Ni långa ryttare...

Sv: Ni långa ryttare...

Själv är man 180 och båda mina hästar är 155cm men ser inte stor ut på ngn av dom.

jag är 177 cm lång, med ganska långa ben och dessutom modell större :p

nuvarande hästen är ca 165cm, och ganska grov. ser ut såhär:
Loopen054.jpg

tidigare hästar har båda legat runt 170 cm men lustigt nog tycker jag att jag såg större ut på dom än den här, men det är väl olika hur hästen är byggd.

Jag är 1.70 och medryttarhästen är 147 :P Dock är han väldigt kraftig.

Jag är 171 cm lång, rätt smal. Typ 1 meter långa ben (till höftbenet) och rider min D ponny connemara på 145,1 cm. Kraftig typ. Går utmärkt! Tävlar framgångsrikt upptill LB i hoppning.

Det berro ju både på hästens och din kroppsbyggnad.
Är man inne på att skaffa en mindre häst så spelar ju även vikten roll. (Och balansen..)

Jag är 172 och har i fem år haft en häst som är 152 (Fast jag var bara 170 när jag började rida henne :p )
Jag skulle aldrig ge mig ut och leta efter en så liten häst eftersom jag är så pass lång, utan det mest blev som det blev då jag lånade henne av min ridlärare och sen tog över henne :p

Har nyligen köpt en häst och när jag kollade på hästannonserna sållade jag ut alla hästar under ca 160 cm. (Var intresserad av ett par strax under, men kollade aldrig på dem.)
Köpte en pålle som är 163 cm och ganska "stor". :p
Tycker hon är alldeles lagom stor, men jag tror inte det skulle vara några problem att rida om jag var ännu några cm längre.
Däremo 152hästen skulle jag aldrig kunna rida om jag gick upp i vikt eller fick kass balans, eftersom hon är absolut på minimi sträcket.
Hade hon blivit riktigt slimmad hade hon säkert också varit för liten. :D

Bild på oss:
12697298.jpg

Jag är runt 177, rätt långa ben och åt det kraftigare hållet.
Min häst är ca. 166 vilket inte känns litet, ser inte litet ut heller så vitt jag kan bedömma av bilder. Min förra häst var 150 och inte heller där kände jag mig jättestor, vissa hästar klarar av att bära upp sin ryttare bättre än andra.

Jag är 178 lång, och rider islandshäst, dvs småå hästar.

Såhär ser jag ut på Blesa, dock en riktigt dålig bild och skäms för den. Hon har musklat upp sig mer nu, men hon är väl 140 någonstans.

Detta är jag på min mammas häst, Sunni. Han är väl 143.145.

Vet inte vad ni storhästmänskor tycker, men jag tycker inte det ser så farligt ut.
Blesa växer dessutom mycket mer under ryttare, och jag ser mindre ut nu utan vinterjacka m.m. :)

Jag är 178, hästen min 161-163

27849031.jpg

27849032.jpg

27849033.jpg

Tycker inte jag ser särskilt för stor ut... ;)

Så visst, är man lång kan man absolut rida små hästar. Red även en ponny på 144 ett tag utan att det såg heltokigt ut.

Jag är 173 cm ungefär och har långa ben och kort överkropp.
Jag trivs bäst på hästar som är någonstans över 160 cm, de får gärna vara över 165.
Däremot ser jag inte stor ut på mindre hästar just för att jag har så kort överkropp men jag känner mig inte bekväm med det eftersom de (ofta) har så kort hals så det känns konstigt för mig. Det kan också bli problem med att benen hamnar för långt ner så att skänklarna känns som de är i helt fel läge. Det beror ju helt på hur hästen är byggd dock.

Och jag är 180, min pålle är 159 och blir bredare och bredare, i helgen såg vi ut såhär

Ibland nojjar jag över att jag ser lång ut, men försöker intala mig att hästen kanske inte dör trots att jag är både lång och fet :o

Och såhär såg vi ut under någon utav våra första turer tillsammans , sadeln är för liten men jag ser större ut och det beror på att han såg ut som f*n i kroppen...

Jag är ju då inte alls lång - 165 cm:D Men min pålle är 183 cm hög, av internationell typ. Och det fungerar kanon!:)

Om jag var du skulle jag nog vilja ha en häst på 170+ men det beror ju på vad hästen är av för slags modell - smäcker, lite grövre, mkt massa osv..
En del hästar kan ju bära upp & "svälja" mycket ryttare liksom.:laugh:
Lycka till i ditt letande!:)

Jag & min grabb, som egentligen är lite väl stor för mig:
27832251.jpg

Wow! DET var en STOOR häst :bow:

Jag är 1.60 lång/kort och har en häst som är jättetjock och är 1.42 m:D

Men sen rider jag min shettis någon gång ibland( ungefär 7 gånger per år) han är 1.08 m. Han är dock mycket musklad men kan se om jag hittar någon bild snart:D

Min lillasyster på min häst. Lillasyster är 178 cm och Ella är 157 cm.

DSC00435.jpg

Hon har även provat att hoppa Ella lite och det fungerar.

KL

Jag är inte heller lång=)

Jag 164 och hästen 150.

Han är en kallblodskorsning så han drar ju lite längd=)
I hoppsadel:
20072207.jpg

Utan sadel:
1263545.jpg

Med dressyrsadel:
16330232.jpg

min häst är ca 160, och jag är 171 ungefär.
har så långa ben så jag ser jättekonstig ut på mindre hästar :p

08
23839809.jpg

09
27564740.jpg

Senast ändrad:

jag är 175 cm och mina ridhästar är 165 och 155 cm. Jag känner mig nästan längre när jag rider den stora än den lilla, så det beror ju mycket på hur de är byggda.

155 cm:
ARkurs.jpg

165 cm:
epson_vatten.jpg

jag är 180 cm.. har en liten plutt på 155 cm:p

Hej hej.

Jag är 188 cm lång, och jag rider i regel aldrig en häst som är under 160 i alla fall. De hästar jag rider just nu ligger på ca 165-175 ungefär och är lite grövre byggda.
Men som andra har sagt före mig, en häst som är lite grövre byggd men kanske inte jättehög passar mina långa ben bättre än en finlemmad häst på 180. Jag tycker det känns som att en grövre häst passar bättre för en lång överkropp också, för att det liksom är mer häst under en då och inte bara 4 långa ben som bär runt på 2 långa ben och en lång överkropp. Om ni förstår vad jag menar.

Kan ju säga att jag jättegärna hade haft mina hälar sådär strax under schabrak-kanten som de flesta andra har.. men nej, mina hälar hamnar typ alltid så långt ner att det känns som jag måste böjja in dem under hästen för att komma åt. Jobbigt. Kan ínte korta stigläderna så mycket heller för då passar inte knäna på sadelstoppningen. morr. Nån som vill låna ca 10 cm ben och 10 cm överkropp????

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama