Ni i hyresrätt

Bor i en 3a på 81 kvm, i ett lite dyrare område i Linköping. Inte i innerstan men ändå ganska nära till det mesta, även nära till grönområden. Betalar drygt 8000 kr/månad, värme och vatten ingår.
Lägenheten är ganska nyrenoverad och väldigt fräsch.

Har en 2a på 64,5 kvm med liten balkong, värme & vatten ingår. Betalar strax över 5200:- för den i hyra och skicket är väl si så där, helt okej bortsett från att färgen har spruckit och ramlat bort lite runt fönsterkarmar och dörrkarmen runt ytterdörren. Jag ska dock få omtapetserat i år i sovrummet, hallen och vardagsrummet så de kanske fixar det också samtidigt. Badrummet är lite väl litet för min smak men det var väl standardstorleken på den tiden huset byggdes (1964). Bor i en liten stad i nordöstra Uppland.

Hur stor lägenhet har ni och vad betalar ni för den? Hur är skicket? Var bor ni?

Tänkte att det skulle vara kul att jämföra :) Vi ska bo i en tvåa på 60 kvm, helt nyproducerad. 10 min med tåg från Lund, 23 minuter med tåg från Malmö. Ligger ett stenkast från stationen. Första våningen, uteplats. 7500:- i månadshyra. Avdrag eller tillägg om man använder mer eller mindre vatten än vad de kalkylerat in i hyran. Värme ingår, ej el.

Bor mitt i centrala Skövde, 100kvm, delvis nyrenoverat, sekelskiftshus, 7200 inkl allt utom garageplats. (betalar 8000, allt som allt, inkl två garageplatser, värme, el, vatten etc.)

Hur stor lägenhet har ni och vad betalar ni för den? Hur är skicket? Var bor ni?

Gammal 30/40-talslägenhet i centrala Linköping. 2:a 65 kvm med öppen planlösning och balkong. Fiskbensparkett i vardagsrum och kök, vanligt klickgolv i resten. Kaklat badrum med våtrumsmatta, ett stort och fint men inte särskilt nyrenoverat kök. Fönster i tre väderriktningar. Generellt lite luggsliten på tex gamla orginallister. Värme och vatten ingår. Betalar 6200 kr i hyra.

9000 för 2:a på 100 kvadrat, snobbigt område 1,5 km utanför Liseberg i Göteborg (skår), precis bredvid ett naturreservat. Takvåning. Ateljéfönster och el, värme, internet ingår i hyran. Vi bor 2 st kompisar i lägenheten. Den består av två stora sovrum och ett kök + badrum i mitten.

Bor i en 2:a på 60 Kvm betalar 3524 värme och vatten ingår i Tibro. 3 min till busstation, Ica och Netto. Nyrenoverat när jag flyttade in 2012 men lite slitet i trapphus och källare där förråd och tvättstuga finns

2 rum o kokvrå 67,5 m2. Kommunala bostadsbolaget ÖBo. Altan delvis "takad" av balkongen ovanför. Fräsch lägenhet, förmodligen från slutet av 60-talet och renoverad ett antal gånger sedan dess. Otroligt fräsch och lite extra påkostat lull lull av förra hyresgästen... "kakellaminatgolv" i kokvrån och mörk klickertarkett minns inte om det var "bok"... Centralt söder i Örebro. Med rullator går jag upp på stan på en kvart 20 minuter, lite mer så här års, då det blir en o annan andhämtningspaus på vägen. 3542 i månaden betalar jag, värme, vatten o bastbud kabel TV ingår. Jag betalar 246 extra för parkering. Tvättstuga finns i bortre änden på huskroppen tvärs över gatan. Soprum på bägge kortsidorna av huskroppen, så oftast lämpligt på väg till parkering/busshållplats eller på väg till affären/upp på stan.

Jag har bott här sedan 2009 och blir än idag uppringd och tillfrågad om jag vill byta till lägenhet på Köpmangatan fyra trappor upp... Nej tack... :p

Bor mitt i centrala Skövde, 100kvm, delvis nyrenoverat, sekelskiftshus, 7200 inkl allt utom garageplats. (betalar 8000, allt som allt, inkl två garageplatser, värme, el, vatten etc.)

Det låter rätt bra för att vara Skövde! Tycker allt där är så snorigt dyrt annars..

Själv bor jag i Stenstorp, mitt emellan Skövde och Falköping. Precis bredvid järnvägen (västra stambanan, så jag kan enkelt ta mig i princip vart jag vill när jag vill, nästan.). Huset är från 50-talet om jag inte minns fel och ganska slitet. Det renoverades senast på 1970-talet (förutom vanligt underhåll i form av nya tapeter typ) och nu är det dags för stambyte till hösten.

Vi bor i en trea på 78 kvm. Betalar 4800 inkl varmgarage (som visserligen ligger i ett helt annat hus på en helt annan gata). Det enda som tillkommer är hushållsel.
Kommer bli dyrare efter stambytet, 5500 har jag för mig att det landar på.

Tvåa på 59 kvm i Helsingborg. Huset är byggt på 50-60 tal och den är knappt renoverad sedan dess. Vi har dock fått ommålat och nytt golv i nästan hela lgh. Bara köket som är rätt tråkigt. Betalar 4600 kr inkl värme, vatten och kabeltv.

2 rum o kokvrå 67,5 m2. Kommunala bostadsbolaget ÖBo. Altan delvis "takad" av balkongen ovanför. Fräsch lägenhet, förmodligen från slutet av 60-talet och renoverad ett antal gånger sedan dess. Otroligt fräsch och lite extra påkostat lull lull av förra hyresgästen... "kakellaminatgolv" i kokvrån och mörk klickertarkett minns inte om det var "bok"... Centralt söder i Örebro. Med rullator går jag upp på stan på en kvart 20 minuter, lite mer så här års, då det blir en o annan andhämtningspaus på vägen. 3542 i månaden betalar jag, värme, vatten o bastbud kabel TV ingår. Jag betalar 246 extra för parkering. Tvättstuga finns i bortre änden på huskroppen tvärs över gatan. Soprum på bägge kortsidorna av huskroppen, så oftast lämpligt på väg till parkering/busshållplats eller på väg till affären/upp på stan.

Jag har bott här sedan 2009 och blir än idag uppringd och tillfrågad om jag vill byta till lägenhet på Köpmangatan fyra trappor upp... Nej tack... :p

Förstår att du inte byter bort den lägenheten! Bostadsmarknaden i den här stan börjar ju bli helt galen...

Det låter rätt bra för att vara Skövde! Tycker allt där är så snorigt dyrt annars..

Själv bor jag i Stenstorp, mitt emellan Skövde och Falköping. Precis bredvid järnvägen (västra stambanan, så jag kan enkelt ta mig i princip vart jag vill när jag vill, nästan.). Huset är från 50-talet om jag inte minns fel och ganska slitet. Det renoverades senast på 1970-talet (förutom vanligt underhåll i form av nya tapeter typ) och nu är det dags för stambyte till hösten.

Vi bor i en trea på 78 kvm. Betalar 4800 inkl varmgarage (som visserligen ligger i ett helt annat hus på en helt annan gata). Det enda som tillkommer är hushållsel.
Kommer bli dyrare efter stambytet, 5500 har jag för mig att det landar på.

Ja, har förstått det! Sambon hade lägenheten sen tolv år tillbaka, nu går det ju i princip inte att hitta nått bra, billigt här :-)

Tänkte att det skulle vara kul att jämföra :) Vi ska bo i en tvåa på 60 kvm, helt nyproducerad. 10 min med tåg från Lund, 23 minuter med tåg från Malmö. Ligger ett stenkast från stationen. Första våningen, uteplats. 7500:- i månadshyra. Avdrag eller tillägg om man använder mer eller mindre vatten än vad de kalkylerat in i hyran. Värme ingår, ej el.

3:a 86 kvadrat, 7500 i hyra värme ingår inget mer, 4:e våningen.
Stor, med bra planlösning, minus för balkong med minimalt med sol.
Skick ok, men förväntar mig med för dom pengarna i en mindre stad.
Cirka 15 minuters promenad från centrum i en mindre stad på cirka 50 t invånare i Dalarna.

3a på 86 kvm i markplan med 2 balkonger byggt på 60-talet, nya vitvaror i kök och ny tvättmaskin, 2klädkammare, allt relativt nyrenoverad. 5800 kr inkl värme och vatten. Oxelösund (10 mil söder om Stockholm) Rätt centralt i byn, men väldigt nära till skog och grönytor, typ runt knuten.

Min lägenhet är en ombyggd källare. Ungefär 35-40 kvm, vitmålad träpanel i alla rum. I sovrummet är 2 väggar tapetserade och 2 är i vitmålad trä.
Köket är rymligt med en liten kokvrå. En ombyggd stenugn och "golv till tak"- skafferiskåp.
Badrummet är enormt i mina mått mätt, har toa, handfat, dusch samt tvättmaskin och torktumlare i badrummet och ändå massa golvyta kvar! Innanför badrummet är en kort passage med garderober och därefter ett litet förråd.

För detta betalar jag 3500:-/månaden och då ingår allt.
Värme, vatten, el, bredband, parkering, motorvärmare och ett grundutbud på tv.

Det är 4 lägenheter i huset, hyresvärden bor i en. Hon har lite problem med kroppen så iaf jag och han som bor högst upp hjälper till med snöskottning, gräsklippning, städ av trapphus samt styra ut soptunnorna till vägen inför tömning.

Jag bor strax utanför centrum. Tar 15-20 min att gå till stan. Ungefär det dubbla hem för då är det bara uppförsbacke!

Jag stortrivs!
Älskar min lägenhet. Enda nackdelen skulle väl möjligtvis vara att det bara är 190-200cm i takhöjd. Jag klagar inte men finns en del vänner som gjort. *asg*

Bor i ett mindre samhälle ungefär mittemellan Hbg och Malmö, nära motorvägen.
Har en fyra på 86 kvm med två badrum i 1,5 plan med liten stensatt uteplats och förråd. Betalar lite drygt 8800 kr i månaden, då ingår två p-platser, värme, vatten och nåt basutbud för TV.

1,5 lgh eller en liten 2a som jag brukar kalla den med ink elen så 4800 varje månad i billesholm ute på en hästgård

Lägenheten är ett fd stall där msn har behållt takbjälkarna och stolparna kvar ( hålen är kvar från galerna) , klinkergolv , kamin , luftvarmepump, spis, diskmasin och egen tvättmaskin och torktumlare så här behöver man inte boka tid för tvätt

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 498
Senast: cherie
·
Hemmet Behöver lite synpunkter gällande en viss lägenhet. Vilken hyra hade ni varit beredda att betala för följande lägenhet: 50 kvm (1 rum...
2
Svar
21
· Visningar
1 759
Senast: iNHALE
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 606
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?