Veterinären ringde nu och hade tagit del av provsvaret. Hon resonerar så att han ”inte verkar vara en hund som har allvarliga symptom, men verkar behöva hjälp att få magen på banan”. Nu är det julhelg och många röda dagar framöver, så vi kommer inte kunna få till en gastroskopi fören mot slutet av januari. Så hon vill skriva ut kortison redan nu och se hur han svarar upp på det. Hon säger att hon såklart inte vet hur det ser ut i magen men bedömer det sannolikt att kortisonen kommer att hjälpa, men vi ska stämma av på måndag igen när han fått det några dagar. Sedan i januari igen om vi valt att fortsätta ge honom den. Jag tolkade henne lite som att om det visar sig att kortisonen hjälper så behöver vi inte göra gastroskopi. Jag frågade om det går att kombinera gastroskopi med tandskrapning och hon sa att det beror på hur lång tid det tar, men de vill inte hålla honom sövd för länge så hon tycker att om kortisonen gör honom bättre så bör vi prioritera tänderna just nu.
Jag hoppas såklart att han blir symptomfri av kortisonen. Samtidigt är jag orolig för att avsluta utredningen där, han bör ju ha ett långt liv framför sig och med tanke på hur han mått nu så vill jag gärna veta allt som går att veta så att vi är 100% säkra på hur han bör behandlas, vad han ska äta mm. Men jag vill ju såklart inte lägga honom under narkos en gång till i närtid, så jag förstår resonemanget att om han blir symptomfri eller nästintill symptomfri så kanske vi inte bör prioritera det just nu.
Jag antar att vi får ta det vecka för vecka framöver, och följa hur han mår