Ni om har/är medryttare!

Sv: Ni om har/är medryttare!

När jag var medryttare så betalade jag mellan 500-600kr/mån för 2-3dgr/vecka (ibland tom 7dgr/vecka på första hästen) och fick mocka, sköta häst och rida helt fritt.
Under en period ingick även fodring och iordningställande av foder för kommande måltider.

När jag haft medryttare har jag tagit 500kr/mån för 2dgr/vecka i inaccorderat stall och de fick mocka (under en kort period som jag inte hade hästarna på lösdrift), sköta häst och rida fritt.

Nu har jag eget stall och tar 400kr/mån för 2dgr/vecka (men vi behöver mer hjälp och kan medryttaren rida mer får hon göra det för samma peng).
Eftersom vi har stallet hemma och vi ändå mockar till de andra så ingår INTE mockning i medryttarens uppgifter (tycker egentligen inte att medryttaren ska "jobba" och betala "för mkt" för att rida men som ngn skrev... har man inte häst 7dgr i veckan så är allt som har med hästen kul att göra och man får ju hästkunskap av att få göra olika saker.
En "utbildning" som är värt en hel del inför egen häst/foderhäst om man får göra lite uppgifter utöver ridningen. ;) ).

Jag tycker medryttaren sköter hästen på det sätt den kräver de dagar den blivit tilldelad. Ryktar, mockar, kollar igenom och rider/motionerar beroende på vad som ingår i stallhyra.

Jag är medryttare och jag är en mkt bortskämd sådan också. Jag rider endast och hon som äger hästen sköter mockning och allt. Ska jag träna för någon så betalar hon allt samt om hästen behöver någonting.

Men nu när du vill bli avlastad så tycker jag gott och väl att medryttaren kan fixa allting den dagen hon/han rider. Mocka, fixa mat, rida mm. Så gjorde jag när jag var mindre.

jag har varit medryttare ett otal gånger...

om betalning:

*ha hästen som sin egen 2 ggr/vecka och betala runt 500 kr /mån

eller:

*anpassa sig efter hästägarens behov och önskemål alt arbeta extra och betala mindre eller inget

att den dagliga stallakötseln ingår tycker jag är självklart oavsett, betalar man ska man t ex inte mocka åt de andra hästarna etc.

jag har exempel på när det inte funkat för mig:

1. när jag gick folkhögskola visste jag att jag skulle vara borta mycket pga helger, resor och lov. "inga problem" sa hästägaren och tyckte att det var helt okej, men det var det inte. jag var från början tydlig med att jag skulle vara borta flera veckor kring jul, men efter de veckorna surnade hon till. trist.

2. när jag gick med på att rida en unghäst och plötsligt hittade mig själv med ansvar för båda hästarna flera dagar i veckan. jag hade aldrig lovat vissa tider, men hästägaren blev sur för att jag inte kunde komma just de tider när hon var och jobbade. dessutom var hästarna farligt bortskämda, så jag fick nog.

exempel när det fungerat:

1. nu. dyr men supertrevlig häst. rak kommunikation och aldrig några problem.

2. en ponny som jag inte betalade för mot att hästägaren hade speciella krav och dessutom tyckte att det funkade bra med mig oc hästen. funkade också bra rakt igenom.

3. dyr häst som jag skötte som in egen fyra dagar i veckan.

med flera.

Jag har medryttare på min ponny.
"Kraven" är att hon är noggrann och ansvarstagande när det gäller både häst och stall, hon ska mocka och göra iordning foder när hon är där och så. Hon betalar ingenting, jag är bara tacksam för hjälpen.
Hon får rida i princip hur hon vill för jag litar på henne. Hon rider ut, rider dressyr och hoppar.

Jag har medryttare på min häst en dag i veckan (kan bli mer om hon har skollov eller om jag är sjuk/bortrest).

Det hon ska göra är: mocka, fylla på vatten i hagen (med slang), packa två kassar hö samt hälla i müsli + mineraler i krubban.
Och ta hand om hästen förstås. Hon får rida var och hur hon vill, förutom att hoppa mer än småskutten i skogen, skulle hon vilja hoppa (det vill hon inte, hon rider helst ut i skogen) vill jag vara med.

Finns inga krav på ridning, men har hon inte ridit vill jag att hon hör av sig till mig på kvällen (sms räcker bra) så att jag kan planera.

Sedan brukar hon torka av utrustningen med en trasa, precis som jag gör varje dag. Och hänga upp ev. blöta benskydd på tork.

Jag tycker det är viktigt att du funderar ut vad du vill ha hjälp med och inte... vilken sorts människa du söker. Jag sökte medryttare som väl kunde "rida i skogen så hästen slipper stå - ha roligt helt enkelt" men den jag hittade var helt enkellt FÖR ambitiös...
Det skulle longeras, tömköras, NH-tränas, tränas i ridhuset, duschas(?) och en massa annat och för min del vart jag bara trött...

Jag tränar och tävlar min häst själv och tänkte bara att de kunde ha trevligt i skogen alt. rida för instrultör ibland men det lixom spårade ur... nu har jag ingen medryttare längre :angel:

Men har man inte så mycket tid själv så kanske en sådan amitiös människa är perfekt! En som vill räkna ut foderstater och lägga upp träningsschema och en massa saker... men, tänk öite på det innan.. :smirk: :D

Sitter och funderar på att ev skaffa en medryttare till min ena pålle så jag blir lite avlastad någon dag i veckan, då jag känner att tiden/orken inte räcker till att ta hand om alla pållarna och hålla dem i full kondis.

Vad är rimmligt att en medryttare bör gör: skötsel, ridning etc?
Något annat bra att tänka på.

Ni som har medryttare vad har ni för "krav"?
Ni som är medryttare vad får ni göra?

Jag tycker att det är rimligt att jag som medryttare, göra de vanliga stallsysslorna, vatten, mockning, fodra/göra iordning foder ev. ta in även andra hästar om det är ägarens "normala" förhållanden i stallet. Ev. kan man ta en rimlig del av stalltjänster (ex. har man 2 av 7 dagar med hästen kan man ta 2 av 7 fodringar/in-/utsläpp/stalltjänst från ägaren.
Om ägaren alltid putsar utrustning skall även medryttaren göra det, om ägaren bara gör det ibland, bör medrytatren bara behöva göra det ibland, medryttaren skall inte behöva sköta vissa saker helt och hållet, det är inte kul om grejerna alltid är skitiga när man kommer...

Mina krav på häst/hästägare: Viss valmöjlighet på vad jag ska göra, självkalrt beroende på vad hästen gjort dagen innan, men BARA rida ut i skogen eller BARA rida dressyr på banan är inte kul... Men det räcker med bara en liten valmöjlighet eller åtmindstone variation.
Hästägaren måste vara enkel att få tag på, inte vara alltför neurotisk ang vad jag gör och hur osv... men ändå intresserad av hur det har gått etc... Dock får man självklart som hästägare sätta upp regler och gränser, det är ju ändå din häst. Huvudsaken är att man inte fortsätter kontrollera och kontroller och kontrollera hela tiden utan efter ett tag kan lita på sin medryttare.

Vad jag får göra: Just nu har jag två medryttarpållar, den ena måste jag tyvärr lägga ner (snyft). En får jag göra precis vad jag vill med sålänge jag är ansvarsfull, så jag rider mycket i skogen, men även endel på banan både dressyr och lite lätt hoppning, jag rider barbacka och kan hoppa små träpinnar i skogen eller klättra. Om jag är förskyld eller hästen har gått mycket kan jag ta det lugnt etc... Den andra är lite mer styrt, men det är mest för att ägaren tränar och tävlar väldigt mycket. Det blir mest skogen eller mjukgörande dressyr eller en kombination, någon gång då och då obabr jag för hand.

I ena stallet tar jag in hästen, mockar, gör mat och rider, någon enstaka gång har jag tagit deras andra ponny och någon gång har jag blivit kvar sist i stallet när kvällsfodrarna glömt bort sig och behövt fodra hela stallet...
I det andra stallet är det utsläpp och morgonfodring om jag är där på morgonen, insläpp och kvällsfoder om jag är där på kvällen, sen mockning, fylla på vatten, göra mat... det vanliga.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt bästa tips är att visa intresse för hästen och medryttaren och vad de hittar på.

Vi hade ett schema i sadelkammaren där man alltid skrev in hur länge man ridit, om vad man gjort och hur "hårt" passet varit. Gav en indikation på hur man kunde anpassa sin ridning, mycket bra! Typ låg, medel, medelhög och hög. Och så skrev man en kommentar om hur man tyckte det gått. Kul att följa dagboken av flera skäl! På så vis behövde vi ju inte ringa varandra efter varje dag utan hade koll ändån, vart det något speciellt så ringer man.

Jag gjorde samma grejjer som hon skulle ha gjort, eftersom hon vart student så behövde hon medryttare både av tidsskäl men även för att fixa kostnaden så jag betalde vad det kostade /dag då jag hade hästen. Dvs boxhyra 2500 kr + skor 800 kr/30 dagar och så antalet dagar jag red. Helt ok med mig.

Har du möjlighet så rid ut tillsammans med tänkta medryttaren och visa ridvägar och samtidigt kikar du ju in hur det fungerar och kan direkt ge handfasta tips & råd om hur hästen rids bäst . Tacksamt och värdefullt!
Det ska kännas tryggt att vara medryttare likaväl som det ska kännas bra & tryggt för dig att lämna din häst i någon annans händer.

Lycka till!

Glömde skriva: Gör upp med dig själv vad du behöver, hur ofta du behöver hjälp och vad du har för krav på ryttarens utbildnings-nivå. Det finns inget som säger att en tjej/kille som kanske inte har all erfarenhet iv 'rlden, hoppat 1,40 osv inte kan ta hand om vanlig skogsridning. Det handlar ju om kemi, hästen och ryttaren ska funka då blir det bra.
Att ta betalt bara för att medryttaren ska lära sig hur det är att ha egen häst låter i mina öron lite..dumt. Anledningen till att många blir medryttare är ju för att drömmen om egen häst är ouppnåelig rent finansiellt. Och som medryttare vill man ändå dela det där ansvaret, jobba & rida och pyssla. Man vill ju lära sig allt om hur det är att ha häst.

Jag har en "medryttare" till min häst, och hon rider 2ggr i veckan och har för det fått betalt 1000kr/månad för att rida min häst.
Hennes uppgifter den dagen hon har hästen är att:

* Rida dressyr.
* Lägga in foder i boxen samt göra kraftfoder.
* Ta hand om hästen före och efter ridning.

Om hon haft hand om hästen en helgdag så har hon även fått mocka boxen, då personalen som vi annars betalar för att mocka inte jobbar på helger.
Detta har fungerat kanon och hon ställer även upp vid behov te.x att följa med vid klinikbesök, vissa tävlingar och dylikt. :bow:

I övrigt så skulle jag aldrig ta betalt av en medryttare, det är ju jag som behöver hjälp med hästen och ingen borde ju behöva få betala för att hjälpa till, utan däremot så borde jag (om möjligt) betala för att få hjälp om jag te.x inte har tid att rida min häst någon dag.
Så resonerar åtminstonde jag.

Om jag däremot behövde medryttare för att ha råd att ha min häst/inte har tid att vara i stallet 7dagar/vecka så är det klart att det är rimligt att medryttare på sin dag:

* Mockar
* Fixar allt foder
* Byter vatten
* Motionerar hästen
* Tar hand om hästen före och efter ridning

Några in/utsläpp vill jag inte betunga någon annan med, utan det är mitt ansvar som hästägare att se till att det funkar.
Skulle jag mot förmodan ta betalt så antar jag att det skulle vara någon liten summa såsom 200-300kr/månad.

Ang. hur kunnig min medryttare måste vara så har jag endast ett par få krav;
Ska kunna rida hästen i en korrekt form samt har en hyfsad grundsits och är åtminstonde lite kunnig om hur ryttarens ridning påverkar hästen.
Självklart måste ryttaren vara ansvarsfull och klara av min häst osv, men det tar jag som en självklarhet.
Att det stämmer mellan hästen och ryttaren är också viktigt för mig.

MVH Konstantine

Senast ändrad av en moderator:

Min medryttare brukar räna hopp o dressyr för mina tränare ibland.Dels för att h*n tycker det är kul och så blir det liksom att vi "kämpar mot samma mål" om ni fattar vad jag menar :) OK, jag erkänner. I början var det lite skönt att nån annan hade lite koll :o
Och e-som min medhjälpare inte vill ha nån betalning så står jag för träningarna. Det är vi nöjda med :banana:

**KL**
Vilka krav kan jag sätta på en medryttare? Jag vill ju känna mig trygg de dagarna någon annan tar hand om min häst. Till saken hör att jag har världens snällaste häst, men hon är inte död och uppstoppad(och det är jag glad för). Hon rör på sig, hon reagerar för ganska lätta hjälper. Lyckligtvis, det är ju det jag arbetar på. Men hästen är alltså cool, totalt trafiksäker etc.
Jag har haft ute 3 potentiella medryttare och ingen av dem har haft grundkunskaper i ridning.. Ingen har haft stadig sits, vetat vart de varit på väg, hur man fattar galopp etc. Jag lovar att jag inte är extra hård, och min häst är absolut lättriden. Jag vill ha en medryttare och vill hellre fria än fälla.. Jag letar inte efter en dressyrstjärna (även om det hade varit trevligt ;)), men jag vill ha en ryttare som har en stabil sits och bra hand så att hästen har en chans att gå i balans. Har jag orimliga krav? Är det så att folk som kan detta redan har egen häst? Ska jag ta en av dessa ryttare under mina vingar och hålla lektioner för dem tills jag vågar släppa ut dem själv? Eller, har jag bara haft otur? Vad ska man skriva i en annons för att sortera bort dem som inte känns kvalificerade? Börjar bli mörkrädd, men vet att det är en mycket trevlig häst.. Vi är uppstallade centralt med bra ridmöjligheter..

U

Klart att du inte har orimliga krav! Du har nog haft otur... Självfallet vill man inte ha nån som sitter o "flöjtar" runt på ens ögonsten :cry: Önskar dig lycka till i letandet :)

Klart att du inte har orimliga krav! Du har nog haft otur... Självfallet vill man inte ha nån som sitter o "flöjtar" runt på ens ögonsten :cry: Önskar dig lycka till i letandet :)

Tackar för det hoppingivande svaret.. Jag vet inte så mycket om jag vill kalla det flöjta, men mer korsning halvsmält smör+hösäck+studsboll utan styrsel.. ;)
Jag förstår att man inte kan rida direkt, utan behöver lära sig först, men de absoluta grunderna behöver ju inte läras in som medryttare om man inte har tänkt att rida för instruktör..
Jga ska prova sätta ut en ny annons, men vad ska jag skriva?
U

Vad du ska skriva? Tja,allt kan ju misstolkas... Men jag tycker som du, att det mest grundläggande är ju en stadig sits o mjuk hand! Anses av många att vara för petig på den punkten.
Men har du skrivit typ; "hästen kräver en van ryttare med stadig sits o mjuk hand"?

Nej.. det har jag inte, jag skrev bara hur snäll och trevlig hästen var, och vad den kunde, och att jag ville ha en pålitlig medryttare. Mitt fel ;). men jag trodde det fanns en miniminivå innan folk vågade bege sig ut på hästen själv. Blåögd som 17 är jag..
Jag köper din mening och tackar för hjälpen. :bow:
U

Kul om jag kunde va till hjälp :rofl: Vill gärna höra hur det går...

Vi vill alla höra hur de gick!!

Lycka till!!

Jag hade 1 medryttare förut men det fungerade inte riktigt med min häst som är väldigt svår att rida och inte riktigt litar på folk, så vi kom överrens om att hon skulle börja rida en annan tjejs häst i stallet. Men dom dagar hon tog hand om honom så gjorde hon i ordning foder, mockade, kände igenom efter eventuella skador, red och ibland smorde hon träns och sadel :love:

Dom enda kraven jag hade på henne egentligen var att hon dök upp dom dagar hon hade hästen, och om hon inte kunde så ringde hon. Men det är en jättegullig tjej som for ut oavsett väder och tog hand om min lilla bråkhäst, köpte lite småsaker gjorde hon också när hon tyckte att det behövdes eller att hon bara kände för det.

Var jätteskönt att ha en person som man litar på, man har ju hört historier om hästar som blivit ståendes hela dagen utan foder för att medryttaren inte dök upp. Men så var det aldrig med den här tjejen, tvärsom erbjöd hon sig att komma även dom dagar hon inte behövde för att hjälpa mig :)

Hon betalade ingenting, jag var bara glad för den hjälp jag fick.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 238
Senast: Hermelin
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 129
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar