Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack!
och hur går det ihop med:
Enskild väg
Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen
Tillåtet att gå, cykla och rida
Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga
Då så tar jag och ger detta ett eget svar.
Om det hade legat bostadshus längs med vägen längre upp så hade detta antagligen varit korrekt.
Mig veterligt är det inte prövat, så allt runt detta blir ju en tolkningsfråga.
Nu så är det bara skogsfastigheter utan byggnader och då så hamnar saken i ett annat läge.
Det finns ingen påvisbar daglig trafik med hänvisning till samägandet.
Utan de som går där förbi är bara främlingar som inte hör dit.
Det finns många vägar som går genom en gårdsplan till någon annans skog.
Där de som äger skogen har del i vägen.
Om alla dessa gårdsplaner plötsligt skulle bli allas att promenera på så skulle situationen för många bli rent ohållbar.
Jag skulle gärna se det prövat.
Men ännu så länge har ingen som blivit föst av en sådan gårdsplan dragit det till rätten vad jag vet.
och hur går det ihop med:
Enskild väg
Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen
Tillåtet att gå, cykla och rida
Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga