Ni som har eksemhästar....

Det står "man och svansskorv med kroniskt förlopp"...ÄR det eksem mao? ÄR det tex knotteksem de menar? Eller är det eg nåt helt annat?

Knotten biter väl över hela kroppen? Varför kliar det då bara i mankam och svans? Borde det inte klia över hela kroppen? Eller är det nån annan slags eksem man menar??? För knottallergi förekommer ju bara sommartid och då kan man väl inte kalla det kroniskt, eller?

Om det nu ÄR tex knottallergi man menar i defektlistan, varför skriver man då inte det? Eller soleksem? Vad menar de EG med skorv????

Men, hur gör jag med arabhingsten jag nämde? Ska jag ta upp det med ägarna (vänner till oss...) eller inte? Kan ju iofs vara lämpligt för dem att få reda på, eller ska jag sköta mig själv så att säga?
Det är ju svårt att råda om.
Men om det var mina vänner, så skulle jag dra ut ett exemplar av dokumentet på min printer, och ge dem det med orden "Ni som håller på med avel kan väl ha nytta av det här?".

Är det ingen som kan svara på mina nya frågor här ovan? Att skriva ut ett dokument som det inte står så mycket på lär ju inte säga dem nåt! Kronisk man och svansskorv låter ju inte direkt som knottallergi...

Det låter ju som en väldigt "luddig lag" om hur man skall tolka detta..därmed tror jag inte att det är direkt olagligt att avla med en sån häst eftersom tolkningen av eksem/skorv kan vara vadsomhelst, så jag skulle nog ta reda på ännu mera innan jag stoppade ett sånt papper under näsan på dom...

själv väntar jag på svar från ASVT.Har väldigt svårt att tro att man är direkt olaglig faktiskt, däremot kan man tycka att det kan vara oetiskt kanske...fast jag/ni kommer att stå med långnäsa nästa år när eksemet har försvunnit :D :D

Är det ingen som kan svara på mina nya frågor här ovan? Kronisk man och svansskorv låter ju inte direkt som knottallergi...
Det är inte så lätt att svara på dessa frågor.
Allergi är en ärftlig defekt som orsakar lidande.
Knottallergi är ju då allergi.
Om man- och svans-skorv är det samma som knottallergi, ja det tvista de lärde om.
Men en veterinär skulle antagligen påstå det.

Att det bara, eller i alla fall mest, kliar av knotten i manen och svansen, vissa hästar kliar hysteriskt hela kroppen, beror nog på att knotten uteslutande biter där.
Har du råkat ut för svidknott någongång?
De kryper in under hjälmen och biter i hårbotten så att man kan bli vansinnig.

Att skriva ut ett dokument som det inte står så mycket på lär ju inte säga dem nåt!
Konstigt, jag tycker att dokumentet säger massor jag.

Jag tror inte att min näsa skulle vara längre ifall hon var problemfri nästa sommar. Men ifall det istället stod ett kbl tr. sto i hennes hage så kanske näsan skulle vara meterlång........ :D :banana:

Nu när det ändå finns en del ufon med på tråden :rofl: :rofl: så kan jag tala om att nu när jag tog in dom så började jag gasa på henne, bad att gasen skulle ta där det behövdes MEN helst på varför eksemen började...jag bad henne att sträcka på sig när vi var klara...efter ca 5-10 minuter så sträcker hon på sig som en katt som skjuter rygg och drar en DJUUUP suck...sen sov hon :rofl: :rofl:
NÅT blev bättre iallafall, återstår bara att se VAD :bump: :bump:

Jag hade en ponny med precis samma problem. Först så trodde vet att det var soleksem, men det visade sig vara så enkelt att gräset var för näringsrikt på våren så hon reagerade på detta. Det är därför som hon blev bra i juli/aug när gräset inte var lika kraftigt. Magert bete = inget eksem.

Misstänkte det svaret...ville bara vara säker... ;)Skulle kunna lägga till en del men hinner inte.... :crazy:

Martha..det är väl häftigt när man ber om respons och de ger en så tydligt... :)

Det skulle va kul att höra vad som händer. :)
Du håller oss väl uppdaterade?

Skriv gärna, mer, jag famlar i blindo vad gäller denna häst. Hon är en trashank som jag räddat från dåligt ställe. Jag har ingen erfarenhet av hästar med denna typ av problem.

Det låter ju som en väldigt "luddig lag" om hur man skall tolka detta..därmed tror jag inte att det är direkt olagligt att avla med en sån häst eftersom tolkningen av eksem/skorv kan vara vadsomhelst, så jag skulle nog ta reda på ännu mera innan jag stoppade ett sånt papper under näsan på dom...

Precis min tanke.

Hmm, först tycker du att det är svåra frågor att svara på...sen tycker du det står massor i dokumentet. Visst, vill man klyva hår så står det ju visserligen väldigt mycket i nämnda dokument (om många olika djurslag), men det står samtidigt väldigt lite om vilken slags allergi/eksem det handlar om. Jag menar, det står inte rakt ut att det är just knottallergi/eksem som är kasserande. Håller med martha att det är en luddig lag. Allt för öppen för eget godtyckligt tolkande.

Du skriver ju själv att "därom tvista de lärde" ang knottallergi vs (kronisk) man o svansskorv! Så hur ska mina vänner tolka dokumentet? Det är ju upplagt för att vifta bort med en axelryckning, vilket uppenbarligen många gör, även inom Islandshästaveln.

Det enda jag möjligtvis kan göra är att skriva ut papperna så de får läsa och sen själva tolka som de själva vill. Jag kan ju bara dra mitt strå till stacken genom att INTE betäcka med just den hingsten.

MEN, hur många hingstar finns det eg som har problem med överkänslighet eller t.o.m. allergi(er), som man som stoägare inte blir upplyst om! Just för att det blir fler och fler hästar som har allergier/eksem så kan man ju undra hur det står till med hingstägarnas moral! Tyvärr är det nog väldigt få (om ens några??) som kastrerar sin dyrbara hingst när de upptäcker att han inte "tål" knott...

Nu har jag fått svar från ASVT //Lotta Isacsson

Min fråga var om det var olagligt att avla på ett eksemsto.

Det finns inga restriktioner mot att använda ett sto med eksem i aveln, så
detta stämmer inte.
Punkt. slut.

Konstigt, för det stämmer ju inte med bestämmelserna.
Men det är ju som jag skrev tidigare, inte helt klart hur det är egentligen.

Men de som jag tror skall svara på denna fråga egentligen, det är ju Djurskyddsmyndigheten.
Det är ju liksom den som bestämmer om vad som är lagligt och inte.
Kan inte du göra det med hänvisning till vad ASVT har svarat?
Det vore så intressant att få veta hur Myndigheter ställer sig till detta.

Kanske är mer för raser med större anlag för eksem...den varmblodiga travaren har ju inte det rasbundet som t ex en del ponnys o isisar...

Den här författningen o djurskydsförorningen o djurskyddslagen som den baserar sig på försökte man använda för att stoppa avel på Belgian Blue, det höll inte. Att djurskyddsmyndigheten skulle börja diskutera med en avelsförening i ett sånt här fall med tveksam ärftlighet är knappast troligt. Det pågår mycket värre defektavel på andra djurslag.
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 440
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 866
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross