Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

break_a_leg

Trådstartare
Ja, ni som har funktionshindrade barn - har ni någon avlastning som är beviljad av kommunen? Har ni ansökt eller tycker ni att "ni klarar er bra själva".

Jag har ju i flera år arbetat med barn som haft funktionshinder av olika slag. Min erfarenhet är att det varierar stor med hur mycket "hjälp" man har/vill ha från kommunen.
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Jag har blivit erbjuden LSS men tackat nej.

Har min syn och hörselskadade son på vanlig förskola sedan han var 1 år men i en resursgrupp. Dvs av de 12 barn som avdelningen består av så finns det fyra barn som är i behov av extra stöd.
(2 bokstavsbarn, en epileptiker och min son)
Syskon är placerade på samma avdelning.

Har fullt vårdbidrag för honom som gör att jag har valt att vara hemma -fattig ;)- under hans tidiga uppväxtår.


Då jag egentligen bara är berättigad för 15 timmar på förskolan med mina barn så har jag fått dispens för 20 tim/veckan.
Detta kan utökas om jag vill enligt kommunen.

Enligt skollagen har synskadade barn rätt till avgiftsfri förskola 15 tim/veckan men detta har inte min kommun beviljat.
Jag "orkar" inte överklaga heller.

Har även vänt mig till kommunen för att få hjälp till ett mer lämpligt boende.
Fick ett hjärnsläpp och bytte bort mitt suveräna boende till en katastrof!:confused::D

Vet inte alls om kommunen kommer bistå oss i det här då det råder en enorm bostadsbrist.
Däremot har kommunen via remiss från syncentralen köpt in och monterat taklampor som ger ett vänligt ljus.

Jag kan tänka mig att problem kommer uppstå när det är dags att ansöka om ledsagarservice osv för min stora kommun är sällan förstående och behjälplig när det gäller den synskadades situation!
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Ledsagare är ju ett problem även för stora kommuner, det är svårt att hitta folk som vill jobba "såpass lite" (dessutom är det ju inte det mest välbetalda jobbet - jag vet ju eftersom jag varit inne i den svängen själv).

Hur länge kan du vara hemma med vårdbidrag? (Att jag frågar beror på att jag ju arbetar med barn med flerfunktionshindrade barn).
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Problemet här har jag inte uppfattat som brist på ledsagare utan att kommunen avslår ansökningar.
En gravt synskadad man fick veta att hans två barn (10 och 14 år gamla) gott kunde hjälpa honom istället..
Färdtjänst beviljas inte längre till synskadade utan de ska själva klara av att ta sig fram via kollektivtrafiken.

Det var bla en flicka som ansökte om färdtjänst för att kunna ta sig till simhallen med klassen en gång i veckan under en kortare period.
Hon kunde av naturliga skäl inte cykla dit och då det var på vintertid tyckte hon att det var svårt att gå.
Detta avslogs.

En annan blind flicka i 11-årsåldern fick inte resor till skolan beviljade då kommunen menade på att hon själv skulle klara av att ta sig de 3 km till skolan.
Hennes föräldrar fick gå ner i tid på sina arbeten för att kunna följa sin dotter fram och tillbaka till skolan då hon bla skulle passera trafikerade vägar.
Hon är inte heller beviljad ledsagarservice för att slippa ha med sig mamma och pappa på skolans discon osv.

Det här gör att jag är lite orolig för inställningen till synskadade i kommunen.
Ö.h.t har just synskadade svårt att få förståelse av kommun och stat.

Endast Vårdbidraget går inte att leva på så jag jobbar extra för min bror samt hjälper en vänninas i hennes butik.
Det är nu jag vill lägga grunden för att han ska bli en trygg liten kille som ska våga ta för sig i världen.
Sonen har även genomgått och kommer genomgå ett flertal operationer så det hade med en schemalagd anställning blivit mycket VAB som jag tycker är onödigt.
I vissa perioder hade en arbetsgivare inte sett mycket av mig..
Pappan finns med i bilden men vi bor inte tillsammans.
Han hade gärna varit den som hade varit hemma med våra barn men jag ska vara ärlig och säga att jag är egoistisk i det här fallet.

Har tänkt vara hemma tills jag ser att hans första skolår fungerar som det ska.

Vårdbidraget beviljas för 2 år i taget. Hans fortsatta utveckling kommer ligga till grund för om det blir ett helt vårdbidrag även under hans kommande uppväxt.
Vårdbidraget ändras inte utifrån om jag jobbar eller inte.
Han har inget behov av personlig assistans i hemmet kan jag tillägga.
Hade han haft det så kunde kommunen godkänt att jag -eller någon av mig utsedd- hade fått lön för de anslagna timmarna.
(Detta godkänner inte alla kommuner men en driven mamma till ett annat, helt, dövblint barn har fått igenom det här i kommunen)

Dövblindhet är ett funktionshinder som få kommuner har erfarenhet av. Min kommun förslog inför planerandet av skolstart att han skulle gå på en skola för Hörselskadade.
Inte lätt för en synskadad person att tolka teckenspråk..
Dessutom kan han inte ett enda tecken då han har talet som sitt språk.

Då blev deras förslag istället att han ska anvisas en plats i en specialklass med enbart synskadade.
Problemet är bara att alla i den skolan/klassen är både gravt utvecklingsstörda och rörelsehindrade.
Han har inget begåvningshandikapp eller någon utvecklingsstörning själv. Har inga motoriska hinder.

Ibland kan jag känna att det är jobbigt att han är för "frisk" för att gå på speciella förskolor och skolor.
Samtidigt som hans funktionhinder självklart gör att han behöver extra stöd.
Man hamnar i ett slags "Ingemansland".

Att kommunen föreslår dessa två olika skolor som alternativ visar att de är inte insatta i problematiken ö.h.t.
Å andra sidan ligger det på mig som förälder att upplysa och därigenom få rätt stöd.
Jag har som sagt inte haft något större behov av stöd ännu så vi får väl se när den dagen kommer.

Jag har skrivit in honom på en Montessoriskola och hoppas att kommunen då kommer ställa upp med allt stöd han behöver.
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Det är spännande att höra hur du har det!

Det händer mycket kring de barn jag arbetar med också, får se vad det blir i slutänden...
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Låter intressant. Blir nyfiken!;)

Hoppas att du får fler svar från andra föräldrar med!
Annars finns den alltid lika ordgenerösa Trygg att tillgå!:angel:
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

vi har avlastning(inte jag men mina föräldrar) men det finns inte så mkt folk som kan hjälpa till..vi vill inte sätta honom på hem en helg i månaden utan att någon "vanlig" har honom..typ familj.. detta är svårt då det oftast är tjejer som vill vara kontaktperson och vi vill inte ha det.. sedan ställer det höga krav på hemmet om han ska sova där.. vi har fått vårdbidrag tills han är 18..och det är mer än två år dit(men tror det skulle kontrolleras..men inte sökas om typ inom några år..) Man får tjata sig till allt tycker jag:S och det vi får som ska passa passar oftast inte pga okompitent personal som inte vet hur dom ska ställa in sakerna..
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Jag har en idag 14 årig son med ADHD, måttlig utvecklingsstörning samt autistiska drag.
Han går än så länge i grundskolan i vanlig skola ( särskoleintegrerad ) och har ständigt en personal som följer just honom hela skoldagen samt på frita.
I höst nu kommer han att börja högstadiet på Autismenheten ett par mil hemifrån.
Vi har beviljad avlastning hos stödfamilj på 7 dgr i månaden - samt ett halvt vårdbidrag beviljat.
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Tryhh, gud vad jobbaigt det måste vara att vara blind och döv. Skickar kramar. En kanske dum fråga, hur sjutton kommunicerar man med honom då. Han kan inte se och inte höra, återstår bara? känseln? eller ?
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Hur ansöker man om avlastning och vårdbidrag? Jag är snart väldigt ensamstående med min autistiska son och jag kommer att bli.....tokig om jag inte får avlastning ibland......
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Personer som är så gravt syn- och hörselskadade att de båda funktionshindren tillsammans ger stora svårigheter i vardagslivet, betraktas som dövblinda. En dövblind person behöver inte vara helt döv och blind. Många har kvar delar av synen eller hörseln.

Tack och lov är min busis inte helt blind eller helt döv!

Han har talat språk tex.

Vi träffar en del helt dövblinda barn.
Det är det absolut grymmaste funktionshindret jag kan tänka mig!
En del blir hjälpta med ett cochleaimplantat men långt ifrån alla har de hörselnerver som krävs för att ett cochlea ska fungera.

Det är även skillnad på att vara dövblindfödd och dövblindbliven.
Många äldre får problem med både syn och hörsel.
De dövblindfödda barnen kommunicerar man med genom ett taktilt handspråk.
Dvs. man talar händernas språk från hand till hand via känseln.


Har du en bra läkarkontakt ang. din son?
Har ni kontakt med barnhabiliteringen?

Har du inte kontakt med barnhab. så be att få en remiss dit. Där hjälper en kurator dig med vårdbidragsansökan osv!
Självklart ska du och din son få all den hjälp och det stöd som samhället har att erbjuda!

Jag har inte haft kuratorskontakt utan bett att få vårdbidragsansökan hemskickad.
Därefter så har sonens läkare fått skriva intyg för vårdbidrag.
Bad att få träffa Försäkringskassans vårdbidragshandläggare personligen vid det första ansökningstillfället!

Jag tycker att du ska ringa FK och få hem en ansökan direkt.
De har långa handläggningstider och de ska upp i en nämnd som sedan godkänner eller avslår en ansökan.
Skulle det beviljas får du det retroaktivt så det är viktigt att du ansöker så snart som möjligt!

Här är en sida du kan kolla på:
http://www.hso.se/fileserver/Vardbidrag._Ansokan._Lathund.PDF.pdf

En kurator kan även hjälpa dig med övrigt stöd som finns för dig och sonen!
Som sagt, jag har klarat mig helt utan hjälp men har förstått att en bra kurator kan vara guld värd om man inte vet vart man ska börja..

Hoppas att det löser sig!
Du får gärna PM om det är någonting du tror att jag kan hjälpa dig med!
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Precis som Trygg skrev här ovan så är en kurator på habiliteringen guld värd.
Vi fick hjälp därifrån med både vårdbidraget och avlastningen.
Annars är det som sagt Försäkringskassan som har hand om vårdbidrag, avlastning eller annat stöd ansöker du om hos din kommun.
 
Sv: Ni med funktionshindrade barn, har ni någon avlastning?

Oj, då, tack för infon. Måste vara hemskt att vara helt dövblind. Vilken tur att din kille inet är det. Är inte talet beroende av hörseln på nått vis? Hur hör man vad man säger om du förstår vad jag menar. Hur får man respons på sitt talande och hur utvecklar man tal utan att få bekräftelse genom att höra vad man säger?
Ja vi har kontakt med habiliteringen, går hos en psykolog varj evecka och tränar nått som kallas IBT, intensiv beteende träning. Detta funkar skitbra.
Jag har aldrig tänkt på att jag behövde nått stöd men jag antar att det bara är att fråga dem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 422
Senast: orkide
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: Crossline
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Badger
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 410
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp