Ni andra med röriga hus?

Jag har alltid haft svårt att slänga saker. Nu så har jag istället svårt att spara :p. Vilket är väldigt mycket bättre ^_^. Rensar ut så ofta jag kan och försöker gå efter att var sak ska ha sin plats :p. Rena golv och rena arbets ytor ^_^.
Enda som är i konstant kaos är mitt sovrum. Städar lite för sällan men då jag väl gör det så tar det en dag innan jag påbörjar ett sy projekt och vips så är det små läder bitar och tråd rester över hela golvet.. blandat med hundhår och strumpor...

Men för själva utrensningen så är det bra att ta hjälp. den som hjälper ska vara benhård och vara den om driver röjandet framåt.
Allt ska sorteras upp i *saker som aktivt används, *saker som är fina men inte används, och *skräp högar.
Spara vill man ju göra med allt. Sälja vill man ju försöka göra med allt som man inte har behov av. Så istället för att ha en släng och spar hög, så sortera man upp efter vad man faktiskt använder. Skräp kommer alltid komma i *använder inte högen, men kör man ut det på loppis så ger man upp skräpet ganska snabbt :p. Lika så så hamnar onödiga saker man aldrig använder i *ha kvar högen, men sorterar man upp allt en gång om året minst så sorterar man ut allt efterhand ändå.
Men det gäller att röja på riktigt, sortera upp vad som ska säljas, dra med det på en 2-3 loppisarna/marknader och sen bestämma om det är värt det innan man slänger eller skänker bort det.

Mitt bästa tips (till min egen hjärna och hur den fungerar) är att sortera ut i tre högar. Sälja, slänga, ge bort.

För mig har det varit lättare att ge bort till olika organisationer när jag verkligen känner att grejorna kan komma att göra gott för andra. Genom pengar till mat eller vad det nu kan vara. Även om vi inte alla ger pengar till organisationer kanske en del av vårt eget "överflöd" kan bidra till gott för andra?

Ofta så hamnar sälja-högen i ge-bort-högen när jag inser hur liten insats det krävs för att ge bort i förhållande till att sälja....

Och sedan har de på vår återvinning en container för bortskänkes, jätteenklet att ta med sådant i släpet som ska till tippen.

Det vanliga tipset håller långt: en plats för varje sak - och sedan ska grejorna tillbaka på sin plats.

Puh!

Nu är det rensat lite mer här hemma men nu åker jag bort i tre dagar, men försöker se det som ett andrum för att tänka igenom om jag verkligen behöver prylarna eller inte, eller om det är värt orken att sälja eller om jag ska skänka det som @Lovisaleonora skrev.
Släpet är iaf fullpackat!
Jag har haft några här som hämtat lite saker, en som kommer imorgon och ytterligare några som är intresserade av sånt jag har på annons.
Jag sålde dessutom 19 aktioner på tradera förra veckan å har en 5-6 saker till som är värda att sättas ut där men det får bli när jag kommer hem igen.
Min man är ledig från jobbet nu eftersom jag är iväg så jag tänker sätta honom på att städa när jag är iväg :D

Vi har ett förråd som vi nyligen fått färdigrenoverat så håller på att fylla det med saker vi ska ha kvar. Men så är källaren 102 kvm så det finns liksom plats till all bröte ändå...
Det blir ju automatiskt lite rörigare eftersom vi ständigt renoverar här hemma så det är mycket som inte riktigt kan vara på sin plats.
Kommer samla allt som ska ut ur huset på samma ställe och sätta ut på annons lite i taget så det inte blir för mycket på en gång.

Haha, vilka spån det finns!

Satte ut en dubbelbur för hund. Får ett svar. Hon vill ha buren men undrar om jag kan köra hem den åt henne för hon har ingen bil :rofl:
(Hon kanske skulle köpa en i framtiden :laugh: )
Åh, det där råkade jag också ut för. :D
Sålde kelimmatta till vrakpris för den var otvättad. Nästan gratis.

"Kan du möta mig halvvägs vid tågstationerna namn eftersom jag åker kommunalt och har två små barn med mig? På perrongen!" :D

Skulle inte tro det. :cautious:
Åker inte tåg i en och en halv timme eller bil 45 min t o r för att "ge" bort något.
Kan säga att jag fick den såld ändå. Hämtad hemma.

Tack @athena_arabians och @As_Vegas :)
Det är m.a.o. min spontanitet och halvkassa planeringsförmåga som ställer till det :p
Det är oftast så att jag köper korgar/lådor/hyllo/etc... när jag ser något som jag gillar, och utan någon direkt tanke på vad och var jag ska ha det, så jag måste istället försöka börja tänka tvärtom, att vad är det jag vill förvara var, och hur :D

Jag har börjat skriva ner lista på vad vid verkligen behöver, t ex 2 kompletta lakanset till vår säng, 2 var till barnen, 2 till gäster; 8 badlakan, ett set med porslin i 12 delar, bestickset om 12 delar osv. Samma med kläder- vad vill jag verkligen att min basgarderob ska innehålla? Vad behöver barnens innehålla osv. Utifrån det sen så rensar, säljer, skänker vi och spontanhandlar inget längre och lägger hellre mer pengar på det vi bestämt att vi vill ha. Har gett oss mycket färre saker hemma men ändå fler saker vi verkligen gillar och känslan "fasen, det där behöver vi men har inte riktigt råd med" är borta. Möjligheten till ordning kommer när vi inte har mer saker än vi faktiskt har plats för.

Såå...två frågor till här nu.

Hur förvarar ni ert smink?
Jag har inga kopiösa mängder, men ändå en hel del, och nu är det mesta av det i en byrålåda, alldeles huller om buller, och jag hatar det :arghh:

Gamla tidningar, typ Min Häst (vi talar tidigt nittiotal), vad kan man göra med dem?
Slänga är ju förståss ett alternativ, men jag måste ju nog medge att det skär lite i hjärtat så gärna några andra tips också.
Har inga barn, och finns inga släktingar/vänner med barn i lämplig ålder att skänka dem åt...så jaa, har ni några tips så släng fram dem :D

@MCP jag har rensat en hel del bland sminket och förvarar det idag i badrummet i öppna lådor/korgar/någonting. Kan visa bild sen. Nagellack i en fin plåtburk.

Tidningarna kanske du kan skänka till någon ridskola? Vi hade sånna på ridskolan när jag var liten och älskade dem :)
När det gäller "vanliga" hästtidningar har jag klippt ut de extra bra grejerna, ridövningar, lite pyssel och sånt och satt i platsfickor och sparat på det sättet. Blev ju mycket mindre (och mer användbart!) än att spara hela tidningar.

Jag har inga kopiösa mängder, men ändå en hel del, och nu är det mesta av det i en byrålåda, alldeles huller om buller, och jag hatar det :arghh:

Gamla tidningar, typ Min Häst (vi talar tidigt nittiotal), vad kan man göra med dem?
Slänga är ju förståss ett alternativ, men jag måste ju nog medge att det skär lite i hjärtat så gärna några andra tips också.
Har inga barn, och finns inga släktingar/vänner med barn i lämplig ålder att skänka dem åt...så jaa, har ni några tips så släng fram dem :D
Fina korgar / lådor som står i badrummet till sminket
Angående tidningar så finns det i min stad flera Facebookgrupper där man kan skänka bort saker. Jag gillar tex en för folk som är ensamstående. Hade gett bort saker där o h folk blir så glada!

Sånt smink som används sällan ligger huller om buller i en låda. De gånger jag gör mig besväret att använda det sminket så kan jag rota lite. Det smink jag använder till vardags ligger i en liten necessär så att det är lätt att ta fram eller ta med sig någonstans. Sen har jag en mugg till penslar/borstar där de kan stå och torka.
Jag hade aldrig orkat sortera snyggt med varje pryl på sin plats, det räcket med låda+necessär+burk för mig. Något snyggare/mer avancerat hade jag inte orkat sköta.

@tolksele @stjarnhimmel @As_Vegas
Tack tack. Att ha sminket i badrummet är tyvärr uteslutet för mig, då badrummet är så litet och varje liten förvarings-/avställningsyta är full med saker man måste ha i ett badrum. Tror nog jag får göra någon sorts kombogrej...rensa, skaffa någon snygg förvaring till åtminstone en del av sminket, och kanske sänka mina krav lite och låta en del vara lite huller om buller :D

Vad gäller tidningarna så var fb-grupper ett bra tips, annars blir det väl nog ridskolan/stallet. Har fört dit några tidningar förut när de haft ponnyklubb. I år har de tyvärr ingen sådan, men nog finns det ju potentiella läsare där ändå :)

@tolksele @stjarnhimmel @As_Vegas
Tack tack. Att ha sminket i badrummet är tyvärr uteslutet för mig, då badrummet är så litet och varje liten förvarings-/avställningsyta är full med saker man måste ha i ett badrum. Tror nog jag får göra någon sorts kombogrej...rensa, skaffa någon snygg förvaring till åtminstone en del av sminket, och kanske sänka mina krav lite och låta en del vara lite huller om buller :D

Vad gäller tidningarna så var fb-grupper ett bra tips, annars blir det väl nog ridskolan/stallet. Har fört dit några tidningar förut när de haft ponnyklubb. I år har de tyvärr ingen sådan, men nog finns det ju potentiella läsare där ändå :)

@nyponros har väl svart bälte i smink?

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka