Ni långa ryttare...

Madde_padde

Trådstartare
hur stora är era hästar!?

Satt och kollade lite på annonser nu, men vet inte hur smalt man ska ha valet av hästar. jag är 178 relltivt långa ben, är de helt kört med hästar undr 1.70 då tro!?

Hur lång är du och hur hög är din häst?!:)

Sv: Ni långa ryttare...

Jag är 175 cm och min medryttarhäst är 155-158 cm ungefär, den kraftiga modellen. Tycker inte jag ser så stor ut.

27712015.jpg

27306938.jpg

Senast ändrad:

Jag är ju då inte alls lång - 165 cm:D Men min pålle är 183 cm hög, av internationell typ. Och det fungerar kanon!:)

Om jag var du skulle jag nog vilja ha en häst på 170+ men det beror ju på vad hästen är av för slags modell - smäcker, lite grövre, mkt massa osv..
En del hästar kan ju bära upp & "svälja" mycket ryttare liksom.:laugh:
Lycka till i ditt letande!:)

Jag & min grabb, som egentligen är lite väl stor för mig:
27832251.jpg

Kan ta med en bild när min pappa rider min andra häst oxå - bara för att visa att Nibbe "sväljer" mkt ryttare =)
Nibbe: 163 cm
Pappa: 187 cm
25120987.jpg

Senast ändrad:

haha ja han var väldigt stor...! :D

har lite problem med stallplats för en föör sto häst tyvärr annars skullej ag utan problem kunna ha nått som var i den storleken oxå iofs!

och förresten pappa din ser ju inte alls stor ut på en "så lite" häst...skönt att se att de finns hopp för mig oxå då! :P

Senast ändrad:

Jag är 172cm, och min häst ska vara 150. Misstänker dock att hon är något högre, men jag är inte säker!

26748765.jpg

Tror det beror på hur längden är fördelad. Jag är nog lika mycket ben som kropp och det är nog en fördel när man ska rida mindra hästar. Har man mer överkropp så kan det nog bli svårt med balansen. Sedan har ju vikten också betydelse såklart.

Hästens kroppsbyggnad har ju också stor betydelse. Jag kan säga att jag såg bra mycket större ut på min förra häst, fbl, än jag gör på den här, även fast de är ungefär lika stora.

Fullblodet:
Bild121.jpg

kl

Jag är 170 och min häst ca 158

http://www.youtube.com/watch?v=zgYsobdy51M

Som många säger, det beror på modell av häst och hur ryttaren ser ut i kroppen. Är man lång och smal så går det nog bättre m en liten häst än om man är jättelång och kraftig.
Har hästen lite massa så "sväljer" ju det en hel del längd från ryttaren.
En kompis är nästan 180 och hennes häst är 164 och det går superbra för hästen rör sig så stort så man upplever ekipaget harmoniskt. (det måste bero på gångarterna för hästen är tanig som en räka och kompisen rätt kraftig, inte tjock, men "stor" )

Satt och kollade lite på annonser nu, men vet inte hur smalt man ska ha valet av hästar. jag är 178 relltivt långa ben, är de helt kört med hästar undr 1.70 då tro!?

Jag är 178cm, min häst är 164cm (har ingen bild ännu, eftersom jag köpte hästen igår ;))
Kan lägga in andra bilder med mig på de hästar jag haft förut

Contessa, 160cm

Bon Vivant, 172cm

Lucette, 158cm

Royal Design, 166cm

Jag är 182 cm och har upplevt många olika åsikter om det här med hur hög en häst måste vara för att jag ska få rida den. Jag har visserligen mest ridit på ridskolor, men det är väldigt olika vilka hästar jag får rida beroende på vad ridläraren anser. På min nuvarande ridskola får jag rida hästar från ca 155 och uppåt. På andra ställen har det funnits somliga som ansett att jag absolut inte får rida hästar under 170. Själv rider jag gärna mindre hästar och känner mig inte obekväm med det, men då har jag också förhållandevis kort överkropp till min längd, vilket kanske spelar in. Det jag kan tycka är jobbigt är att rida en häst med väldigt kort hals tex, för då blir min överkropp så lång i förhållande till hästen, eller hästar som är byggda så att jag inte "når" dom med skänkeln. Så jag tycker det är väldigt olika från häst till häst, nästan mer beroende på hur den är byggd än hur hög den är.

Såklart har jag drömt lite om att köpa en egen häst någongång, men jag är lite rädd för att säljarna ska avfärda mig direkt pga min längd, eftersom det finns vissa människor som har väldigt starka åsikter om att långa människor bara får rida dom högsta hästarna...

Överst i detta forum, finns sedan länge en tråd som heter längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt och vad det nu står, som gäller alla raser både ponnier, storhäst och vad det nu var. Det är visst fjärde eller femte tråden i ordningen, som är igång nu. Jag brukar låsa de gamla och starta nya efter 1000 inlägg, som i andra trådar på mina modereringsforum.

Jag trodde att jag på det viset, skulle kunna få en rent allmän tråd, där ALLA och då menar jag ALLA Längd och vikttrådar med eller utan bilder, oavsett VAD de handlade om skulle kunna ligga där... Men, OK. I'll rest my case där :crazy:.

Det är bara att inse, att alla tusentals bukefalister är så olika, att alla tusentals bukefalister, måste ha en egen längd och vikttråd för sig och sina hästar. Det går inte att samsas om en gemensam.

Mvh

Moderator

Och så svar på frågan, från mig.

IngelaH
43 år ung
178 lång
42 i skostorlek
76 kg lätt

Min häst Fatima
25 år ung
162 hög
dubbelnollor i skostorlek
550-600 kg lätt

Så nej, man måste inte ha en shirehäst om man är över 1.70 och man måste inte ha en New Forest om man är 1.42. Men man KAN ha det.
:bow:

Senast ändrad:

Jag är 168cm, och har islandshästar som är mellan 134-147 cm i mkh.
Jag tycker det funkar superbra!

ja men de blev ju helt fel...förlåt!

för ja tyckte inte de var tillräckligt seriöst för att ens ligga här denna tråg....så ja hade lagt den på gnägg..... eftersom ja gärna har bilder å sådr
men sen är den flyttad....

Jag är 175 och min häst är 166.
Alldeles lagom tycker jag :D

Sen har jag en foderhäst också, hon är 147,5 men hon åker tillbaka till ägaren på fredag. Men visst har det funkat bra med henne också. Ganska viktbärande. :)
(Gammal bild, dock var jag redan då 175 ;))

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 1,75 och trivs allra bäst med hästar som är ungefär lika höga. Har ingen egen men favoriten på ridskolan är en kraftig dam på 176cm. Överlag så är det mellan 170 och 175 som gäller.

Hänger på HUR man är lång.. =)
Jag har tyvärr lång överkropp och hyfsat korta ben, vilket är en fördel när man letar byxor, men en nackdel när man skall se lagom lång ut på hästen.
Jag tycker tyvärr att jag ser lång ut på i princip alla hästar inklusive min nya som i dagsläget är 168Mkh och högställd av modellen (växer förmodligen ett par cm till då han bara är 4 år).
Jag är då 178 cm.

3253_89491019553_628789553_2337884_3664146_n.jpg

Jag är 170, så inte xtremlång men ja åt det längre hållet.
mina två första hästar jag redn var 175 resp 170 så i många år har jag sagt- aldrig under 170.

Men dte är en vanesak.
den 170hästen var väldigt smäcker, så jag såg "större" ut på honom än min grova hbl-dam på 164.

så jag har bytt ner mig, har en andaluser (smäckarre modell) på runt 160+ bara.
http://joizmeds.mittspejs.se/P2003316

när jag i lite andra ändamål letade ponny-liknande ras trodde jag min minsta-gräns låg på 150.. men fastnade för denna c-ponny på 137, men han är jäkligt grov och bär sig bra och har senare haft ryttare på 177 utan större problem. kanske inet så propotioneligt så han skulel kunna gå ut på dressyrtävlingar med oss, men endå ridas på hobbynivå.
http://joizmeds.mittspejs.se/P1528450

tips: koll ajan bring och han på sina hästar! och inet fanär det n¨gon som säger att han är förstor och då 'r han no gändå bra mycket längre än du!

så mitt tips är att tittat och provrid de du fatsnar för. man ska inet stirra sig blind på varken höjd eller färg!

är 176 cm med rejält långa ben. Min häst är rätt kraftig men inte mer än 162 cm. Hon känns lagom.
det beror mera på hästens kroppsbyggnad än höjd tycker jag.
(min förra häst var 164 cm hög och honom var jag lång på. Kände mig väldigt lång också.)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama