Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Nej, ont i nacken har hon inte. Equiterapeften var och kollade henne för någon vecka sedan. Dom ända spänningarna hon hade var lite,lite i ländryggen.

Ja, jag märker att hon går bättre när det är molnigt eller mörkt, hon skakar inte lika mycke på huvudet då som när det är sol.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Jaa, mysko ser det ut! :crazy::confused:
Säker på att hon inte har ont i nacken eller nåt?
Har du försökt ge fodret från hink? Hur beter hon sig då?

Nej, någon skillnade blir det inte när hon får det i spann :crazy: håller på lika dant då.

Var kan man få tag i det homopatmedlet du använda till din häst? Kan ju vara värt att prova.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

En häst jag hade höll på å rycka med huvudet spec vid ridning, sprang även å drog mulen i marken precis som om det vart något i näsan på henne.
denna hästen hade borrelia med vette fasen hur det stavas(skriver som det låter) erlicchias:crazy:
Hon hade alltså fått nervskador som följd av borrelian.
Men din hästs problem verkar ju ha funnits där ett tag dock.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

En häst jag hade höll på å rycka med huvudet spec vid ridning, sprang även å drog mulen i marken precis som om det vart något i näsan på henne.
denna hästen hade borrelia med vette fasen hur det stavas(skriver som det låter) erlicchias:crazy:
Hon hade alltså fått nervskador som följd av borrelian.
Men din hästs problem verkar ju ha funnits där ett tag dock.

Ja, det har funnets där mer eller minder sen jag köpte henne förra sommaren. Men var nästa helt borta under vintern. Det är även inga problem att rida henne när det är mörkt eller molnigt. Då slår hon inte så mycke med huvudet utan bara ett par tre gånger. Men som i dag när det är strålande sol, går det inte att rida något allvarligare på henne då hon slår HELA tiden i trav och galopp :cry:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

http://www.youtube.com/watch?v=50CEyQsEuKQ
Obs rätt dåligt kvalitet på filmen då den är filmad från mobil. Men man ser vad som händer iaf.

Ser ut som min häst.. han tar en tugga, drar upp huvudet, ser sig omkring (ibland, ibland går han något varv) och tar en ny tugga.. dröslar foder över hela golvet... Inte riktigt lika intensivt som din kanske, men liknande. Han visar aldrig något annars, fast så är han ju inte inriden så jag rider honom inte.. men när jag gjorde det (började inridning, bröt handen) gjorde han inget sånt.
Har tagit det som att han vill titta lite vad som händer runt omkring medans han äter bara..

Det kan inte vara nåt sånt? Hon vill se runt sig vilket hindras en aning av krubban, kanske är irriterad på att du står där eller på en häst i närheten?
Bara spekulationer nu altså.. :3
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Ser ut som min häst.. han tar en tugga, drar upp huvudet, ser sig omkring (ibland, ibland går han något varv) och tar en ny tugga.. dröslar foder över hela golvet... Inte riktigt lika intensivt som din kanske, men liknande. Han visar aldrig något annars, fast så är han ju inte inriden så jag rider honom inte.. men när jag gjorde det (började inridning, bröt handen) gjorde han inget sånt.
Har tagit det som att han vill titta lite vad som händer runt omkring medans han äter bara..

Det kan inte vara nåt sånt? Hon vill se runt sig vilket hindras en aning av krubban, kanske är irriterad på att du står där eller på en häst i närheten?
Bara spekulationer nu altså.. :3

Har oxå funderat på om det är grannen hon vill hålla koll på. Men står man och studerar henne så ser man att det är väldigt sällan hon slår upp huvudet så högt att hon ser över till grannen. Och det är inte mig hon är irriterad på då hon gör såhär även när man inte är i närheten.
Detta är ett helt nytt fenomen osm hon har börjat med de senaste veckorna :( men det verkar inte störa henne i ätandet. Då hon äter upp all sin mat.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Jo..iom att det är nytt så undrar man ju mer.. hon ser lite irriterad ut, frågan är väl på vad...
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Det ser precis ut som headshaking, tyvärr. För min del gjorde det ont att se filmen då jag för några år sedan tog bort min älskling pga just detta (delvis, hon hade även problem med hältor. Huruvida dessa två åkommor hade något samband fick jag aldrig veta då hon var så dålig att det inte var lönt att kämpa mer). När hon var som värst så kunde hon stå i hagen och bara skaka och skaka och skaka..utan att kunna äta. Fruktansvärt att se sin häst lida så utan att kunna göra något för den.

Provade det mesta mot hs:en och det enda som till viss del fungerade var astma-medicin, alltså kortison, i näsborrarna.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Det ser precis ut som headshaking, tyvärr. För min del gjorde det ont att se filmen då jag för några år sedan tog bort min älskling pga just detta (delvis, hon hade även problem med hältor. Huruvida dessa två åkommor hade något samband fick jag aldrig veta då hon var så dålig att det inte var lönt att kämpa mer). När hon var som värst så kunde hon stå i hagen och bara skaka och skaka och skaka..utan att kunna äta. Fruktansvärt att se sin häst lida så utan att kunna göra något för den.

Provade det mesta mot hs:en och det enda som till viss del fungerade var astma-medicin, alltså kortison, i näsborrarna.

Fick du någon diagnos av vet? För de vet jag har pratat med har knappt vetat var HS är för något. Men de har inte kunnat komma med någon bra förklaring till varför hon håller på som hon gör :cry:

Jag får hoppas att Annies symtom blir värre. För som det är nu så kan i leva med det. Då Annie inte verkar jätte påverkad av det hon gör. Hon äter glatt och är fin i hullet. Men man kan ju bara hoppas.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Min häst fick diagnosen Headshaking Syndrome. Veterinären visste vad det var och sa att min häst var det värsta fall hon sett. Ingen vet väl idag vad som orsakar det och vad som är den bästa behandlingen. Det finns bara spekulationer och man får prova sig fram för att se om man kan hjälpa hästen med någon behandling.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

J
I augusti i samband med att vi började stödfodra lite på betet började hon fnysa och frusta när hon betade och även vid ridning i samband med huvud skakningen. När hon sen kom in på nätterna blev det ännu värre och hon frustade, fnyste och slog med huvudet även när hon åt sitt hö/hösilage. Och för någon vecka sen började hon slänga med huvudet när hon åt kraftfodret. Hon tog en tugga slängde med huvudet som om hon var rädd för krubban, tog en tugga, slängde med huvudet och höll på så till maten var slut. Fick inte så mycke vid det tillfället då jag skulle rida när jag hade mockat färdigt. Men hon kunde ju inte vara utan när alla andra fick. Fick resten när jag hade ridit och då slängde hon inte med huvudet utan åt normalt.

Oj vad jag känner igen det där!
Jag har ju en valack som oxå har liknande problem, och jag skrev även en tråd här förut där det spekulerades i HS.
Alltså, min är värre än din Annie är på filmen. Eller, han gör sina rörelser på ett häftigare vis.
HS verkar ju som sagt dock visa sig i ljus, vid sol, och sommar. MIn är tvärtom, han slutar under sommaren, och nu under hösten har han börjat igen. Det är som att han HAR något i näsan, vill klia klia och kan liksom inte koncentrera sig på annat.

Han kom hit i oktober förra året och då såg man mest att han liksom gick och slängde hö kring sig. Han åt, och rätt var det var så for huvudet upp ungefär som att han hade stuckit sig på något. Om och om igen.
Han var även rätt besvärlig i munnen, och vi hittade även vissa fel som vi åtgärdade.

Havren har dock varit ett gissel jämt. Han gör samma sak där. Äter och slänger upp huvudet och kastar runt maten runt sig. Det slutar med att han får äta upp allt runt kring hinken.

Efter att sedan varit bra över sommaren så kom detta tillbaka. (nåväl -att äta havren gick fortfarande inte bra)
Han kan gå i hagen och nicka och nicka, som att det skulle vara en svärm flugor eller nåt han försöker få bort. Sen börjar han fnysa och frusta och man märker att det kliar. Man tror nästan att han skulle ha ett getingbo i näsan.

VAD det är är det ingen som har några teorier om, och eftersom han liksom inte håller åp med detta jämt så är det svårt att tima in med ångon vet oxå. Inte säkert han visar något då.....

Kanske man ska prova nosfladder? Bara som ett test, iaf när man kör...
men man vill ju veta varöfr hästen gör som den gör....:(
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Det ser precis ut som headshaking, tyvärr. För min del gjorde det ont att se filmen då jag för några år sedan tog bort min älskling pga just detta (delvis, hon hade även problem med hältor. Huruvida dessa två åkommor hade något samband fick jag aldrig veta då hon var så dålig att det inte var lönt att kämpa mer). När hon var som värst så kunde hon stå i hagen och bara skaka och skaka och skaka..utan att kunna äta. Fruktansvärt att se sin häst lida så utan att kunna göra något för den.

Provade det mesta mot hs:en och det enda som till viss del fungerade var astma-medicin, alltså kortison, i näsborrarna.

Jag håller med började nästan gråta:cry:

Jag fick ta bort min älskling för två veckor sedan.
Hennes headshaking hade nött ner alla tänder, hon bet ihop så hårt att de nöttes ner:crazy: så hon kunde inte äta normalt, detta kom snabbt på några månader.
Hon hade muskelsönderfall i hela kropenn av de kraftiga skakningarna.
Hon hade så ont till slut att jag inte hade något annat val än att ge henne fri.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Till TS
Det jag provade var flugmasker av olika slag, flyveil och nos skydd.

Jag hade inget pannband på tränset eftersom skakningarna blev värre då, de får ofta spänningshuvudvärk av headshaking och då blir tryck på nacken och öronbasen ingen skön upplevelse, därför hade jag nackstycket 5-10 cm längre bak än vanligt.

Hon behövde aldrig stå med grimma på av samma orsak.

Veterinären på klinik menade några månader innan hon dog att det inte fanns något fel på nacken, däremot hittade en duktig equiterapeut det med en gång ett par veckor senare:smirk:

Förmodligen är orsaken att de kliar nosen att de har något nervfel, det spritter och sticker i huden, det gör att det blir värre för endel av sol, regn och vind.

Det som hjälpte var akupunktur, tyvärr hade min häst så mycket, och kroppen tog så mycket stryk av det att hon inte klarade sig ändå, men de gånger hon var lite bättre var efter hon fått akupunktur.

Jag lider med dej och din häst:cry: pm:ar lite telefon nummer och adresser
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Ush tycker verkligen synd om er som har behövt ta bort era hästa pga HS :cry:

Annie blev genomgången av Equiteapeut den 24/7 och det är dax nu igen i november. Ska bara skrapa fram pengar :( Men i juli hade hon inga spänningar alls i hals och nacke, vilket hon haft innan. De ända spänningarna hon hade var i ländryggen, vilket var avsevärt mycke mindra än när hon började behandlas. Hon är trotts allt en unghäst som börjar sätta muskler, så lite spänningar kommer jag inte ifrån.
Vet. gick igenom henne och kände igenom nacke och munnen flera gånger för 1 månad sen. Hade en vargtand som togs bort.

Tänkte ringa min vet. i morgon och prata med henne om HS, då jag inte diskuterat detta med henne. Det var hennes kollega som var ute och fixade tänderna.

Men änsålänge slår Annie mest med huvudet under ridning( värst vid sol) och när hon äter i boxen. I hagen är hon rätt lugn. Slår nån gång då och då men inte så man reagerar. Jag hoppas att det inte blir värre.
Ska prova klippa av en strumpebyxa och sätta över nosen när jag rider och se om det gör någon skillnad.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

kl

måste bara fråga om HS går på försäkringen?
har hört att de inte gör de?
 
Sv: Ni som har erfarenhet av headshaking syndrome (Långt)

Håller med dig, min kompis satte på en nylonstrumpbyxa på mulen och har sen dess inte haft några problem!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 017
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag vet att det finns liknande trådar men hittar inget som ger svar på mina frågor. Från att gå stadigt i form så började min häst i...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: clusia
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 044
Senast: SeagirlM
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 313
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp