Ni med brukshundar

Jenka

Trådstartare
Hur mycket aktiverar ni de varje dag? Hur länge? Med vad?

Hur var de som unghundar? Jobbiga? Mer/mindre krävande än som vuxna?

Sv: Ni med brukshundar

Jag har 2 st kelpies. De aktiveras med lydnad, spår, uppletande, agility och vallning. Och lite tricks :). Hur mycket de aktiveras varierar jättemycket. Vissa dagar blir det kanske ett par timmar, andra dagar inte alls. Utslaget kanske 30 min/hund/dag? När jag har jobbhelg (var tredje helg) så blir de utan aktivering 2-3 dagar i sträck. Men det fixar de. Tiden jag själv lägger på träningen är minst det dubbla. Kanske t o m 3 gånger så mycket? Man ska hjälpa sina träningskamrater, lägga ut spåren, trampa ut rutor och bygga agilitybanor etc. Men jag tränar periodvis ganska mycket i grupp.

Jag tycker att kelpiesarna är väldigt lättsamma jämfört med labben som jag hade tidigare. Han blev stökig och jobbig när han blev uttråkad vilket var redan efter 1 dags vila. Kelpiesarna finner sig i situationen. Visst de drar lite mer i kopplet och rör sig mer inomhus men det överlever man.

Den som jag har haft sedan han var valp har varit ganska enkel genom hela unghundsperioden. Jag tycker faktiskt att den riktiga energin kom när han blev vuxen.

Tervueren: motioner genom att hon dagligen följer med till stallet. Hon följer med om jag tar ut hästen genom att springa lös bredvid, övriga dagar är hon bara på gårdsplanen.
Hon sover inomhus så hon är inte speciellt krävande.
Har aldrig gjort mer än så här med henne, även under valptiden.

Tack för svar. Undrar förresten om både motion och mental aktivering.

Tja jag gör som sagt inget mer än att min är med dagligen i stallet, i ett stall finns det dock alltid en massa spännande för en hund...
Hon är med mig på jobbet om dagarna och sover hela tiden. Som valp fick hon dock ha lite tuggegrejor för att det skulle funka

Senast ändrad:

Jag har en kelpiehane på knappt två år.

Just nu blir det nog 30 min - 1,5h mental aktivering ca 6 dagar i veckan och utöver det runt 2-4 h promenader/utevistelse (lös för det mesta) per dag.

Får han vila (enbart några timmars promenad per dag) några dagar finner han sig i det, taggar dock gärna upp och vill leka på promenaderna. Han har aldrig varit särskilt jobbig eller krävande som unghund utan det har varit mitt träningsintresse som styrt men nu märks det att han börjar "kräva" lite mer.

kl

Jag har en Boxer tik på 4 år.
Hon får daglig fysisk motion med minst 1 långpromenad på 1½ timme varje dag, och utöver det är hon med i stallet lös någon/några timmar varje dag, samt leker ofta med sin hundkompis i stallet så gått som dagligen, och sen blir det lite lydnad, uppletande och spår nån gång så där ibland.
Tränade mycket lydnad förut med henne men har tappat motivationen för tillfälligt så just nu är de mest fysiskt hon aktiveras, men hon är lika nöjd över detta, tacksamt nog! ;)

Kl:
Jag har en kelpie-tik på drygt tre år och en malle-hane på lite drygt tre månader. Mallen är så liten så han aktiveras inte så mycket ännu men lite lydnad, spår, budföringar och hittaövningar har han fått prova på. Han är ganska lugn inomhus och verkar inte ha några problem att koppla av.

Kelpien aktiveras med lydnad, spår, sök, rapport och upplet. Det blir träning nästan varje dag i någon form. Vi fystränar också en del genom att hon får springa efter fyrhjulingen.
Vanliga promenader går vi ganska sällan men de får springa lösa i trädgården så mycket de vill.

Aussietik, snart 4.5 år. Har aldrig haft någon "jobbig unghundsperiod" utan har alltid varit väldigt anpassningsbar :).

Tackar aldrig nej till jobb, men klarar lätt perioder som är väldigt lugna (dock försöker jag se till att de perioderna inte är för långdragna, då jag vet att hon är mycket lyckligare när hon får jobba, även om hon inte "klagar" så märks det på henne. Och jag skaffade inte en brukshund för att bara ta det lugnt... ;))

Under högsäsong så lägger vi runt 2-3 timmar om dagen (vardagar) på träning och motion. Helger blir passen ännu längre, runt 5 timmar är inte ovanligt (givetvis inkl ställtid som ex liggtid på spår, vallande av rutor osv)

Just nu har vi en låååångsam period :D! Jag hatar mörker och blir sjukt oinspirerad (jobbar heltid på kontor så jag ser knappt dagsljus längre på vardagar....).

Ordentliga pass (pass över 2 timmar) kör vi på helgerna, och av naturliga skäl är det även då bruksarbete kan göras. På veckodagarna blir det mest mörkerpromenader i skogen med lösspringande hundar som motionerar sig själva medans jag försöker hålla mig på fötterna :p, småträningspass inomhus (nu har vi även fått upp strålkastare så jag kan träna ute i trädgården, superbra :up:) och ett par pass i veckan med träning i ridhus eller inomhusall, ensam eller med kompisar.

Jag har en mix mellan två vallhundsraser och en beauceronvalp. Just nu får den vuxna hunden mindre motion än vanligt pga att jag inte vill lämna valpen. Det blir c:a 1 - 1½ timme om dagen uppdelat på 2-3 rundor. Mina hundar går nästan alltid lösa. Vi tränar under promenaderna på diverse saker, kontakt, följsamhet, höger/vänster, lite uppletande, fjärrdirigering, stanna kvar, marktarget osv. Tränar både den vuxne och valpen.

Medan jag jobbar är hundarna ute i hundgård och kan sysselsätta sig med varandra och stimuleras av miljön.

Jag har dagliga korta träningspass inne eller ute i trädgården individuellt med båda hundarna då jag t ex klickertränar fram nya beteenden eller tränar med störning på sånt de redan kan. De gillar också aktiveringsleksaker och brukar få en del av sin mat den vägen så de får jobba lite själva medan jag kanske äter eller sitter vid datorn.

Så är det varje dag. Utöver det åker jag 1-2 gånger i veckan iväg någonstans med dem för att byta miljö, gå kurs, spåra eller liknande. Ibland är det bara att vi gör det vi brukar göra någon annanstans med nya lukter och störningar.

Att ha två hundar gör att de håller varandra sällskap och också får utlopp för en del aktivitetsbehov i lek och konkurrens med varandra. Så jag tycker inte det är särskilt jobbigt. Min vuxna hund brukar klara att jag är slö matte någon dag utan att det märks, men blir det mer än så brukar det slå tillbaka i att han har svårt att lyssna och drar iväg på promenaderna.

Nu har jag visserligen en schnauzer av mellan sort men han är mer lik en risen i de flesta avseenden, han är för stor för sin rasstandard och uppfödaren menar också på att han är mer lik en risen i aktivitetsbehov, Hade det varit möjligt så hade man nog velat regga honom som risen helt enkelt. Så jag utgår från att han är mer brukshund än vad han är sällskapshund.

Vi går promenader dagligen ungefär 2 - 2½ timmar/dag. Varierat i koppel och lös. Koppel i stan där vi bor och lös utanför stan på platser där det passar, typ i skogen, vid stallet eller på ett stort gärde vi ofta åker till.

2-4 gånger i veckan åker vi iväg och tränar och/eller leker med andra hundar. den ena utesluter dock sällan det andra.

Han är med i stallet runt 5-6 dagar i veckan, där går han lös mestadelen av tiden, har börjat följa med på rid/körturer ibland och gör han inte det så går vi promenader i skogen där han springer lös.

Helgerna är mest aktiva och spenderas mycket utomhus, långa dagar i stallet kan det bli, vi har rallylydnadskurs på söndagar och så brukar det bli både en och tre längre promenader, ibland hundbus ibland annat skoj.

I stort sätt varje dag tränar vi nått/några kortare pass inomhus, lite enklare lydnadsgrejer och en hel del trix.

1-2 dagar i veckan har han vilodag, sammanfaller oftast in med deadline i skolan för min del, då blir det några halvtimmespromenader och ev lite inomhusträning men inget mer. Blir det två dagar i rad blir det lite pipigt men överlag tycker han att det är rätt gött att bara ligga i soffan eller i sängen och slöa då och då.

som unghund vet jag inte hur han var då han är en omplacering.

Har en rottweilertik 8 mån, o en bouvier 2 1/2 år. Rent träningsmässigt är det lydnad som tränas mest, korta stunder nästan varje dag. Så en del längre pass. Sedan kör vi spår/rapport/bevakningsövningar/sök. Bouvieren följer med på mina joggingturer allt från korta 2 km till 15 kms turer. Sedan är de med mig på skogsprommisar, allt från halvtimmes skogisar till ett par timmar. Så någon koppelprommis då o då, korta o längre.
Har alltid kört dogparkour med mina hundar fat jag har aldrig haft namn på det förrän nyligen ;) Fick reda på att det kallades det, blir både mental träning o balans genom det.
Sedan har jag mental utmanin inomhus mest. Trix o dyligt, lite sökövningar inomhus av t.ex. leksaker.
Nu när jag skriver upp tycker jag det känns ganska bra ändå,
jag som kännt att jag lägger för lite tid på mina hundar, ändrade mig nu.
Känns som en bra nivå, lite trist bara att jag bor som jag bor,
finns dåligt med träningspolare i närheten :(

Kl:
Jag har en kelpie-tik på drygt tre år och en malle-hane på lite drygt tre månader.

Åh! Varifrån kommer mallen? :)

KL

Jag har en malle på 4 år och en lapsk på 10. Ca 4 h om dagen vad gäller promenader samt aktivering. På helgen kan det bli mer. Vi utövar tävlingslydnad, spår, sök, skydd, uppletande och patrull i varierad skala.

Nu är det lågsäsong och viloperiod så allt går på sparlåga, även hundarna.

Vi vallar ca 4 dagar i veckan, men bara 1-2 20 min långa pass per träning. Lågintensiv men högkoncentrerad detaljträning it is! Annars är det hårda spår i stan en kväll i veckan, ett par rumssök och så lite skogspromenader.

Snart är det dags att trappa upp konditionsträningen igen, med dragträning och motion i snö (om det kommer nån). I Mars ska hundarna vara tillbaka i högform!

Jag har en unghane 7 mån (schäfer) och en äldre tik på 8,5 år (schäfer).

Tiken skaffade jag då hon var nyss fyllda tre. Jag har tidigare varit mycket aktiv med henne då vi under högsäsong tränade ca 5-7 dagar i veckan med skydd, lydnad och spår eller var ute och fystränade. Numera lever hon ett lugnare liv pga spondylos men jag aktiverar med lydnad, nosarbete och under högsäsong spårar vi ofta då tanken är att vi ska tävla FH till våren/sommaren/hösten. Träningen har väl då vi var som aktivast legat på ca 1,5 timme /gång och utöver det "vanliga" promenader/långisar.

Jag vet inte hur hon var som unghund med andra ord men hon är absolut mindre krävande nu även om hon definitivt är väldigt pigg och aktiv.

Unghanen är..ja...till salu titt som tätt. Jag ville ha en värsting och tog det det hemskaste as jag kunde hitta. Som man bäddar får man ligga eller något...O_o Han är r i k t i g t jobbig, mer vild än tam och det är väl som att försöka uppfostra en galen babian i perioder. Han har dock otroligt fina kvalitéer och jag älskar fanskapet till döds, egentligen passar han mig nog som handen i handsken. Det är en hund som är väldigt rolig att träna och jag tror att vi kommer att ha många roliga år att se fram emot :)

Jag tränar kanske "lydnadsgrejjer" eller liknande ca 30 min/dag (dock ej varje dag). Ibland kör vi någon miljögrej eller ngt istället, det beror helt på. Vet inte hur han blir som vuxen men hoppas på något mer...tämjd? :D

Nagot mer 'tamjd' ar exact vad jag hoppas pa for valpis ocksa.:crazy:

Miss Mandy 6 arig rottis dam. Hon kom till mig med en enda uppgift i livet ... att vara mig tillags. Mycket aktiv och livlig ... men har alltid haft en "av knapp" da 'To Please' ar det viktigaste i hennes liv. Vi gar promenader pa ungefar 1 1/2 timma om dagen. Varje dag och tranar lydnad eller spar (nar vi har tur hittar vi IPO klubbar och tranar skydd som ar favoriten och rejalt trottande. Om hon inte far nagon form av mental traning varje dag blir hon riktigt sur och grinig. Kan ligga och morra pa golvet och bara vara tjurig.

Princess Diva ar nu 8 manader och driver mig fortfarande till 'great' distraction. Ocksa rottis och Miss Mandy's syster dotter. Hon har inte lart sig "to please", har absolut ingen lust to please nagon annan an henne sjalv ... och forstar helt enkelt inte vad det skulle vara bra for. Det finns inget stopp for henne ... allt ar GO, GO, GO ... fort, fort, fort ... om det blir fel spelar ingen roll bara det ar fort .. och mycket och FORT.:cautious: Hon ar den keligaste gosigaste rottis jag nagonsin traffat ... de secunder hon kan halla sig still.
Vi gar promenader pa over 1 1/2 timma varje morgon, ett par korta kiss rundor pa dagen, och over en timma's promenad varje kvall. Vi kor nagon sorts mental challenge, spar (snarare 'leta kong') lydnad, eller bara "hitta grejen" ett par ganger om dagen minst en halvtimma varje grej. Hon skulle nog helst behova mer, men jag ORKAR inte mer ... pust ... Hon loper just nu for forsta gangen och ar for tillfallet nagot mindre aktiv ... men fran kannedom om Miss Mandy vet jag att det kommer att ga over. Jag samlar mina krafter tills hon blommar ut for fullt igen.:p

För oss går det lite i perioder men det är i stort sett alltid någon form av mental träning varje dag + promenad.
Om jag ska försöka mig på något generellt medelvärde så promenerar vi 30 min - 3 timmar per dag, spårar 2-3 gånger i veckan, tränar sök en gång i veckan, rejäla agilitypass 1-2 gånger i veckan, rejäla lydnadspass 1-2 gånger i veckan och så korta men intensiva lydnads- och/eller agilitypass typ 4-5 gånger i veckan.

Totalt aktivering (mental och fysisk) kanske i snitt 2-3 timmar per dag.

Unghanen är..ja...till salu titt som tätt. Jag ville ha en värsting och tog det det hemskaste as jag kunde hitta. Som man bäddar får man ligga eller något...O_o Han är r i k t i g t jobbig, mer vild än tam och det är väl som att försöka uppfostra en galen babian i perioder. Han har dock otroligt fina kvalitéer och jag älskar fanskapet till döds, egentligen passar han mig nog som handen i handsken. Det är en hund som är väldigt rolig att träna och jag tror att vi kommer att ha många roliga år att se fram emot :)

et inte hur han blir som vuxen men hoppas på något mer...tämjd? :D

Skönt att höra att jag inte är helt ensam iaf. Det hade kunnat vara jag som skrev allt det citerade och den dagen jag gjorde tråden var hon ovanligt jobbig och jag ovanligt lättirriterad. Dålig kombo.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka