Ni om har/är medryttare!

Sv: Ni om har/är medryttare!

Sitter och funderar på att ev skaffa en medryttare till min ena pålle så jag blir lite avlastad någon dag i veckan, då jag känner att tiden/orken inte räcker till att ta hand om alla pållarna och hålla dem i full kondis.

Vad är rimmligt att en medryttare bör gör: skötsel, ridning etc?
Något annat bra att tänka på.

Ni som har medryttare vad har ni för "krav"?
Ni som är medryttare vad får ni göra?

De flesta i mitt stall har medryttare som rider, mockar o lägger fram foder till hästen. De flesta tar 200 kr i månaden per dag i veckan de har hästen.
Min medryttare betalar inget då min häst inte är trafiksäker så hon e rätt krånglig att rida på så jag kan inte med att ta betalt, men hon gör samma grejer som de andras medisar

Jag har skrivit ihop en lista med vad jag förväntar mig att medryttaren ska göra varje dag (vilket ju varierar med årstid). När det är som mest räknar jag med att denne mockar, fixar mat, fodrar eftermiddag, rider, sköter, fixar vatten... Sedan får denne smörja om denne vill. Vidare har vi en stallbok där man skriver upp vad man gjort så det inte blir för tufft två dagar i rad. Man håller bra koll då också i efterskott om man behöver kolla upp när man ändrade foderstat osv. Då vi fö har engagerad förälder (full tillit till) närvarande hos vår medryttare så kan denne även få ta med ponnyn till träning bara de säger till så jag vet var hon befinner sig.

Jag har medryttare till mitt sto och hennes "sysslor" är att rida ut då jag inte hinner det själv oftast. Hon rider 3 dgr i veckan och de dagar hon har Zella så mockar hon även hennes box.
Jag har krav på att hon rider ansvarsfullt och ta hand om sakerna och självklart hästen.
Allt funkar utmärkt och jag är överlycklig då hon gärna rider ut och hoppar och jag helst vill sitta på ridbanan och pressa dressyr, haha.
Kul för hästen med variation och bra då hon kan komma ut på hopptävlingar och visa upp resultat därifrån. :smirk:

Har varit medryttare på fyra olika hästar och aldrig betalat något då ägarna bara varit nöjda med att jag hjälpt dem.

* Häst 1
Var bara medryttare i ca: 3 månader då hästen sedan flyttade, men det funkade bra. Jag var ut 3 gånger i veckan och mockade, fixade hö och kraftfoder, skötte om hästen och red.

* Häst 2 (ca: 1 år), 3 (ca: 2 år) och 4 (ca: 1½ år)
Var ute varje dag förutom varannan helg. Gjorde allt som ägaren skulle ha gjort dom dagarna och det fungerade suveränt. Fick känna på precis hur det är att vara hästägare, men utan kostnader.

Alla hästarna har stått i samma stall och jag har hållt till där sedan 2002, och nu när jag letar egen häst så är det en självklarhet att stalla upp hästen där :D

jag har varit medryttare åt ett par olika hästar.
på den första skötte jag hästen mer eller mindre själv sex dagar i veckan, inga pengar inblandade. då fick jag rida dressyr och i skogen och på lektion om han stod i stan. hade nog fått tävla småtävlingar om jag velat men det ville jag inte. den hästen stod i ett "hemma-hos-stall" så det var inte aktuellt att ta insläpp och sånt utom nån gång ibland när stallägaren var bortrest.

den andra hästen motionsred jag ett par gånger i veckan, mest i skogen. jag mockade och pysslade med den hästen plus någon av de andra de dagar jag var där. ägaren betalade hälften av mina busskostnader dit.

jag skulle absolut vara beredd att betala för att ha en medryttarhäst om det var en häst jag trivdes med och ägaren önskade det. med de två jag haft slapp jag det, förmodligen för att det inte var ekonomin som gjorde att de skaffade medryttare.

Har varit medryttare på två hästar och har en medryttarhäst nu.
Jag betalar inget, jag mockar, gör höet och rider. Rider två ggr i veckan . Jag har inte mockat på den senaste månaden för att hästen är på bete. (Jag rider ändå)

**KL**
Jag tycker det är ganska intressant att se vad ni gör och om ni får betala eller ej. Hade jag haft ekonomi till att ha min häst med en sådan där härlig mariginal så jag inte behöver vara rädd för att hästen skulle råka behöva ett nytt täcke och allt annat som kan hända), då hade jag, som mitt liv sett ut nu INTE haft medryttare. Utan för mig är det mer en avlastning ekonomiskt. Jag hade gladerligen skött och ridit min häst 10 dagar i veckan :). Men som sagt, nu är inte ekonomin i topp..
OM tvärt om jag varit fullt upptagen med resten av livet, och hade ekonomi till att ha hästen med god mariginal, men inte helt den tiden som ska till. Då hade jag kunnat bjussa på det.
Filosoferar lite..
Kände mig lite snål som tar betalt, men samtidigt så är det ju den enda anledningen till att jag behöver medryttare till min guldklimp, iallafall som det ser ut nu.
U

De som jag känner som haft medryttarhäst har inte betalat något eller haft fasta dagar. De har kommit överens med ägaren när det är lämpligt att komma och sköta om hästen beroende på när medryttaren har tid och när ägaren önskar hjälp. Som tack för hjälpen brukade ägaren bjuda på fika eller mat efter ridturen eller ställde upp när medryttaren behövde hjälp med något, ex barnpassning.

Jo men där är det ju byte av tjänster. Som i det ena alternativet jag skrev.
OM jag hade mycket pengar och inte behövde mer för att känna mig lugn så är ju byte av tjänster ett alternativ. Eller om jag har en häst som jag känner inte har en ordentlig grundutbildning, utan att medryttaren får i uppgift att utbilda hästen så kan jag tycka att gratis är ok.
Nu kostar det ju en hel del att ha häst. Jag står på ett billigt stall, har allt för låg försäkring etc. och detta kostar mig dryga 100 kr om dagen. Hästen är välutbildad, och jag har inga krav på att medryttarna ska utbilda, utan bara njuta av att få umgås med en trevlig häst, och mocka och blanda mat. Dessutom finns det bra ridmöjligheter Det tycker jag gott man kan betala för.
Jag ringde själv runt på en del medryttarhästar och då skulle jag betala för att rida in folks hästar och det kan jag tycka är till att ta i. Framförallt när stallet ligger så att man måste ha bil och det inte ens finns ridbana på gården.
Men somjag skrev tidigare så finns det olika anledningar till att skaffa medryttare, kunde jag inte få lite bidrag till stallhyran skulle jag absolut ridit alla dagar själv.
U

Vet inte om du vill ha ytterligare ett svar :smirk:men om du är intresserad:

Jag har varit medryttare år tre hästar då fick jag göra:
Rida, sköta, mocka, fixa höpåsar/kraftfoder, fodra min häst efter ridning och sopa min del av stallet. Jag har även fått rida för tränare om jag velat (aldrig gjort), hjälpt till lite med kvällsfodring åt det lilla kollektiva stallet, ev. tagit in andra hästar om nå bett...

Som medryttare "kräver" jag: En häst som passar mitt intresse och behov (ej är svårhanterad), att få rida varje gång om inte hästen är sjuk. Att inte behöva mocka åt andra eller ta in andras hästar utom i undantagsfall. Att det inte kostar skjortan eller är jättelångt till stallet!

Jag hade förut planer på att skaffa foderhäst och såsmåningom en medryttare till den. Då skulle jag kräva en medryttare som:
Är över 16 år, gör allt hon blir tillsagd, alltid frågar först om hon är osäker om nånting, kommer alla dagar vi sagt eller ringer och "avbokar" i tid!

Leta på annonser om du ska ha medryttare, det finns många som erbjuder sig och det är typ bara att välja och vraka. ;)

Sitter och funderar på att ev skaffa en medryttare till min ena pålle så jag blir lite avlastad någon dag i veckan, då jag känner att tiden/orken inte räcker till att ta hand om alla pållarna och hålla dem i full kondis.

Min medryttare får komma och rida så ofta hon vill. (har en shettis som står när hon inte är här). Hon ryktar, rider och städar undan efter sej. På vinterhalvåret mockar hon också. Ibland åker hon ut på tävlingar med ponnyn också.
De enda krav jag har är att hon ska ta hänsyn till hur mycket hästen orkar och rida med omdömme.

*kl*
Har skrivit här om att jag har skaffat egen medryttarhäst samtidigt som jag har min egna pålle.
Medryttarhästen är nu på sommarbete några veckor och på honom betalar jag ingenting jag rider en gång i veckan.

Nu till problemet, jag har fått körtelfeber så jag får knappt rida alls under de kommande två månaderna.

Men jag vet inte heller vad jag ska leta efter för medryttare. Klart men vill ha en som ligger på samma stadie som en själv ev lite bättre så att kraken får ut ngt av det hela.

Jag komemr fortf rida .. alltså skritta och longera min egna häst. Medryttarhästen får nog leva med massa skrittningsrundor, vi får se vad ägaren till honom tycker.

Men vad ska jag tänka på när jag har medryttarna ute för provridning ?
Då jag än så länge har 3 kandidater så vill jag nog gärna se dem rida, osv för de ska ju passa ihop.

Och på grund av körtelfebern kommer jag inte kunna jobba riktigt lika mycket som tänkt så jag MÅSTE tyvärr ta ut en liten summa av medryttaren. Ingen större dock får se vad vi kommer överrens om.

Dock så kommer jag stå för mockning och fodring tillsammans med grannarna, så det enda jag vill ha ut av medryttaren är ridningen. Vill inte att folk skall känna sig överbelastade under sommaren heller!

Men några tips ? jag har ju aldrig letat medryttare bara varit.. :crazy:

Som medryttare rider jag ett fullblodssto 3-4 dagar i veckan och betalar 500 för att avlasta för ägaren.

De dagar jag har henne så tar jag självklart hand om henne som om de vore min egna, för att de dagarna skall bli helt hästfria för ägaren. Jag mockar, fixar foder, städar, putsar läder, byter schabrak och tar hem och tvättar när saker blir smutsiga. Även utsläpp och insläpp tar jag hand om till en viss del.

När hästen blev skadad i hagen under den dagen jag skulle tagit hand om hästen, fick jag åka upp och ta hand om henne på förmiddagen eftersom ägaren inte kunde åka upp förräns på eftermiddagen.
Försöker helt enkelt avlasta så mycket som möjligt de dagar jag har hand om henne.

Vi har stallboken som vi använder som dagbok - skriver upp vad vi gör, hur vi rider, planerar framöver osv. Eftersom jag rider tors till sön eller fred - sön så ringer jag alltid på söndag kväll och ger en liten rapport om hur det gått i helgen, om det är något jag vill göra ägaren uppmärksam på.

Jag har visserligen ganska fria händer, får ganska små restriktioner angående ridningen och sådär - och det är jätteskönt för jag hatar att känna mig övervakad och förföljd i stallet. Om du skaffar en medryttare som du verkligen trivs med - se till att ge henne/honom lite friare tyglar när du känner att du kan lita på henne/honom. Jag tror man utvecklas lättare med hästen då och kommer hästen närmre. Ägaren litar på att jag använder min kunskap och mitt sunda förnuft när jag hanterar hästen.

Sen beror det ju helt på vad du har för ambitioner med att skaffa medryttare - om det är bara är för att man inte har tid att skogsluffa är det ju en sak, men som i mitt fall där tanken är att vi så småningom skall bli bundisar på tränings- och tävlingsbanorna, kräver det ett helt annat engagemang från min sida och det är nödvändigt att jag får friare tyglar för att kunna utvecklas som hästmänniska.

/Nicky_tjejen, som kom på lite sent att hon satt på fel nick :D

Jag är medryttare på ett varmblod sto på 12 år. Jag rider henne 4 dagar i vecka och betalar 800 kr för det. Jag tycker det är lite dyrt då jag betalade 500 i början men ägaren kunde inte ha kvar henne då. Vad gör man inte för sina älskade hästar :) Det jag gör är att mocka o rida o göra höpåsar. Jag får göra typ vad jag vill, hehe. Hoppa, rida dressyr, uteritt, träna, tävla :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 238
Senast: Hermelin
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 129
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar