Ni som har eksemhästar....

Jag vet inte hur man gör i andra raser, men hästar med eksem skall ej godkännas i en avelsbedömning på islandshäst. Det är också så att eksem står på defektlistan, så borde det ju gälla andra också.

Fast sen om det efterlevs, var ju en helt annan sak.

Hade en travhäst som kliade sig från april,maj-augusti ungefär, honom tror jag det var solen, så fort det blev varmt om dagarna så började han, och det var långt innan knott mm.
Olika mycket var det oxå per år, sista sommaren var det värst, såg ut som att jag gjort nått nytt mode i svansklippning :D
Han blev oxå lite "fjällig" eller mjällig kanske man säger...

Mvh Johanna

Ja, jag har ju ingen erfarenhet av eksemhästar, men såhär har hon tydligen varit i alla år....slutet på augusti är hon totalt besvärsfri

så är det inte inom travaveln..

Men det skulle vara intressant om det fanns nån slahs statistik på dessa hästar...hur många ston mot hingstar( de flesta verkar vara ston) och om de är importerade eller inte( mitt sto är importerat)

Prova AVS 14, funkar lindrande både mot sol och insektsangrepp. Sen finns även en annan, detta är olja och heter Skin care oil.

Även en blandning av äppelcidervinäger och vatten lindrar klådan, 50/50 om pållan inte har sår för då får du tunna ut lite till. Spraya eller svampa in i mankammen samt svans, billigt och bra.

Märkligt att inte aveln inom travet tillämpar defektlista. :confused:
Jag menar, kräver man inga andra kvaliteer än att den skall kuta fort?

Ta inte det som ett hån, utan mer som en liten undran.

Min länk till hästavelsföreningens defektlista hade kraschat, men jag hade kvar en till Jordbruksverkets föreskrifter om djurskydd vid avel.

Enligt föreskrifterna får hästar med eksem (man- och svansskorv med kroniskt förlopp) inte användas i avel.

Men det syndas friskt mot detta i islandshästvärlden också :smirk:. Det finns en rad kreativa alternativa benämningar på eksem - så att det låter som nåt annat än eksem, alltså - och lika kreativa förklaringar till varför det absolut inte är ärftligt :smirk:.

Om ditt sto har sommareksem kan du nog skippa solskyddsfaktorn. Den hjälper däremot på soleksem - som skäckar med virvlar i vita partier kan få. Och jag gör den vågade gissningen att ditt travsto inte är skäck ;).

Mot sommareksem finns en massa olika salvor som Boj har bättre koll på än jag. Kruxet är att olika hästar tycks få lindring av olika saker, därför är det svårt att rekommendera nåt rakt av.

mandalaki

men det är väldigt sällsynt att dom har eksem övht...travhingstarna har stenhårda bedömningar..då mest prestationsmässigt, och det är ju vad dom är...prestationshästar...men exteriören och medfödda defekter är också diskvalificerade...dock inte lösa benbitar...

Jag har provat AVS14...nja sådär...det som funkat bäst är helosan sol på dagen och aloevera gele på kvällen när hon kommer in...men jag måste ju försöka få tag på primärorskaen för att kunna "bota" henne...salvor är ju egentligen bara att maskera problemet....

Märkligt att inte aveln inom travet tillämpar defektlista.
Jag menar, kräver man inga andra kvaliteer än att den skall kuta fort?

Travhästarna har kanske inte, överlag, samma genetiska svagheter som Islandshästen?
Travhästarna lever kanske inte under samma förhållanden som islandshästarna?

Ifall man kommer till klarhet med stoets allergi/exem så bör hon väl inte kasseras, tycker jag. Det finns ju faktiskt exemplar som går att kurera. :confused:

Svar ja, salvor hjälper bara på resultatet.

Får jag fråga hur hennes lilla mage mår då, hur ser bajjet ut?

Ifall man kommer till klarhet med stoets allergi/exem så bör hon väl inte kasseras, tycker jag. Det finns ju faktiskt exemplar som går att kurera

Vilken eksem kan man bota då, jag lyssnar och läser med stora öron och ögon.

hon ser bra ut förutom att hon fortfarande har fläckar av sin gamla sträva vinterpäls kvar :crazy:..där sommarpälsen är...är hon blank som en säl.....fick tips om att ge henne magnesium extra för att få pälsen att släppa

När du plussat ihop alla eldelement och tagit magen, grovtarmen i betraktning så undrar jag vidare :smirk: ->
Har du provat att ge äppelcider vinäger?

Du som håller på med travsport, har du provat Horse Powder magnesium baserat fodertillskott. Finns nog att få tag på runt om på travbanorna, ivarje fall på Solvalla.

Orsaken till att jag frågar om avföring, är att ca 80% av hästens immunförsvar sitter i tunntarmen.

jo...men hon är fin i avföringen, äter bra, har bra hull...det enda är ju denna pälsen som inte vill släppa? att hon frustar ganska mycket....sen fick hon på 2 st i våras päls på ca5mm yta med LÅNGA VITA strån..... :confused:

Du får kontakta dom som är kunniga på området och har skrivit böcker. Kan PM'a tips ifall du vill. :)

Jag har utrett henne med en homeopat och fått natr mur 200 för ett par veckor sen..men tips vill jag gärna ha :) då jag inte märkt något än...å andra sidan kanske man inte märker nåt förrän nästa år :crazy: :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 440
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 272
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 866
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv