Ni långa ryttare...

Sv: Ni långa ryttare...

Tips från en som inte heller har fötterna i schabrakkanten:angel:, ha så långa läder du vill, huvudsaken är att du sitter bra. Man vänjer sig väldigt snabbt vid att inte ha några hälar att gräva med (ett bra sätt att bli av med dåliga ovanor dessutom:p).

/Elina, 167,5 cm lång och ser helt ok ut på min 128 cm kraftiga islänning.

Självklart spelar det roll för din ridning att hästens storlek är rätt för dig! En för liten häst med en bål som inte är djup får din skänkel att bli ostadig. Ska du köpa häst för träning och kanske tävling är det viktigt med ett harmoniskt ekipage oavsett om du ska hoppa eller rida dressyr.
Sitsen och följsamheten är absolut påverkad av hästens storlek.
Flera av bilderna här visar ju just att hästen är för stor eller för liten!
Det är köparens marknad i dag och det finns massor av hästar till salu! Du behöver ju inte leta efter en häst i storlek för att dra timmer!
Att här rabbla upp vikt och längd samt jämföra det med en hästs eventuella brukbarhet med dennes storlek är ju en smula tvetydigt! Allt går väl att rida på men frågan är kanske hur man vill rida och vart man vill komma med sin ridning. Lulla i skogen kan man väl göra oavsett storlek på häst om man inte med sin vikt golvar den!! Vill man däremot utbilda sig och sin häst med tävling på lite högre nivå ska man nog vara mer kräsen och passa väl tillsammans med sin blivande kompis, både fysiskt och psykiskt!

Självklart spelar det roll för din ridning att hästens storlek är rätt för dig! En för liten häst med en bål som inte är djup får din skänkel att bli ostadig. Ska du köpa häst för träning och kanske tävling är det viktigt med ett harmoniskt ekipage oavsett om du ska hoppa eller rida dressyr.
Sitsen och följsamheten är absolut påverkad av hästens storlek.
Flera av bilderna här visar ju just att hästen är för stor eller för liten!
Det är köparens marknad i dag och det finns massor av hästar till salu! Du behöver ju inte leta efter en häst i storlek för att dra timmer!
Att här rabbla upp vikt och längd samt jämföra det med en hästs eventuella brukbarhet med dennes storlek är ju en smula tvetydigt! Allt går väl att rida på men frågan är kanske hur man vill rida och vart man vill komma med sin ridning. Lulla i skogen kan man väl göra oavsett storlek på häst om man inte med sin vikt golvar den!! Vill man däremot utbilda sig och sin häst med tävling på lite högre nivå ska man nog vara mer kräsen och passa väl tillsammans med sin blivande kompis, både fysiskt och psykiskt!

Ändå är det många exempel på just 'oharmoniska' ekipage i världseliten...

Tex. här, benen hänger långt under hästens sida:
ImageVaultHandler.aspx

Sedan kan jag inte låta bli att minnas Marcoville och Maria Gretzer .. hon såg ju ut som en fluglort där upp på den enorma hästen.

Det är väl tur att bla. dessa två ryttare inte insåg dina 'begränsningar' vad gäller att utbilda och tävla sina hästar upp i lite 'högre nivå'...
;)

Ändå är det många exempel på just 'oharmoniska' ekipage i världseliten...

Tex. här, benen hänger långt under hästens sida:
ImageVaultHandler.aspx

Sedan kan jag inte låta bli att minnas Marcoville och Maria Gretzer .. hon såg ju ut som en fluglort där upp på den enorma hästen.

Det är väl tur att bla. dessa två ryttare inte insåg dina 'begränsningar' vad gäller att utbilda och tävla sina hästar upp i lite 'högre nivå'...
;)

Hur fasen editerar man sin egen post?
Jag menar förstås 'SINA' begränsningar (och inte piamaria's :D )

Det är nog inga problem, men du sitter nog bättre på en lite störrehäst vid 1,60 ngn stans.

Jag är 1.73 o polle är 1.58. Helt perfekt :)

Inte bara mankhöjden utan hur hästen är byggd och hur den rör sig har stor betydelse.

Det var inte länge sedan ett halvblod på 165 ansågs stort och rejält. :p

Det var väldigt vad många långa ryttare det finns på buke. Skönt att veta att man inte är ensam. :D

Jag är 178 cm och har en långlinjerad tvååring som är strax över 160 cm, hyser stora förhoppningar om att han ska komma över 165 strecket. Sen får han sluta växa. Vill inte ha en fööör stor häst.

Hela jag är lång så generellt vill jag ha en större häst, men man får se till individen. Bara den har lång hals så går det oftast...Avskyr när det inte finns något framför sadeln.
Mina systrar har båda små hästar som är väldigt olika.
157cm, liten och kompakt, jag känner mej stooor, bildbevis finns i denna tråd för den som orkar leta.
152 cm, långlinjerad, bär upp en längre ryttare, känns som hon är över 160..

Sedan kan det ju ha betydelse vad man är van att rida på. När jag gick över till stor häst bytte jag från en kompakt ponny på 145 cm till en då i mina ögon gigantisk långlinjerad häst på 163 cm....:eek: Jag fick ytteligare en chock när jag jobbat i ett stall och ridit 170+ hästar och kom hem till min nu lilla häst på 163.....:rofl:

Hela jag är lång så generellt vill jag ha en större häst, men man får se till individen. Bara den har lång hals så går det oftast...Avskyr när det inte finns något framför sadeln.
:

Känner igen det. Ena isisen är 142 med lång halsen som går rakt fram, han känns helt okej-liten. Sen har vi en som är uppåt 148-strecket, men han har kort och hög hals, trodde att jag skulle falla över när jag red honom.

Vår häst är 1.68 men han är mest ben så han känns inte så stor att rida och han "sväljer" egentligen inte så mycket ryttare. Däremot rör han sig med mycket mekanik så han är helt omöjlig att sitta på :p

Jag är bara typ 1.60 och ser helt ok ut på honom

24610512.jpg

Min kusin är däremot lång (1.75 nånting) och med långa smala ben.. Det ser ut såhär. Hon rider annars sin d-ponny och ser nästan längre ut på våran konstigt nog!

26479660.jpg

Pappa är 1.80 nånting och ser ut såhär på honom

25896731.jpg

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på mankhöjden!
Jag har ridit allt från c-ponny till ridhäst på 1.70. Så här såg jag ut på c-ponnyn:

27558835.jpg

Min pappa (1.80+ ) rider också vår andra häst och den är bara just över ponnymåttet. Kanske 1.50 ungefär. Siffrorna ser på pappret lite konstigt ut, men det ser helt okej ut i verkligheten:

23470575.jpg

Man får helt enkelt prova sig fram! Beror på hur man är byggd, hur hästen är byggd, hur bålen ser ut, hur mkt massa hästen har osv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 175 cm och har en häst på 153 respektive 155, dock whels cob och ardenner:)
Men har även ridit grövre ponny på 148(haflinger och fjording), men jag skulle aldrig kunna känna mig lika lagom på en smäcker häst 155:)

Menar du den första? Det är vår PRE hingst :)
Finns fler bilder på honom här: www.misstornblom.pixbox.se
Han är väldens goaste och snällaste häst! :bow: (partisk ;) )

Aah, du har klippt av ditt långa hår, det var därför jag inte kände igen dig till en början. :)
Men ni har otroligt fina hästar. :bow:

Jag har en islandshäst på ca 136 cm i mkh, och själv är jag 169 cm.
Jag tycker inte jag ser för lång ut, och jag tycker inte man ska stirra sig bilnd på mankhöjd heller.
Kolla iställe på hur den är byggd, muskler osv!

Jag är 175 och pållen är 160, inga problem alls :)

Jag är 175 cm och har en häst på 153 respektive 155, dock whels cob och ardenner:)
Men har även ridit grövre ponny på 148(haflinger och fjording), men jag skulle aldrig kunna känna mig lika lagom på en smäcker häst 155:)

Bild på mig och Whelsen:
show.html

Bild på mig o ardennern (inte så jätte bra):
show.html

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 145
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama