Så ni som skaffat valp så här års, efter semestrarna osv.. Hur har ni löst och underlättat det på bästa sätt?
Tog hem I i oktober förra året, då hade jag först semester i två veckor och sen jobbade jag deltid i två månader med arbetstider som gick lite omlott med makens så det fungerade för valpen med sällskap av vår vuxna hund.
Tog hem J med kort varsel i slutet av maj, då handlade det om att lösa de första fyra veckorna tills makens sommarledighet började och hon var lite äldre, 13 veckor. Det blev väl inte helt optimalt men funkade ändå över förväntan med hjälp av hundgård, vår andra hund, snäll arbetsgivare och make och vuxna barn.
Med tidigare hundar har jag ibland kommit överens med uppfödaren om att de får stanna kvar lite längre, ibland mot betalning.
Så om du gärna vill ha just den här valpen, sätt dig ned med penna och papper och gör en plan vecka för vecka för övergången från liten valp till den daglösning ni har för er andra hund. Även om det sedan inte går helt som på räls men du har en grundstruktur, som du kan diskutera med uppfödaren. Du behöver veta hur många veckor/dagar/timmar du behöver lösa med hundvakt och sätta igång och jobba på lösningen.
Om du skulle ta hem valpen nu så kanske det handlar om tiden fram till jul som du behöver lösa för att valpen sen efter helgerna ska ha samma dagtillsyn som er vuxna hund.
Ja, jag såg att du skrev att er vuxna hund är med din sambo på jobbet och att det inte funkar sen med två hundar, och därför antar jag att du menar att ni ska ha en annan daglösning för båda hundarna sen. Eller menar du att du alltid ska ha dagmatte till den här även i fortsättningen? I så fall hittar du dagmatten först och köper valpen sen.