Ni fjäril och malskådare :-)

C

clownen

Är det någon som kan hjälpa mig och maken med denna fjärilen som bilden visar? Eller är det kanske en mal? :confused: Kroppen var ca 2 cm lång och ungefär en halv centimeter bred.

Har vi några experter på fjärilar och mal härinne månntro? :D

Festival%2C%20F%20004.JPG

Festival%2C%20F%20019.JPG

Festival%2C%20F%20011.JPG

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni fjäril och malskådare :-)

Äh, den där har du ju målat själv, ju! :rofl:

BlackRose: du vet väl att du kan prenumerera på trådar du vill hitta tillbaka till :idea:. Fast det var ju bra att du puttade upp tråden med ditt inlägg :angel:.

Det är en björnspinnare, även om den på dina bilder verkligen ser målad på ut!

Tja, expert vet jag inte. Har en bra bok om smådjur i skogen.. :angel::grin: Fast där var den faktiskt mer lik den du fotat jämfört med de bilder du hittade, men det står att färgerna kan variera mycket så...

Men jag håller med dig! Man får reda på mycket här!

Senast ändrad av en moderator:

Tja, expert vet jag inte. Har en bra bok om smådjur i skogen.. :angel::grin: Fast där var den faktiskt mer lik den du fotat jämfört med de bilder du hittade, men det står att färgerna kan variera mycket så...

Men jag håller med dig! Man får reda på mycket här!
Står det något mer faktamässigt om den i boken?

arctica caia -vingbredd 43-70 mm, färger och teckningar kan variera, normalt är framvingarna vita med stora bruna teckningar, bakvingarna röda med stora svarta fläckar. allmänn i hela landet i skogs- och ängsmarker, juli- augusti. larven 50-60 mm, hårig som en björn, lever på olika örter och buskar av rönn och salix-arter maj-juni. övervintrar som larv. *puh*

arctica caia -vingbredd 43-70 mm, färger och teckningar kan variera, normalt är framvingarna vita med stora bruna teckningar, bakvingarna röda med stora svarta fläckar. allmänn i hela landet i skogs- och ängsmarker, juli- augusti. larven 50-60 mm, hårig som en björn, lever på olika örter och buskar av rönn och salix-arter maj-juni. övervintrar som larv. *puh*
Det var intressant att få veta lite mer! Tack så hemskt mycket för din hjälp! :bow:

no problemo.. Jag har förhoppningsvis lärt mig vad den heter också. Tror jag kommer ihåg det iallafall. :D

björnspinnare, björnspinnare, björnspinnare... :D

Det är första gången jag ser en larv som inte ser äcklig ut! Den är riktigt läcker tycker jag! :D

Ja, den ser nästan ut som en förväxt fluga som man använder när man kör flugfiske.. :p

Jag gissar på en sorts tofsspinnare, men hittar inte riktigt rätt i boken... tofsspinnare flyger om natten, hanarna har fjäderformade antenner och larverna har täta hårtofsar på kroppen.. (tex björnspinnare, men det tror jag inte det är för de har mer hår..)

Vad tror ni om björkspinnare?

spuler5.jpg

hubner2.jpg

Nä, jag är osäker... din har mer antenner på huvet lixom..

hittade en till som fotat en larv..

Larv2.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama