Ni som har eksemhästar....

Min mentor antydde något om at vissa mineraler är värmande, vissa är kylande. Vid exem så är det obalasn dem emellan. Det finns ju vissa exemhästar med superdålig blodgenomströmning och sen finns det vissa med överdriven blodgenomströmning. De har alltid nått vajsing på den fronten.
Iallafall så framkom det att om man fann absolut jämnvikt mellan värmande och kylande mineraler så skulle det hjälpa.

Jag har inte alls satt mig in i det hela så fråga mig inte om några detaljer.
Min exemhäst är av typen med dålig blodgenomströmning överallt och med lite njurproblem (är det vanligt hos exemhästar?) samt periodvis lite problem med lungorna.
När jag jobbar (ja , jag är som ett UFO vad gäller konstiga behandlingsmetoder)på att få igång njurarna så börjar difragman komma igång och då brukar även exemen bli bättre :confused: :confused:
Jag förstår inte varför men sån är hon.

Det är väl ganska klart att vi utsätts för en massa "ny" skit. Kanske skyddar vi oss för mycket mot den naturliga skiten tex genom att duscha flera gånger per dag.
PL

desinfekterade stallar mm kanske, övertro på antibiotika och penicillin, avmaskningar utan träckprov(skyldig :o)

Eksemet är säkert en kombination av olika saker, jag är inte så insatt, men jobbigt är det i alla fall, både för häst och ägare. :)

Givetvis. En överhettning. Det är jag som är trött och oredig i tankegången.

Kan man säga att dessa _utslag_ är reultatet av ett stressat immunförsvar?

Dette kan jo faktisk stemme. Jeg selv har hatt eksem i 19 år, dro til hudlegen og fikk astmamedisiner.. Eksemen er borte. (Inkl. enkelte salver, som ikke inneholder hydrokortison).

Men dog, vet jeg jo også hva jeg er allergisk mot nå ;-)

Min har inte kliat sig på flera dagar! Manen på utväxt! :)

Kanske dom värmländska knotten har gett sig för säsongen? :D
Det var iofs en hel del knott ute igår kväll, men hästarna verkade inte så irriterade...

Beror det på att du botar en symptom och den bakomliggande orsaken till problemt kvarstår? :confused:

De man lindrar är sekundära problem, bot finns inte för ett anlag.

Men eksem är större än så, och den finns i flera avarter som oftast ger samma symtomer men har olika utlösande faktorer.

Vad gjorde du?

Polaren som går som sällskap till min har skorv i mankam och svansrot (lindrigt i manen)och jag har provat men 4 ess salva och den verkar lindra iaf....

Hon är inte importerad, uppfödd i Uppsala :p

När du resonerar på det sätt som du beskriver så förstår jag varför du menar att man inte bör avla på ston med dessa anlag.
Men borde inte detta uppmärksammas mer innom islandsrasen där problemen verkar vara stora? :confused:

Det pågår för fullt diskussioner kring detta, hingstar skall inte bli godkända vid tecken på eksem och skall egentligen mista sin betäckningsrätt vid eksem. Så är reglerna idag, för ston gäller samma sak vid en avelsbedömning men för de kan ju inte bli av ed något i ordets bemärkelse eftersom dessa enbart blir stambokförda.

Och nej, det är riktigt man SKALL INTE avla på en eksemhäst, precis som med spatt har man en disposition på denna individ. Eftersom eksem finns med på defektlistan, precis som spatt, osteochondros borde man också utgå ifrån det på samma sätt som med all annat på denna lista.

Är det inte så att svenskfödda hästar från områden där svidknott förekommer har mindre problem än islandsfödda?
Detta kan ju knappast bero på mindre disposition utan att immumsystemet vant sig från början. Gör det isåfall svårt att jämföra importerade o svenskfödda avelsmässigt.
PL

Gäller detta alla raser eller är det islandshästar? Jag frågar eftersom jag känner till en gdk arabhingst med eksem! Han har ännu inte gått i avel pga utbildning/tävling, men många frågar tydligen efter att få betäcka med honom. Tror inte många känner till hans eksem...han har jämt täcke och står inne dagtid. Vad gäller i ett sånt fall? Han SER ju frisk ut! Var själv lite sugen på att betäcka med honom, tills jag råkade luska ut att han har eksem! Känns inte lika angeläget nu kan jag säga...

Kliar maj + september = knott.
Kliar maj t.o.m. juli = sol.

Helosan sol hjälper = sol.

Släpper inte vinterpälsen = näringsbrist under vintern då sommarpälsen skulle skapas.
Brukar hjälpa med B-vitaminer i massor runt nyår.

B-vitamin brist = känslig hud som tål sol sämre.

Okej, jag tror att det är Soleksem och att det är utlöst av näringsbrist.
Denna sommar är förlorad, men till nästa så gäller det att mata på.

B-vitaminer, minareler och tillräckligt med protein.
Dräktiga travston, oj vad med mat de behöver.

Gissningsvis så kan hon bli besvärsfri efter ett par år hos dig, och då är bra foder enda hemligheten.

Jag har en gammal Islandsvallak med "nästan" eksem, där beror det helt på hur han mår och hur jag lyckas sköta honom i feb-maj hur det skall gå sedan på sommaren.
Mycket mat och en B-vitaminspruta brukar vara bra.
Samt god hygien, tvätt med Prob.schampo gör underverk.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 440
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 866
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter