Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?
Personer som är så gravt syn- och hörselskadade att de båda funktionshindren tillsammans ger stora svårigheter i vardagslivet, betraktas som dövblinda. En dövblind person behöver inte vara helt döv och blind. Många har kvar delar av synen eller hörseln.
Tack och lov är min busis inte helt blind eller helt döv!
Han har talat språk tex.
Vi träffar en del helt dövblinda barn.
Det är det absolut grymmaste funktionshindret jag kan tänka mig!
En del blir hjälpta med ett cochleaimplantat men långt ifrån alla har de hörselnerver som krävs för att ett cochlea ska fungera.
Det är även skillnad på att vara dövblindfödd och dövblindbliven.
Många äldre får problem med både syn och hörsel.
De dövblindfödda barnen kommunicerar man med genom ett taktilt handspråk.
Dvs. man talar händernas språk från hand till hand via känseln.
Har du en bra läkarkontakt ang. din son?
Har ni kontakt med barnhabiliteringen?
Har du inte kontakt med barnhab. så be att få en remiss dit. Där hjälper en kurator dig med vårdbidragsansökan osv!
Självklart ska du och din son få all den hjälp och det stöd som samhället har att erbjuda!
Jag har inte haft kuratorskontakt utan bett att få vårdbidragsansökan hemskickad.
Därefter så har sonens läkare fått skriva intyg för vårdbidrag.
Bad att få träffa Försäkringskassans vårdbidragshandläggare personligen vid det första ansökningstillfället!
Jag tycker att du ska ringa FK och få hem en ansökan direkt.
De har långa handläggningstider och de ska upp i en nämnd som sedan godkänner eller avslår en ansökan.
Skulle det beviljas får du det retroaktivt så det är viktigt att du ansöker så snart som möjligt!
Här är en sida du kan kolla på:
http://www.hso.se/fileserver/Vardbidrag._Ansokan._Lathund.PDF.pdf
En kurator kan även hjälpa dig med övrigt stöd som finns för dig och sonen!
Som sagt, jag har klarat mig helt utan hjälp men har förstått att en bra kurator kan vara guld värd om man inte vet vart man ska börja..
Hoppas att det löser sig!
Du får gärna PM om det är någonting du tror att jag kan hjälpa dig med!