Dag nummer två med veterinärfoder för båda hundarna. De får inget annat än sitt foder + det allergigodis som veterinären rekommenderade (Specific Hypoallergenic Treats). Nyss hemkommen från en längre promenad med samma mönster som tidigare:
- båda hundarna bajsar mellan 4-5 ggr på cirka 40 min. I början är avföringen fin och har bra konsistens. Mot slutet är det väldigt löst.
Den äldre hunden har börjat krångla med maten igen och det känns riktigt jävla jobbigt
Han har varit överjävligt med maten sedan vi fick honom som 9-veckorsvalp. Det ENDA som han nånsin ätit med god aptit är Mush. Före att vi började med Mush så var han underviktig och jättesvår att få upp i vikt. Den yngre hunden äter alltid allt - med god aptit (vilket känns skönt)
I hemgångsråden från Blå stjärnan står det:
"Ert djur misstänks ha en inflammation i magsäck/tarm och detta kan bero på en rad olika orsaker så som felinställd immunförsvar, läckande slemhinna i magtarmkanalen. Avföringsprov ska också lämnas för att utesluta att parasiter orsakar problemen"
Massvis av tankar far runt i huvudet kring vad det är som är fel med magen/magarna. Eftersom google är när till hands finns ju möjligheten att googla men där dyker bara upp den ena trista diagnosen efter den andra. Försöker lägga band på mig själv genom att inte googla - jag är inte veterinär och kan inget om djurmedicin alls. Men det är svårt när oron tränger sig på. Teorier kring vad som skulle kunna förklara magen (det är främst äldre hunden som är problematisk) är:
- Genetik. Båda hundarna har samma far och det finns tydligen magproblem i de linjerna.
- Giardia. Veterinären tror mindre på detta då övriga typiska giardiasymptom saknas. Giardia är lite av en skräck. En bekants hund fick detta och det var ett HELVETE att bli av med.
- Vet sa också att B12-värdet var minskande och detta behöver följas. Nån som vet vad det betyder?
Vet inte vad jag vill med den här tråden, mest skriva av mig min oro tror jag