Ni som har eksemhästar....

Det är intressant iså fall, vill jag veta vart jag kan vända mig.
Det har gjort många studier på detta, bla på SLU och ännu har man inte funnit något botemedel mot eksem.

Eksen intresserar mig oerhört, eftersom jag själv är ägare av islandshäst. Här är eksem ett gissel som du kanske förstått, det finns mycket bra saker idag som kan lindra hästens symtom men inte ta bort det. Är det eksem så är den inte möjlig att bota, däremot kan klåda uppstå av olika orsaker men behöver inte betyda att det är eksem.

När hästen åtekommande får samma symtomer sommar efter sommar, få man nog inse att det är eksem i någon form man har med att göra.

Mitt sto har fyra avkommor hittills. Ingen av dem är det minsta känslig för knott.

Ok, det är inte konstaterat av någon veterinär el. dyl. att det är knott-eksem.
Jag har antagit det eftersom knotten är tokiga i hennes man(kam) och att hon då kliar av sig halva manen.
Hon kliar sig ingen annanstans.

Det finns studier som visar på effekt av omega-3 fettsyror. Såg det refererat i en artikel i The Horse.com.

Ja den har jag läst, och effekten består av lindring men inte bot. Samtidigt så är allt av intresse i dessa fall, då många hästar faktiskt lider enormt av sina eksemproblem.

vi har en exemislandshäst, han börjar mellan april och maj vanligtvis och håller oftast på till september till och med november ibland beroende på klimatet och vart han står.
antagligen en kombination på islndshästar men största anledningen är ju knotten och knotten kommer ju fram när det är sol och inte blåser storm så solen påverkar å så vidare tills man har 300 anledningar till hans sommareksem...

men kan man lindra under tiden man söker bot så är det ju bra om omega 3 kan hjälpa...har faktiskt sånt hemma och skall ge henne det nu då.....

Min far som är läkare sa en gång att hudläkare skulle man va. Patienterna dör inte men de blir inte heller friska.
När det gäller ekzem som inte bara orsakas av ngt tillfälligt kan man ofta inte hitta ngn bot utan får nöja sig med lindring.
PL

Fast jag är en sån som aldrig kan ge mig...jag har gett mig fan på att få hästen bra....och jag kommer att lyckas...kanske inte på henne , men jag kommer att lära mig mycket utav henne.

Tex...Varför finns det så mycket mera eksem övht NU??? det var ju mera ovanligt förr :confused: Jag är helt övertygad om att det är nån obalans i mag/tarm...nåt som helt enkelt fattas och har utlösts av någon orsak...det är orsaken jag försöker ta reda på......

När det gäller ekzem som inte bara orsakas av ngt tillfälligt kan man ofta inte hitta ngn bot utan får nöja sig med lindring.

Kan du som uppmärksammat detta finna något typ av gemensam nämnare, eller flera faktorer som spelar in?

Dom hästar med problem som jag sett, det är inte så många eftersom jag inte träffar så många hästar....
Har alla gått på uslafoderstater, uppstallats dårligt eller haft ett bristande bete eller en kombination av dessa tre faktorer.

Jag har själv exem som blossar upp ifall jag slarvar med maten, oftast på sommaren...men jag vet inte om man kan säga det samma om hästar. :D

Dom hästar med problem som jag sett, det är inte så många eftersom jag inte träffar så många hästar....
Har alla gått på uslafoderstater, uppstallats dårligt eller haft ett bristande bete eller en kombination av dessa tre faktorer.

En felaktig foderstat kan vara den utlösande faktorn, är hästen undernärd eller lider brist på något så ökar givetvis risken påtagligt. Men att tro att de som bor i knottrika marker skulle ha sämre hästhållning än öläningar och andra som bor i "eksemsnälla" områden håller inte riktigt. När man dessutom konstaterat att vissa definitivt hingstar dessutom nedärvt eksemanlagen så är det uppenbart. Dålig hästhållning kan möjligen vara ärftligt bland ägarna, men knappast hos pållarna.

Det är ju tråkigt att behöva hålla med, :D men precis så är det. :crazy:

Men även om avkomman inte (ännu) har utvecklat eksem, så kan den ju ha genen?? Och föra den vidare, eller???

Jag kan förstå om man avlar på ett travarsto, med bara stam osv, men jag tycker ändå inte att det är rätt.....

Eksem är ändå en ärftlig sjukdom, och att avla på ett sånt sto...
jag hade inte gjort det!! Men jag har inte hästar som är i närheten av din prisklass.. så jag förstår dig.. ;)

Men även om avkomman inte (ännu) har utvecklat eksem, så kan den ju ha genen??

En häst med högt immunförsvar är kanske mindre mottaglig för eksem?

Och då kan jag inte låta bli att undra ifall det är faktorer som bidrar till ett lågt immunförsvar som är den verkliga boven, den genetiskt svaga länken -inte själva eksemet alena... :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 440
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 866
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv