Ni i hyresrätt

Precis flyttat ett par mil söder om Trollhättan till ett väldigt mysigt område på landet. 2a på typ 60kvm i ett radhus/parhus eller vad det kallas för när det flera lgh på rad men bara två våningar. Två uteplatser <3 och egen parkeringsplats. ca 4500 tyvärr kallhyra där elen värmer både lägenheten och vattnet. Tvättmaskin och torkskåp i lägenheten. Väldigt mkt mysigare än studentettan på 30kvm jag flyttade ifrån :)

2:a 60 kvm , värme/vatten ingår, andra våningen med loftgång, inglasad balkong. Nytt parkettgolv i sovrummet, nyslipat i vardagsrum, nymålat hela vardagsrummet samt nya bänkskivor och luckor i köket. Fiber. Helt ok badrum, klädkammare. Kyl/frys från 2010. Inte flådigaste lägenheten men ändå fräsch. Hyra = 5050kr + garage 400kr. 10 min med buss till Malmö från E6an, 4 min promenad till busshållsplats för en 30 min resa till Malmö. 10 min med bil till Malmö. Bor i Vellinge

En 2a på 77 kvm i Tierp, huset är byggt på 90-talet. Vatten och värme ingår, skicket är bra men fult. Golv, väggar och lister är brunt i olika nyanser.

Bor m sambo i en 2a mycket centralt i Örebro (5 min promenad till city), ca 60 kvm. Privat värd, gott skick men inget superflashigt, byggt -96. Hiss finns, vån 4. Stor balkong. Vatten & värme ingår men ej hushållsel eller bredband/tv utöver basutbud. Diskmaskin finns, dock tvättstuga i källaren.
6800 inkl en garageplats i huset.

2a på 42kvm. Nybyggd, inflytt skedde januari-15.
25min med pendeltåg från Sthlm city.
El, vatten, värme, basutbud tv och parkering ingår.
5550:- /månad

26 kvadrat, rum med kokvrå, byggt på 40-talet, totalrenoverat och stambytt 2001. Stockholms innerstad. Värme ingår men ej el. Spis utan ugn. Säkerhetsdörr. Kaklat badrum med badkar och golvvärme (som går på hushållselen, så ingår ej i hyran). 4720:-/månad.

När vi bodde i hyresrätt i en stad med 100.000 invånare, bodde centralt så betalade vi 5500 kr med parkering. Lägenheten var 60 kvadrat, en tvåa, ingen säkerhetsdörr eller balkong, ej kaklat badrum, riktigt dåligt skick.

Etta på 43 kvm i en kranskommun till Göteborg, kostar 4600 kr/mån inkl värme, vatten och TV-basutbud.
Balkong, säkerhetsdörr och kaklat minibadrum, hyfsat skick på själva lägenheten, men sämre skick på själva fastigheten och de gemensamma utrymmena. Porttelefonen har varit ur funktion i 1½ år, hissarna står stilla mer än de fungerar, tvättmaskinerna är ständigt trasiga och det ligger skräp överallt. Hyresvärden lägger allt krut på att lyxrenovera lägenheter allt eftersom folk flyttar ut - men vem de tänker sig ska vilja betala höga hyror för fina lägenheter när allt utanför lägenheterna förfaller är något av ett mysterium. Men jag är inte bitter.

Bor i en trea på 67 kvm i ett hus från slutet av 50-talet, men som stambyttes och totalrenoverades till vi flyttade in för ett år sen. Området ligger en liten bit utanför centrum (10 min på cykel) i medelstor stad. Betalar 7000:-, då ingår värme men inte el.

Lägenheten har diskmaskin (litet tillägg som är inräknat i de 7000) och balkong, helkaklat badrum, nya vitvaror mm. Parkeringsplats utanför tillkommer, kostar runt 250:-.

Senast ändrad:
Hur stor lägenhet har ni och vad betalar ni för den? Hur är skicket? Var bor ni?

Etta på 40 kvadrat i ett av de yttre bostadsområdena i Umeå (20 minuter till centrum med cykel/buss, 10 till universitetet).
Ligger i ett medelklassområde med mestadels barnfamiljer, några studenter. Huset hör till de äldre i området, byggt kring millennieskiftet +/- ett par år. Både hus och lgh är fräscha och fina.

För detta får jag betala ca 4500, minus el. I detta ingår parkering med motorvärmarstolpe, egen tvättmaskin och torktumlare och en stor balkong mot sydväst.

(Älskar min lila fågelholk och kommer ha grym separationsångest den dagen det är dags att flytta :love:)

Betalar 3780:- för mina 25 kvm. Där ingår el, värme, vatten, möbler, parkering, tv-kanaler, internet och telefon. Lägenheten är på ett "12-månaders kontrakt" vilket innebär att jag är en av få lyckliga studenter som inte behöver flytta varje sommar. Fint skick, frys, ugn OCH fläkt ovan spis vilket är ovanligt. Stora fönster vilket gör att lägenheten upplevs större, stort badrum etc. Trivs riktigt bra :)

2:a på 62 kvm, värme och vatten ingår, 5490 :-. Helt nyrenoverad och allting nytt, vi är första som bor där. Ett ombyggt "vanligt" gathus med tre lägenheter och gemensam trädgård med utemöbler och stor grill. Vi har terrassdörr ut till trädgården, bor på första våningen. Väldigt fräsch lägenhet med trägolv i hela och stort badrum med kakel, även egen tvättmaskin och torktumlare i badrummet. Ligger i en by på Österlen som har allt det nödvändiga och OK pendlingsmöjligheter, ca 1 h med tåg till Malmö, 40 min buss till Lund, 1h buss till Kristianstad - och snabbare om man tar bilen såklart. Ligger mitt i "centrum", knappt 2 min gång till stationen, men ändå på en gata där inte så många passerar. Vi trivs väldigt bra!

Vi bor två mil utanför skellefteå. En tvåa på 65kvm. Liten uteplats på både framsidan och baksidan. "radhuskänsla" kan man väl kalla det. bottenplan bor vi på.
Hyran är ca 3500, då ingår...eh.. ca 23 tv-kanaler och tvättmaskin.
Elen (och värme, el-element), vatten (både varmt och kallt), bredband betalas separat. Genomsnittet på ett år blir totalt kring 5200:- / månad. Elräkningarna är inte roliga på vintern.
Lägenheten var nyrenoverad när vi flyttade in. Det hade varit vattenskada i lägenheteten tidigare, så allt var utrivet. Vi har 16kvm badrum! :O :D
Bor mest barnfamiljer och lite pensionärer här. Och så vi då som är någonstans där emellan :)

Bor inte där längre, men hyrde förut en 2:a i Sala.
57 kvadrat, ca 4200 kr/mån. Bra skick, lite äldre men helt ok. Fick ny kyl och omtapetserat + nytt golv i två rum när jag bodde där också.
Ett rätt stort källarförråd ingick.

En trea på drygt 65 kvm centralt (i mitt tycke) i Göteborg, 7900 kr/månaden exkl el. Skicket är relativt dåligt. Kranar som rinner, slitet överallt, hål i mängder i våra väggar, fruktansvärt gammalt och slitet kök utan fungerande köksfläkt. Det har dock bott ett riktigt pundarpar där innan oss som dels gjort sitt!

Lägenheterna skall renoveras med start 2016/2017, då hoppas vi att vi har flyttat för vi kommer inte ha råd (vilja lägga de pengarna) med lägenheten då hyreshöjningen blir saftiga 25-40% beroende på nivå av renovering.

Väcker upp den här tråden då jag tycker det är kul att jämföra boendekostnader beroende på vart i landet man väljer att bosätta sig :up:

Kan ju passa på att ta med min och sambons lgh också. Tvåa på 58kvm i utkanten av Karlstad.
Vi betalar 5005kr/mån för lgh + garageplats och hyr av det kommunala fastighetsbolaget. Lägenheten är byggd sent 80-tal/tidigt 90-tal och hela lägenheten tycker jag är i bra skick, vi har stort badrum med badkar, ny spis + kyl/frys och en stor inglasad balkong :love:

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 498
Senast: cherie
·
Hemmet Behöver lite synpunkter gällande en viss lägenhet. Vilken hyra hade ni varit beredda att betala för följande lägenhet: 50 kvm (1 rum...
2
Svar
21
· Visningar
1 759
Senast: iNHALE
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 606
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?