Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
[ Bostadsrätt ska du först köpa loss, sedan betala hyra till den som äger huset (känns lite som kaka på kaka, först betala av ev lån och sen månadshyra) samt att går något sönder så ska man fixa själv.
Nej jag har inte missuppfattat totalt, men du verkar ha gjort det, hyra som hyra oavsett vem man betalar till är ändå dubbla utgifter oavsett "hyra" plus "lån".Nu har du missuppfattat totalt. Du betalar avgift till föreningen, i en bostadsrättsförening är det ju de som bor i huset som äger fastigheten. Sedan betalar man varje månad för vad det kostar att driva fastigheten. Man betalar till sig själv helt enkelt.
Det innebär att man också har stort inflytande över sin månadsavgift.
Bostadsrätt ska du först köpa loss, sedan betala hyra till den som äger huset (känns lite som kaka på kaka, först betala av ev lån och sen månadshyra) samt att går något sönder så ska man fixa själv.
Nej jag har inte missuppfattat totalt, men du verkar ha gjort det, hyra som hyra oavsett vem man betalar till är ändå dubbla utgifter oavsett "hyra" plus "lån".
Jo, lite missuppfattning är det allt.Nej jag har inte missuppfattat totalt, men du verkar ha gjort det, hyra som hyra oavsett vem man betalar till är ändå dubbla utgifter oavsett "hyra" plus "lån".
Det är skönt att amortera.
Trots att vi amorterar är det ändå färre pengar som går till boende nu än när vi bodde i hyresrätt, vilket gör att vi kan spara mer (och renovera...).
@stjarnfrugt
Ja, fördelen med bostadsrätt är att du inte slänger pengarna i sjön
Säg att du har en hyra på 6000 kronor, 6 x 12 = 72 000 kronor per år.
Har du en bostadsrätt och har boendekostnader för 7000 kronor i månaden, blir det (nu med siffror tagna ur fantasin, men det ger ett exempel) 2500 i avgift till föreningen (30 000 per år) som går till "någon annan". Räntan (1500/månad och 18 000/år) går till banken och amorteringen (3000/ månad och 36 000/år) går till dig själv.
Som jag ser det här, så är det billigare att bo i bostadsrätten än i hyresrätten. Jämför 72 000 per år med 48 000 per år. Ganska stor skillnad, om du frågar mig
Köper du bostadsrätten vid ett bra läge och säljer vid ett bra läge kan du dessutom få ut en vinst som gör att du har tjänat pengar på att bo där.
Säg att siffrorna ovan är sanna, och du gör en vinst på 300 000 när du säljer efter tre år. 100 000 om året, då har du tjänat mer än det har kostat att bo där (48 000/år) och har dessutom ett lån som har minskat med över 100 000 på samma tid. Du har alltså 400 000 kronor mer när du säljer, jämfört med när du köpte.
I en hyresrätt hade du bara slängt 216 000 i sjön under de här tre åren. Hyresvärden hade dessutom garanterat hunnit höja hyran
Sammanfattning av mina fantasiexempel:
Tre år i hyresrätt: - 216 000 kronor
Tre år i bostadsrätt: + 400 000 kronor (räknar ej med någon skatt här)
Det här är alltså så som JAG tänker, det finns säkert andra många andra tankar och det är nog svårt att få ett facit. I grund och botten handlar det om hur du ser på pengar, både i siffror och politik. Att någon med ett lån inte kan vara fri passar inte med min filosofi.
@Blueberry, bra sammanställning men du missar en sak - underhåll och reparationer i bostadsrätten. Ex om man har ett äldre badrum och det blir vattenläcka eller det måste göras om på annat sätt så kan det handla om riktigt stora pengar, och det är inte alls säkert att det betalar igen sig om/när man säljer. Det blir fortfarande dyrare att bo i hyresrätt men man slipper den typen av risk.
@stjarnfrugt
Ja, fördelen med bostadsrätt är att du inte slänger pengarna i sjön
Säg att du har en hyra på 6000 kronor, 6 x 12 = 72 000 kronor per år.
Har du en bostadsrätt och har boendekostnader för 7000 kronor i månaden, blir det (nu med siffror tagna ur fantasin, men det ger ett exempel) 2500 i avgift till föreningen (30 000 per år) som går till "någon annan". Räntan (1500/månad och 18 000/år) går till banken och amorteringen (3000/ månad och 36 000/år) går till dig själv.
Som jag ser det här, så är det billigare att bo i bostadsrätten än i hyresrätten. Jämför 72 000 per år med 48 000 per år. Ganska stor skillnad, om du frågar mig
Köper du bostadsrätten vid ett bra läge och säljer vid ett bra läge kan du dessutom få ut en vinst som gör att du har tjänat pengar på att bo där.
Säg att siffrorna ovan är sanna, och du gör en vinst på 300 000 när du säljer efter tre år. 100 000 om året, då har du tjänat mer än det har kostat att bo där (48 000/år) och har dessutom ett lån som har minskat med över 100 000 på samma tid. Du har alltså 400 000 kronor mer när du säljer, jämfört med när du köpte.
I en hyresrätt hade du bara slängt 216 000 i sjön under de här tre åren. Hyresvärden hade dessutom garanterat hunnit höja hyran
Sammanfattning av mina fantasiexempel:
Tre år i hyresrätt: - 216 000 kronor
Tre år i bostadsrätt: + 400 000 kronor (räknar ej med någon skatt här)
Det här är alltså så som JAG tänker, det finns säkert andra många andra tankar och det är nog svårt att få ett facit. I grund och botten handlar det om hur du ser på pengar, både i siffror och politik. Att någon med ett lån inte kan vara fri passar inte med min filosofi.
I min stad är det ingen superutvecklig på bostadsmarkanden. Givetvis har priserna gått upp men med nivåerna idag kan jag räkna med att få tillbaka det jag betalt, i bästa fall. Blir det vinst är det såklart en bonus, men inget jag räknar med. Det är inte Sthlm precis. Det är en håla i övre Norrlands inland.
Man köper inte BR här för att göra bostadskarriär, utan för att man vill bo i den.