Ni som har eksemhästar....

Djurskyddsmyndigheten verkar mycket villiga att diskutera allt som har med djurskydd att göra med den som är intresserad.

Faktum är att sommareksem är en stor plåga för många hästar.
Och det skulle ju vara ytterst märkligt om det vore en genetisk defekt på en ras och inte på en annan.

Det finns säkert mer än 15 000 Islandshästar i Sverige.
I den populationen så är sommareksem ett stort problem.
Det ger i alla fall lidande så att det räcker för att kvala till defektlistan.

Och om avel på Islandshästar med eksem, är avel på en ärftlig defekt som orsakar lidande, så måste det ju även vara så bland andra hästraser.
Defektlistan är ju inte rasbunden.

mitt sto har iallafall slutat klia sig nu :bow:
Halleluja :bow: :bow: :rofl:
Vad bra!
Men jag är ju inte förvånad.
Det finns annat som kan klia än allergiskt eksem.

Passa på septembersvängen av knotten bara.
Min eksemhäst - riktigt knotteksem - kliar sig igen en sväng i början på september.
Det brukar räcka med att jag är uppmärksam och har på insektsmedel i tid.

jorå...det ska jag vara...och nu har hon t om varit lugn på kvällarna och igår vill hon inte ens in till natten..så dom har varit ute i natt och såg nöjda ut i morse :D

Det är bra att vara ett Ufo, jag är säker på att det var det som hjälpte, det funkar kanon på min med. Men man måste upprepa det med jämna mellanrum förståss:-)

Jag tror att djurskyddsmyndigheten är ett lyft. Har själv provat att ringa dera helpdesk o nblev rel snabbt kopplad till den ämnesansvarige (i jämtland!). Fattas bara annat med dubbla resurserna för samma jobb.
PL

Är det inte så att svenskfödda hästar från områden där svidknott förekommer har mindre problem än islandsfödda?

Nej man märker en ökning av svenskfödda eksemhästar, i många fall kommer inte avkomman i direkt nedstigande led men ganska snart därefter.

De säkraste avelsmatrialet sägs vara importerade hästar som har hållit sig symtomfria i minst 5 år efter importen, men kan naturligtvis ändå lämna eksemavkommor med fel led av hingsten/stoet.

Gäller detta alla raser eller är det islandshästar? Jag frågar eftersom jag känner till en gdk arabhingst med eksem!

Bla jordbruksverket har denna defektlista, finns även på andra håll. Hur man tillämpar den inom de olika raserna vet jag inte, inom islandshästaveln skall den tillämpas. Fast här får man nog ta det med en nypa salt, det finns de som påstår att vissa hingstar har eksem fast vilka de är känner jag inte till mer än i något enstaka fall.

Dessa skall då inte vara i avel om eksem finns, men här styr nog pengarna mer än något annat. :(

Här vet man att, om hingsten har någon tendens till eksem och betäcker ett eksemsto = eksemföl. :cry:

Nu har jag fått svar från ASVT //Lotta Isacsson

Min fråga var om det var olagligt att avla på ett eksemsto.

Det finns inga restriktioner mot att använda ett sto med eksem i aveln, så
detta stämmer inte.
Punkt. slut.

Nä olagligt är det inte, däremot skulle stoet inte bli godkänd inom tex en avelsbedömning, hur man gör på varmblod vet jag inte men inom avelsbedömning på islandshäst får pållen inte ha något av de motsvarande på defektlistan.

Om det vore förbjudet, skulle inte så många människor med sina eksemston av islandshäst kunnna få dessa betäckta. Detta är tyvärr det som kallas för dubbelmoral. :devil:

Det här med avel o paragrafer är komplicerat.
För det första så är det inte avelsföreningarna som bestämmer vad som är olagligt eller ej.
Så här säger djurskyddsförordningen:
Avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för
djuren är förbjuden. Närmare föreskrifter om förbudet meddelas
av Djurskyddsmyndigheten. Förordning (2003:1124).
Så här säger SJV:
Hud: Helalbinism
Man- och svansskorv med kroniskt
förlopp
).
Nu sitter vi i en situation när en ny myndighet med större resurser har tagit över regelverket.
Avel är en balans mellan att avla vidare på positiva egenskaper o att sålla bort de negativa, om man ensidigt riktar in sig på att sålla bort negativa egenskaper finns risken att man förstör hela avelsbasen.
Ett exempel från hundsidan. på 80-talet höll vi på med vallhundar när man upptäckte att bordercollien var hårt drabbad av höftledsdysplasi. En massa uppfödare började genast skrika att man avelsmässigt skulle rensa flera generationer tillbaka ,tack o lov så kontaktades avelsexpertis som sa att man bara skall rensa i den generation som visar defekten
Jag har svårt att tro att djurskyddsmyndigheten försöker detaljstyra i ett sånt läge även om deras föregångare i princip säger att det är olagligt att avla på kroniska ekzemhästar.
PL

:confused: Nu begriper jag inget alls, har jag påstått att det är olagligt att avla på eksemhästar?
Eller vad menar du?

Orsaken till att jag frågar om avföring, är att ca 80% av hästens immunförsvar sitter i tunntarmen.

Det känns rimligt att orsaken till eksem kommer "inifrån". Det som förbryllar mig är mina två importer.

Häst nr 1 är 20 år och varit i Sverige sen han var 8 år. Har haft honom i 8 år och hans avföring har varit likadan i alla år, dvs stora blaffor. Med andra ord känns inte detta så bra. Han är trots detta en mycket frisk individ som utstrålar överlevare. Aldrig varit sjuk.

Häst nr 2 är 14 år och har varit i Sverige sen 7 års ålder. Fick exem redan efter ett halvår, trots installning under nätterna. Klenare individ som inte skulle vara någon överlevare i vilt tillstånd. Exemet är kraftigt och hålls i schakt med rejäl insmörjning varje morgon och kväll samt med täcke + huva dygnet runt april-oktober/november. Har alltid fina avföringskulor.

Hästarna har samma foderstat. Ändå har då den "friska" hästen dålig avföring och den "svage" har frisk avföring. Någon som har en teori?

Det är här jag menar att eksem är mycket komplicerat, och att den finns av olika orsaker.

Vissa hästar har allergener i sig, det berättar din häst nr 2 som fick eksem i mycket tidigt skede efter import.
För en svenskfödd i samma kategori krävs en startkatalysator, vad den kan bestå i är olika. För häst nr 2 var det importen som satte igång proceduren, men miljö och foderbyten etc.

Det finns hästar som varit mycket länge i Svergie, eller kanske rent av svenskfödda och aldrig visat tecken på eksem. Plötsligt en sommar så är cikusen igång, vi har och har haft några sådana hästar i vårat stall.

Exempel: Sto importerad som 5-åring, visar ingen eksem under en massa år. Plötsligt när pållan år 18 år brkar det loss med dunder och brak, kliar sig något fruktansvärt och lider verkligen av sitt problem.

Samma sak med en valack, fast här kom eksemet igång vid 20 års ålder.

Sen har vi hästar som inte visar eksem på ett ställe, men på nästa stall har hästen hela kroppen full i eksem men blir symtomfri vid flytt.

Importer som börjar klia sig i samma stund de når svensk mark, vad kan det bli av det. :(

Men visst är det så att orsakerna kommer inifrån, vissa kan symtomlindras genom olika typer av kosttillskott och för andra spelar det ingen roll vad man gör de kliar sig ändå trots allt man tar sig för. :crazy: Det är här skillnaderna ligger, och som man forskar i orsakerna.

Jo, visst är eksem komplicerat oavsett om det gäller djur eller människor. Men vad jag var ute efter var kopplingen till mage/tarmar. När den "genomfriska" hästen har dålig avföring dag ut och dag in, år efter år, samtidigt som den andra hästen som har kraftigt eksem, har väldigt "frisk och fin" avföring. Samma foderstat och bete till båda hästarna. :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 440
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 866
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross