Ni som har Ardenner.

plumpen

Trådstartare
Ni som har/sköter om en ardenner har ni täcke på era hästar?
Jag har själv ingettäcke på min ardenner. hon går ute från ca 6.30 till ca. 20.00 varje dag om det inte är stygg väder (typ snöstorm och liknade) även fast det kan vara -25 grader. Har märkt på henne under alla dessa år som jag har haft henne att hon mår bäst av att få vara ute så länge som möjligt fast det kan vara as kallt ute.

Kan ju säga att jag har flyttat henne till ett annat stall. Hon står nu bara 10 min bil färd ifrån mig istället för 1 timmes bil färd.

Sv: Ni som har Ardenner.

Jag känner en som har en ardenner. Och hon har inte täcke på den, förutom om det regnar eller snöar, då lägger hon på ett täcke.

//Annelie

plumpen skrev:
Ni som har/sköter om en ardenner har ni täcke på era hästar?
Jag har själv ingettäcke på min ardenner. hon går ute från ca 6.30 till ca. 20.00 varje dag om det inte är stygg väder (typ snöstorm och liknade) även fast det kan vara -25 grader. Har märkt på henne under alla dessa år som jag har haft henne att hon mår bäst av att få vara ute så länge som möjligt fast det kan vara as kallt ute.

Kan ju säga att jag har flyttat henne till ett annat stall. Hon står nu bara 10 min bil färd ifrån mig istället för 1 timmes bil färd.

Ja ända gången jag ha täcke på mina så är det när de har svettats och då blir det svettäcke av fleece. Nu när jag håller på med avvänjningen så kan märren bli svettig på morgonen innan unghingsten har tuttat och då brukar jag slänga å svttäckt en stund så det värsta torkar upp.

Nackdelen när det är så här kallt är ju att mina hästar har ju så tjock päls så de svettas för minsta lilla och då måste jag ju lägga på svettäcket. Unghingsten stressar upp sig så mycket när han är själv i stallet så det blir svettäcke efter en stunds ensamvistelse i stallet med för hans del.

MVH Ann

Min förra ardenner hade täcke på sej på sena hösten-vintern, men då bara ett regntäcke för att hon skulle slippa bli blöt o för att det underlätta för mej.

en häst som inte e klippt klarar sej utmärkt utan täcke om de inte e jätte oväder.. de får päls så de räcker de e vi människor som e för sjafsiga me våra hästar

Här gås det "naket"..:D Hon har en sådan rackarns päls så hon blir svettig när hon kommeri n i stallet, även om det är minusgrader där. Jag har ett täcke till henne om det skulle behövas, men så länge hon inte gör något klarar hon sig. Ska hon jobba så klipper jag nog henne gärna och tar på henne "extra pälsen"..

Ardennern i "min" lösdrift har inget täcke och egentligen inte någon vidare päls om man jämför med islänningarna!!!

Hej alla!

Jag köpte en ardennervalack Emil (f.2001) från Sverige.
Säljaren berättade mig att Emils mor är Fia och far Emir.
Om du vet nånting av någondera eller av Emil så berätta mig eller skicka e-mail till kirsikka78@gmail.com.
Jag bor i Finland så ursäkta mig om mitt svenska är lite dåligt =))

Kirsberry skrev:
Hej alla!

Jag köpte en ardennervalack Emil (f.2001) från Sverige.
Säljaren berättade mig att Emils mor är Fia och far Emir.
Om du vet nånting av någondera eller av Emil så berätta mig eller skicka e-mail till kirsikka78@gmail.com.
Jag bor i Finland så ursäkta mig om mitt svenska är lite dåligt =))
Har stoet Fia inte några nummer efter sig?

Om vi skall jobba mycket med dom på vintern så täcker vi för att slippa få så mycket päls.
Vi testade förra vintern en grej. Alla ardenner gick utan täcke och då varade en rundbale i ca. 2 dagar. Men täcke så räckte den i 4. Så där ser man vad energi dom sparar på att ha täcke. Jag förstår inte varför folkt tycker att det är konstigt med täckta ardenner.

Hej hej!

Min ardenner har bara täcke när hon blivit svettig ett superbra ulltäcke inne eller om vädret är fint och hon ska ut ett vintertäcke!! Hon går annars ute hela dagen täckeslös utan problem!

åke skrev:
Om vi skall jobba mycket med dom på vintern så täcker vi för att slippa få så mycket päls.
Vi testade förra vintern en grej. Alla ardenner gick utan täcke och då varade en rundbale i ca. 2 dagar. Men täcke så räckte den i 4. Så där ser man vad energi dom sparar på att ha täcke. Jag förstår inte varför folkt tycker att det är konstigt med täckta ardenner.

Kan bara hålla med. Min går otäckad för det mesta, men om hon arbetas mycket med o blir svett så givetvis kan jag inte släppa ut henne blöt i kylan.

Kompisen har en som går lektionsridning och står stallad i lösdrift. Han måste ha täcke för att kunna stå som han står även när han är svett efter ett pass...inte konstigare än att ett halvblod har täcke när så behövs.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 729
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV