Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är säkert sällan saken ställs så på sin spets som i fallet med vår drängstuga (och jag förtydligar än en gång att det inte är aktuellt att börja använda det som det bostadshus det en gång har varit, exemplet är bara intressant i diskussionssyfte). Bilden är som sagt från 60-talet och sedan dess har vägen breddats ytterligare för att skogsmaskiner ska kunna ta sig fram så vägen går verkligen precis framför ytterdörren. Det är alltså ingen tvekan om att det är för nära i hemfridsavstånd.

Sammanfattningsvis handlar det ju egentligen bara om vilket som slår högst - hemfriden eller rätten att gå på enskild väg.
Nu ändrar du dig, förut så handlade det om samfälld väg( fortfarande enskilld) och nu bara enskilld.
Så länge det är en samfälld väg till flera fastigheter så bryter man inte mot hemfriden om man går på den.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Jag ringde ju min kommun igår och fick till svar att de inte hade på min gårdsplan att göra så jag kunde sätta upp vilka skyltar jag ville.
Av deras erfarenhet fick man bäst effekt om man hade en vänlig ton på sina skyltar. De rekommenderade t.o.m. en skyltfabrikant.
Så det kändes ju som det inte var en obekant förfrågan? :)

I Naturvårdsverkets skrift om allemansrätten kan man läsa på sidan 15 och 16 som hänvisar till lagtext:

Hela skriften
mvh

Ja exakt den texten har flertalet gånger hänvisats till i tråden.

Du har ju till och med själv citerat vilket typ av mark man inte ens får beträda på vägar. Nämligen avskilda gårdsplaner, villaträdgårdar och liknande som är avskärmade med häckar eller staket.

En samfälld väg som löper rakt igenom en gård och där vägen inte går igenom en avskild gårdsplan, villaträdgård eller liknande är knappast sådan mark.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Okej jag har inte hittat några texter som berör samfälld väg, kallade det därför enskild. ;) Och vägen leder som sagt inte till några fler fastigheter, bara skogsskiften med olika ägare.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Stämmer helt, men inkräktar fotgängare, cyklister och ryttare på hemfridzonen får de inte använda den privata vägen.

Det är väl lite av det här som är själva kärnan i problematiken? De som vill använda vägen hävdar allemansrätten utan att vara pålästa. Och vice versa.
Jag trodde jag var påläst, men där jag ridit, plockat svamp eller promenerat har jag inte kommit i det läget att jag kommit över gårdsplan om det inte har varit asfalterad väg typ. Så jag visste inte så mycket som jag trodde.

De två grundstenarna och villkoren för allemansrätten är - Inte störa, inte förstöra. Man får nog tänka en gång extra. I alla fall jag! :)

Suck, det finns inget som heter privat väg.
I det här fallet så handlar det sig om en vägsamfällighet som står som väghållare. Flera fastighetsägare har alltså rätt att befara vägen med både bil o traktor. Vilket innebär att om en privatperson går där så bryter han inte mot vare sig hemfridszonen eller väglagen
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Men det Breaktown tar upp är att om det är en väg som också används av andra, grannar tex., så är det svårt att hävda att hemfridszonen även gäller vägen hur nära husen den än ligger. Logiken är att om de grannar som har rätt att använda vägen inte stör hemfriden så anses inte heller andra utomstående göra det.

Jag skrev innan att om vägen nyttjas av andra med stöd av servitut så gäller det endast dem, men det får nog bedömas från fall till fall beroende på hur servitutet ser ut.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Okej jag har inte hittat några texter som berör samfälld väg, kallade det därför enskild. ;) Och vägen leder som sagt inte till några fler fastigheter, bara skogsskiften med olika ägare.

Skogsskiften med olika ägare=olika fastigheter.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Men det Breaktown tar upp är att om det är en väg som också används av andra, grannar tex., så är det svårt att hävda att hemfridszonen även gäller vägen hur nära husen den än ligger. Logiken är att om de grannar som har rätt att använda vägen inte stör hemfriden så anses inte heller andra utomstående göra det.

Jag skrev innan att om vägen nyttjas av andra med stöd av servitut så gäller det endast dem, men det får nog bedömas från fall till fall beroende på hur servitutet ser ut.

Exaktemente som tösken säger:D
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det finns ett ställe i Upplands Väsby.

Runsa Slott http://sv.wikipedia.org/wiki/Runsa_slott
Där så är alla vägar runt husen förbjudet område.
Det står stora skyltar med det vid infarterna.
Och där ligger inte husen tätt.

http://www.vasbydirekt.se/site/docs/pdf/VJ_2007_nr03_V13.pdf

Det är väl en avskild gård och vägen slutar där gården börjar?

Att man inte får utestänga gående från enskild väg betyder ju inte att det inte går att utestänga folk från den grusväg man råkar ha anlagt mellan sitt hus och garaget.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Okej jag har inte hittat några texter som berör samfälld väg, kallade det därför enskild. ;) Och vägen leder som sagt inte till några fler fastigheter, bara skogsskiften med olika ägare.

Då måste det ju vara fler fastigheter?
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är väl en avskild gård och vägen slutar där gården börjar?

Att man inte får utestänga gående från enskild väg betyder ju inte att det inte går att utestänga folk från den grusväg man råkar ha anlagt mellan sitt hus och garaget.

Naturligtvis har du rätt att stänga av en väg på din tomt som går mellan garaget o huset. Men i det här fallet handlar det om en samfälld enskild väg mellan landsvägen o ett antal skogsskiften, och då ser det värre ut.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Naturligtvis har du rätt att stänga av en väg på din tomt som går mellan garaget o huset. Men i det här fallet handlar det om en samfälld enskild väg mellan landsvägen o ett antal skogsskiften, och då ser det värre ut.

Absolut! Men jag pratade om Inte_ungs exempel om Runsa slott och att allmänheten inte hade tillträde till vägarna som gick mellan de olika byggnaderna inom gården, där vägen slutar vid gården.

När det gäller gården och skogsskiftena är vi helt överens.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Du klyver ordalydelse i stället för att läsa vad som står där.

Det är inte en lagtext som skall hackas sönder utan en tolkning i löpande text.
Betydelsen med syftningarna är inte som du påstår.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Logiken är att om de grannar som har rätt att använda vägen inte stör hemfriden så anses inte heller andra utomstående göra det.

Man kan ha rätt att använda en väg trotts att den stör hemfriden.
Därför att man har rätt till den vägen för att ta sig till sin fastighet.
Fastigheten så att säga äger den vägrätten.
Det betyder dock inte att alla andra har rätt att störa hemfriden.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Nej vägarna vid Runsa går vidare till skogen åt ena hållet och till ett område som man kommer åt från andra vägar åt andra hållet.

Det är ändå förbjudet område med skyltar.
Och jag är övertygad om att många har velat ha bort de skyltarna så de är nog ordentligt prövade.
 
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Ja exakt den texten har flertalet gånger hänvisats till i tråden.
Du har ju till och med själv citerat vilket typ av mark man inte ens får beträda på vägar. Nämligen avskilda gårdsplaner, villaträdgårdar och liknande som är avskärmade med häckar eller staket.

Var får du avskilda gårdsplaner ifrån?
Man måste alltså hålla sig borta från annans ”gård”.
Inte tusan skiljer man av sin gårdsplan, då kan man ju inte jobba på den?
mvh Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Ni proffs på allemansrätten härinne, hoppa hit tack! :)

Det är väl en avskild gård och vägen slutar där gården börjar? .

Nej se tidigare svar.

Om ni hittar Runsa på kartan så är det alla vägar utom Runsavägen genom allén från busshållplats Runsa räknat.
När man kör den bussen så får man knappt lämna den, den backvänder innanför "grindmurarna".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 095
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 461
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp