Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Ja, hon klippte av "strumpdelen" och sedan trädde hon på strumpan på nosen som om det vore en fot, alltså tådelen vid näsborrarna. Den avklippta delen knöt hon runt om nosgrimman (engelsk) på nåt sätt som jag aldrig fattade. Funkade utmärkt, nätet är så finmaskigt!

Fattar du hur jag menar, känner mig svår:p Förlåt för konstig förklaring!
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Hur menar du då? Trä den över mulen? :crazy::p

Jag klippte till strumpan så att det blev som en flärp som hängde över nosen. Alltså jag sydde fast den i nosgrimman och lät den hänga över nosen.
Försökte också med att trä strumpan på hela mulen men det gillades inte!!!:devil:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Qwerty Hopp och Tott:

Tack för er förklaring! Då verkar ni ha gjort på två olika sätt som båda funkade :idea:'

kanske ska prova något sånt på min lilla "problemhäst".... Hade tänkt tricket med flugfladder, eller ås kanske ett vanligt nosfladder som man har på travhästar. Eller som ni föreslår - nylonstrumpa.
Roligt att få tips! Tack!
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Vilket försäkringsbolag har du?
Har inte tänkt på att kolla upp det, men ska göra det nu.
OM det nu skulle bli mer veterinärbesök, vilket det troligtvis kommer att bli. Hade tänkt göra en ordentligt undersökning på henne så fort jag skrapat ihop pengar till det..
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

ja har agria och den försäkringen täcker inte de iallafall..
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

En häst i stallet där jag jobbar har HS och på han hjälper det att fästa ett flugskydd i sidostyckena på tränset så att det hänger ner över nosen. Lycka till med din häst!
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Tack.
Jag ska prova rida med en stumpa i kväll hade jag tänkt :rofl:

Har även taget av panbandet och se om det kan hjälpa, har märkt att hon har blevet spänd i nacken Sen hon började slå mer med huvudet. Så det blir till att massera var dag och se om det släpper:crazy:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

men pannbandet ligger väl inte mot hästen?
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

nej, men utan pannband kan man sätta nackstycker längre bak så det inte trycker direkt bakom öronen där hon är öm. :cool:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Hej! Symtomen stämmer bra överens med symtomen vid allergi. Vid pollenallergi(typ gräs) är det vanligt med dessa symtom. Dessa är värst vår sommar men kommer igen vid utfodring av hö hösilage. Hästen får då irritation i näsan när den försöker äta. Blöt allt foder ordentligt o se om det hjälper. Ta ut vet. o ta blodprov för allergi. Idag tar man fram ett egenvaccin till ett överkomligt pris. 70-80% av hästarna blir friska. Lycka till
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Lite konstigt att din vet. inte föreslagit detta
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Ja, har funderat på detta oxå, Men det konstiga är ju att symtomen är värre nu än i våras/sommras.
Jag ska ta ut vet. och göra blodprov. Men min ekonomi är i botten för tillfället så jag klarar inte av den kostnaden just nu. :cry:
Men så fort det finns pengar ska jag göra en ordentlig utredning på klinik.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Min ena häst höll på sådär i sommras. Precis som din häst gör på videon. Hon hade dessutom bronkit, vilket är mkt bättre nu. Gjorde ett allergitest vilket visade sig att hon var överkänslig mot damm. Har läst att detta kan ha en koppling.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Vilket försäkringsbolag har du?
Har inte tänkt på att kolla upp det, men ska göra det nu.
OM det nu skulle bli mer veterinärbesök, vilket det troligtvis kommer att bli. Hade tänkt göra en ordentligt undersökning på henne så fort jag skrapat ihop pengar till det..

Jag hade folksam, tack och lov att försäkringen täckte, lade ändå ner ca 20000 kr på henne med olika behandlingar och mediciner de sista året, försäkringen täckte ungefär hälften:crazy:


Hon var absolut värd varenda öre, jag hade bara hoppats att det skulle hjälpt så att hon fått stanna kvar hos mig:cry:

Jag fick ut hela livbeloppet när hon var borta.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

nej, men utan pannband kan man sätta nackstycker längre bak så det inte trycker direkt bakom öronen där hon är öm. :cool:

Hjälpte det att sätta det längre bak?
Ja massera varenda dag får man göra, men de är värda besväret:love:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Tänk på att kolla täckena med, så att de inte trycker på manken eller bogen, allt som hindrar rörelsen är negativt.

Min häst avskydde att ha på sig utetäcken i slutet, däremot inte innetäcken, utetäcken är ju stramare än inne täcken så det är ju inte så konstigt, tyvärr var jag tvungen att ha täcke på henne mycket eftersom hon fick ont av korsförlamning så fort det blev under åtta grader:crazy:

Man får se till att de trycker så lite så möjligt bara:crazy:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Kollar alla täckena på henne och försöker variera lite så dom inte ligger och trycker. Har dock hittat ett par täcke som sitter bra på henne :banana:

Jag har inte provat att rida utan pannband innan, fick tips om det i denna tråden och tänkte prova det i morgon. Har inte ridit på ett par dagar av olika anledningar.

Ska prova att ha repgrimma på i hagen i stället för en vanlig. Den är ju inte lika tung. Vågar dock inte ta av grimman helt då hon hoppar över staketet om hon blir för skrämd :cry:

Ska som sagt göra ordentlig utredning på henne så fort jag får rätt på min ekonomi, försöker dock lidra besvärren tills dess.
Tror att det kanske kan vara någon slags allergi som utlöser huvudskakningarna. Men vad det är hon isf är allergiskt mot har jag ingen aning.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Kollar alla täckena på henne och försöker variera lite så dom inte ligger och trycker. Har dock hittat ett par täcke som sitter bra på henne :banana:

Jag har inte provat att rida utan pannband innan, fick tips om det i denna tråden och tänkte prova det i morgon. Har inte ridit på ett par dagar av olika anledningar.

Ska prova att ha repgrimma på i hagen i stället för en vanlig. Den är ju inte lika tung. Vågar dock inte ta av grimman helt då hon hoppar över staketet om hon blir för skrämd :cry:

Ska som sagt göra ordentlig utredning på henne så fort jag får rätt på min ekonomi, försöker dock lidra besvärren tills dess.
Tror att det kanske kan vara någon slags allergi som utlöser huvudskakningarna. Men vad det är hon isf är allergiskt mot har jag ingen aning.




NEJ NEJ NEJ använd absolut inte en repgrimma i hagen:eek:

Den ska bara användas vi träning, om hon måste ha något på sig så välj halsring istället, fastnar hon med repgrimma så är det inte roligt:crazy:

Bra att täckena sitter bra iallafall:)
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Hej.. vi är ju "häst-grannar".. lilla isisen som kommer ibland, det är vi det!

Har ingen erfarenhet av syndromet men en tanke. Du skulle inte kunna tänka dig att rida med repgrimma istället? Min tanke är att den trycker på annat sätt än ett träns om hon nu spänner sig och har ont. Finns många stretchövningar inom NH som kanske kan hjälpa henne för spänningar tills du har råd att ta ut en vet el åka till klinik.

Hoppas det löser sig.. Isisen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 017
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag vet att det finns liknande trådar men hittar inget som ger svar på mina frågor. Från att gå stadigt i form så började min häst i...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: clusia
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 044
Senast: SeagirlM
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 313
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp