "medicin" till henne.

När produkten kom fram och paketet öppnades så låg det 20 st plåster i förpackningen och en beskrivning som sa att man skulle sätta ett av dessa plåster på ett specielt ställe på "rumpan" på hästen under ett dygn, sedan bytte man plåster men satte nu det på den andra "skinkan" för att dag tre åter ta ett nytt plåster och återgå till den första "rumphalvan" Så här skulle man hålla på i 15 dagar och inga andra förändringar i varesig miljö,foder,hantering skulle göras.

Femton dagar senare va hästen helt frisk och totalt fri från symdromet, den skoddes två veckor senare och stod blickstill som ett ljus!!! Vilket skämt tyckte alla och när experterna på SLU fick vetskap om detta så bad dom att hästen åter skulle transporteras upp till dom för en ny (helt gratis) kontroll, dom bad även extra noga att ett oanvänt plåster skulle tas med för analys för detta hade dom aldrig hört talas om. Ny kontroll gjordes och dom va förbluffade över resultatat, vad dom gjorde med plåstret är en helt annan historia.

Själv har jag aldrig varit med om ngt liknade och för dagen har det gått drygt fyra månader och inga symtomer har uppvisats.

Man ska veta att detta fall va så allvarligt att hästägaren ansåg att avlivning va det enda humana alternativet.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

*KL*

En kund till mig har en häst som i sommras hade så stora problem att det knappt gick att sko den. Den skakade så den och hovis höll på att trilla omkull så jag beordrade upp den till SLU för expertis utlåtande. Det enda man garanterat vet är att det är nerv som går mellan näsborrarna som är involverad och att höga pollenhalter har en viss inverkan.

Denna ägare har en hästvän på Irland som är bra på det mesta så hon ringde henne och förklarade problemet eftersom just denna häst är en stor Irländar.

Nu kommer det som ni inte kommer tro på. Hon fick tips om en firma på Irland som under lång tid behandlat just denna typ av symtom och har otroligt bra statestik på helt symtomfria fall. Hon ringde dom och dom skickade information och "medicin" till henne.

När produkten kom fram och paketet öppnades så låg det 20 st plåster i förpackningen och en beskrivning som sa att man skulle sätta ett av dessa plåster på ett specielt ställe på "rumpan" på hästen under ett dygn, sedan bytte man plåster men satte nu det på den andra "skinkan" för att dag tre åter ta ett nytt plåster och återgå till den första "rumphalvan" Så här skulle man hålla på i 15 dagar och inga andra förändringar i varesig miljö,foder,hantering skulle göras.

Femton dagar senare va hästen helt frisk och totalt fri från symdromet, den skoddes två veckor senare och stod blickstill som ett ljus!!! Vilket skämt tyckte alla och när experterna på SLU fick vetskap om detta så bad dom att hästen åter skulle transporteras upp till dom för en ny (helt gratis) kontroll, dom bad även extra noga att ett oanvänt plåster skulle tas med för analys för detta hade dom aldrig hört talas om. Ny kontroll gjordes och dom va förbluffade över resultatat, vad dom gjorde med plåstret är en helt annan historia.

Själv har jag aldrig varit med om ngt liknade och för dagen har det gått drygt fyra månader och inga symtomer har uppvisats.

Man ska veta att detta fall va så allvarligt att hästägaren ansåg att avlivning va det enda humana alternativet.

Wow, detta lät intressant!!! Hurudana symptom hade denna häst, verkade den klia sin mule eller skakade den "bara" på huvudet? Vet du vad plåstren kostade? Och ingen vet fortfarande vad de riktigt innehöll?
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Wow, detta lät intressant!!! Hurudana symptom hade denna häst, verkade den klia sin mule eller skakade den "bara" på huvudet?

Den skakade på huvudet,skakade så hela kroppen skakade,kliade mulen mot allt som gick att kia den emot, hela boxväggarna va som långa streck efter allt kliande. Kort sagt en riktig "klassiker".

Det övriga får jag kolla upp senare.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Min är absolut inte sådär dålig som tur, men mulen kliar hela tiden, brukar kalla det för att han går omkring och "mular", dvs rör den hela tiden. o dressyr är väldigt svårt att rida.. tycker synd om honom och har redan provat det mesta, så skriv gärna när du får info om plåstren!
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

jag har haft precis samma problem med min häst! Efter ett klinikbesök pga sårskada nämnde jag detta för vet. som genast rekommenderade allergiprov. Och det visade allergi mot insekter o kvalster.
Det bästa du kan göra är att skippa ET o andra "kan vänta" utgifter o ge hästen en ärlig chans. Ta ett blodprov och sänd in till Dr Baddaky Europe, du kan även läsa om allergier på deras hemsida. Vaccinet kostar ca 1700 per år, men å andra sidan slipper man köpa flugmedel mm på sommaren :)

Sök gärna på mina inlägg så kan du läsa mer om symptom o behandling. Idag får hon en spruta i månaden och är helt symptomfri. TROTS att hon äter både betfor o havre mm.,,,alltså inte sockerrelaterat!!

Mitt andra råd är att blöta höet. så slipper du frustningarna så länge, Min häst frustade så man trodde hjärnan skulle komma ut, och med blött hö så var det bara nån bråkdel kvar. Det var fruktansvärt att bara se henne äta förut. OCH symptomen förvärrades kraftigt från våren 95 till 96 trots att hon haft symptomen i flera år innan, men då lindrigare.
Påbörjade beh februari 97 och Sommaren 97 fanns inga problem kvar :)

När du rider så använd flugskydd för nosen med, har ridit med sån helt utan problem under snart 1½ år nu. provade ta av den vid två olika tillfällen varpå hästen började fusta igen och skaka på huvudet.

Känner mkt väl igen symptomen som din häst har på filmen och är övertygad om att det är allergi liknande den min har.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 017
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag vet att det finns liknande trådar men hittar inget som ger svar på mina frågor. Från att gå stadigt i form så började min häst i...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: clusia
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 044
Senast: SeagirlM
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 313
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp