Ni med brukshundar!

Aliide

Trådstartare
Hur kommer det sig att ni valde just er ras?

Vad tränar/tävlar ni?

Hur ofta tränar ni vad?

Är det något ni saknar med er hund i träning/tävlingssyfte?

Arbetsmässigt; vad är hundens posetiva egenskaper? Är det individen eller rasens?

Tack :)

Sv: Ni med brukshundar!

Den berömda Slumpen. (lång historia)

Vad tränar/tävlar ni?

Lydnad och viltspår. Kanske kommer vi att tävla också, åtminstone anlagsprov i spår. Lydnaden går just nu super, så jag börjar bli lite sugen... men vi får se.;)

Hur ofta tränar ni vad?

Lydnad 5-6 dagar i veckan, varav 1-2 organiserade i grupp. Spår varje - varannan vecka beroende på väder och vind.

Det skulle vara att han inte är renrasig och registrerad.:p ;)

Arbetsmässigt; vad är hundens posetiva egenskaper? Är det individen eller rasens?

Jag saknar lite will-to-please och föremålsintresse.
Men börjar upptäcka mer och mer att det finns möjlighet att träna upp och "leka fram" till viss del.
Annars tycker jag att han är en kanonrolig hund att jobba med. Lite "drönig" ibland, men det är oftast mitt fel.;)
Vi kämpar på...

Nu ska vi snart ut och spåra i det vackra vädret.:banana:

Hoppsan:o nu ser jag rubriken på ditt ämne... Jag har ju inte direkt någon "brukshund" kanske...:o

Aliide skrev:

Slumpen... Först tyckte jag hundarna var så otroligt fula, men sedan fastnade jag för deras mentalitet. Att det sedan blev en grå är inget annat än en enda stor slump.. Men jag ångrar det inte en sekund!!

Aliide skrev:
Vad tränar/tävlar ni?
Tränar och tävlar lydnad och spår (bruks), tränar även sök.

Aliide skrev:
Hur ofta tränar ni vad?
Kan variera med årstiderna, försöker hinna med ett lydnadspass på plan ca 3ggr/v men tränar faktiskt mest under promenader, ffa morgonpromenaden. Spårar 1-2ggr/v samt kör sök ca 1g/v, spårandet ligger nere under vintern (iaf under den del då det finns snö) och det blir lite mer sök då istället. Nu måste jag snart också börja lägga in uppletandeträning, hur jag nu ska få programmet att gå ihop :confused:

Aliide skrev:
Hade nog önskat lite mer föremålsintresse och åtminstone en liten gnutta kamplust.

Aliide skrev:
Hon är förig och har lätt för att koncentrera sig vilket kan vara ovanligt för rasen (hundarna mognar överlag sent.), hennes matfixering går inte av för hackor och det går att utnyttja för att kompensera det bristande föremålsintresset vilket är bra.

- Valde min brukshundsras efter mycket om och men. Ville ha en med päls, men trimm-bar, och med en sundare kropp än riesen.En med vaktinstinkt, men trygg med familj, en hund som har skärpa men inte är vass, en som fungerar att drälla med i soffan när det regnar, men som har "go" när vi ska jobba. En trygg och inte alltför lättjobbad hund, dvs en med egen vilja. Varav det blev en bouvier:love:

-Förra tiken av samma ras tävlade i lydnad och sök, nuvarande tränar lydnad och spår (bruks). Men eftersom hon inte är ett år än, har vi inte nishat in oss än, utan tränar i princip alla brukshundsgrenar lite, för att hitta hennes starkaste sida. Det lutar emot spår.

-Just nu tränas det sporadiskt varje dag. Vi har haft träning en gång i veckan i grupp. Snart kör vi igång igen. Tränade min förra hund ordentligt (genomgång av samtliga moment) en gång varannan vecka, och sen lite kommandon hela tiden, som en del av vardagen.

-Föremålsintresse. Men det börjar komma mer och mer. Samtidigt utvecklas rasen långsamt mentalt och fysiskt, varav det visar sig.

-Den här hunden är kanon, mycket bättre än min förra, som var alldeles för självständig och arrogant. Hon är lättförd, uppmärksam och följsam. Och envis. Hon är i mina ögon ett fint exemplar på sin ras, med stor vilja att jobba och utföra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 795
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 581
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 799
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka