Ni som har eksemhästar....

Tex...Varför finns det så mycket mera eksem övht NU??? det var ju mera ovanligt förr

Tja det verkar ju avlas mer på eksemhästar nu än förr ;)

Skämt å sido, eksem borde ju komma inifrån och då borde det vara något i mag och tarmsystemet som dagens hästar reagerar emot.

Min allergi häst som bara är dålig på vintern när det är kallt är har jag fått reda på allergisk mot kruskräppa (ogrässort) Han har av det fått inflammation i nässlemhinnan och när jag läste i min systers homeopatbok under kruskräppa (rumex) så står där som symptom :en utomordentlig känslighet för kyla/kall luft.

Inga veterinär (inte jag heller) kunde förstå varför han blev dålig på vintern och bra på sommaren men nu vet jag :idea:

Skall bli intressant att se i början av oktober när den kalla höstluften kommer hur han kommer att bli.
(på tal om något helt annat än eksem)

Och innan PL och andra skriar högt så tog dom ett blodprov på Helsingborg och fick fram att han var överkänslig mot kruskräppa och då är det kruskräppa i homeopat form som jag först och främst kommer ge honom innan sprutorna får ta vid.

Ingen som kan svara på min fråga på förra sidan (nästsista inlägget på sidan)??? :confused:

Varför finns det så mycket mera eksem övht NU??? det var ju mera ovanligt förr
Därför att förr så stod hästarna på stall i maj och september som är de svåra eksem-månaderna.
Juni, juli och augusti är ganska så lindriga.

Det är på tiden! Dom är ju bara vandrande pinnar med spatt, exem och lösa benbitar hela bunten... :D

Jag har ju alltid hävdat att det räcker med en sort, nämligen KALLA travare! :rofl: :banana:

Eller så kan du luta dig mot bl. a Inte Ung och mina teorier..... :confused: :D

Puuuhh, den varmblodiga travaren fanns inte med....
Jag är inte säker på att det räcker för att bli laglig.

I lagen så står det att man inte får avla på djur med ärftliga defekter som kan orsaka lidande.
Allergi är ärftlig och orsakar lidande.
Eksem är oftast allergi mot svidknott.

Det handlar om någon sorts hårklyverier.
Inom Islandshäst så har vi trätit om detta i säkert 20 år.

Det står hur det är någonstans här.

www.djurskyddsmyndigheten.se

fast det är inte ärftligt på henne, med facit på hand...5 avkommor och ingen eksem...jag frågar mig mera varför hon fått detta?? de flesta jag hört är importer, min är ju en import också....eftersom det kan hända mycket i en hästkropp på långresor så undrar jag om det är så att det kan slå ut en del organ så dom inte kan tillgodogöra sig allt...alltså en sjujävla smäll på t ex immunsystemet...

fast det är inte ärftligt på henne, med facit på hand...5 avkommor och ingen eksem..
Det finns de som resonerat så inom Islandshästaveln, och så har eksemhästarna dykt upp i nästa led i stället.

Två till synes friska föräldrar har då kunnat få eksemavkommor.
När man sedan har tittat på far- och mor-föräldrar, så har det visat sig att det funnits eksem där.
Avel är svårt.

Tack för svaren. Men hur kan en eksemhingst (oavsett ras!) bli godkänd då? :confused: Är det verkligen så många som är okunniga alt. mörkar?

Jag ska försöka berätta för ägarna till arabhingsten att det är olagligt att låta honom gå i avel...men de kommer INTE att bli glada! Ärligt talat tror jag inte att de kommer att tro på mig. :crazy: Hingsten är ju väldigt mycket värd.

Du måste ha Acrobat reader.
Har du det?

Om du inte har den kopplad till din Browser, så kan du spara filen på disk och öppna den därifrån.

Och länken fungerar, ty jag läste den just.

Tack I_U!

Det är nog tillfälligt fel på sidan. Just nu kom inte jag heller in, men tidigare i dag funkade det utmärkt.

mandalaki

Kom in på den nu, så det var nog tillfälligt fel bara. Jag har senaste versionen av AR, så det var knappast det. Fick nån slags felmeddelande om att sidan inte fanns eller nåt innan. Men nu har jag sparat ner hela dokumentet! Tack snälla!

Men, hur gör jag med arabhingsten jag nämde? Ska jag ta upp det med ägarna (vänner till oss...) eller inte? Kan ju iofs vara lämpligt för dem att få reda på, eller ska jag sköta mig själv så att säga?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 440
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 866
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross