Ni andra med röriga hus?

Perfekt tråd! Speciellt idag då jag sitter i soffan med dagens första kaffekopp och bannas över alla j-la prylar!! Är en samlare och shoppare. Shit va grejer vi har:o

Har en fråga: hur har ni era handdukar,sängkläder och gardiner ordnade?? Vi bor i ett äldre hus med inbyggda hemsnickrade garderober fr husets början. Vi har bytt ut alla garderober förutom i ett rum där dessa förvaras. Spånskivorna är gamla,luktar alltså inte det fräschaste. Tanken är att alla tre skrubbar ska blåsas ur och byggas om till en stor. Men det är ett projekt om typ 5 år. Har andra prion först. Tänker mig att riva ut hyllplanen. Sätta in nya? Då är det fortf skitsvårt att hålla ordning. Skrubbarna är djupa. Jag älskar såna där plastbackar fr typ Biltema som man stapla saker på varandra. Men hur praktiskt e det??

Ikea har billiga stålbackar som kanske kan passa att ställa i skåpen?

Perfekt tråd! Speciellt idag då jag sitter i soffan med dagens första kaffekopp och bannas över alla j-la prylar!! Är en samlare och shoppare. Shit va grejer vi har:o

Har en fråga: hur har ni era handdukar,sängkläder och gardiner ordnade?? Vi bor i ett äldre hus med inbyggda hemsnickrade garderober fr husets början. Vi har bytt ut alla garderober förutom i ett rum där dessa förvaras. Spånskivorna är gamla,luktar alltså inte det fräschaste. Tanken är att alla tre skrubbar ska blåsas ur och byggas om till en stor. Men det är ett projekt om typ 5 år. Har andra prion först. Tänker mig att riva ut hyllplanen. Sätta in nya? Då är det fortf skitsvårt att hålla ordning. Skrubbarna är djupa. Jag älskar såna där plastbackar fr typ Biltema som man stapla saker på varandra. Men hur praktiskt e det??

Menar du att ni har inbyggda garderober som man byggde på plats förr?
Vi har också såna men har gjort om dom. Vill du se bilder? Tänkte som tips :)

Kan inte bestämma mig för om tråden är deprimerande eller inspirerande... Jag är dels en prylsamlare (men jag behöver ju grejerna, de är bra att ha när jag kommer på något nytt projekt! :nailbiting:) och dels är jag genuint disträ. Jag släpper saker där jag står, jag tänker över huvud taget inte på det. På golvet, på diskbänken, på skohyllan, var som helst - jag har försökt, försökt, försökt och försökt att komma åt den vanan, men efter årtionden av totalt misslyckande får jag mer eller mindre acceptera att det inte går. Får jag en tanke gör jag något annat och det spelar ingen roll vad jag hade i händerna nyss...

Så min "strategi" är att jag med ojämna mellanrum slänger ut allt. Bara ut med det! Och så städar jag alla ytor inne, städar av alla prylar som ska in igen, sorterar allt på sin plats, och (faktiskt) gör mig av med det som blir liggande i en hög utanför dörren som jag tittar förbryllat på och undrar varför i hela friden jag har sådana saker.

... Och när jag är klar med min fina städning släpper jag dammtrasan där jag står, ställer ajaxflaskan i kylen och river ut allt innehåll i två byråer på golvet för att bygga en robot. :cautious: :banghead:

@athena_arabians
Ikea är ju väldigt praktiskt på så sätt, det mesta är ju måttanpassat för att passa ihop...tyvärr är denna byrå inte ikea, men någon typ av standardmått antar jag att det är på lådorna :D

...eller är det kanske nu jag på riktigt borde börja förverkliga det där med att använda måttbandet, istället för att gissa och förlita mig på mitt (urusla) ögonmått? :o

Okej, HUR många par påslakan behöver man?
Räcker tre? (alltså totalt sex påslakan, tre/sex örngott). Eller bör man ha fyra? Jag har ingen aning om vad som är rimligt :arghh:

Vi är två personer med har gäster ibland.

@athena_arabians
Ikea är ju väldigt praktiskt på så sätt, det mesta är ju måttanpassat för att passa ihop...tyvärr är denna byrå inte ikea, men någon typ av standardmått antar jag att det är på lådorna :D

...eller är det kanske nu jag på riktigt borde börja förverkliga det där med att använda måttbandet, istället för att gissa och förlita mig på mitt (urusla) ögonmått? :o

Japp :up: :D

• Gilla
Reactions: MCP
Okej, HUR många par påslakan behöver man?
Räcker tre? (alltså totalt sex påslakan, tre/sex örngott). Eller bör man ha fyra? Jag har ingen aning om vad som är rimligt :arghh:

Vi är två personer med har gäster ibland.
Vi har två per säng som används, alltså 4 totalt eftersom att yngsta sover med oss. Men 3 per säng insåg vi hade varit perfekt när magsjukan härjade hemma.

Kan inte bestämma mig för om tråden är deprimerande eller inspirerande... Jag är dels en prylsamlare (men jag behöver ju grejerna, de är bra att ha när jag kommer på något nytt projekt! :nailbiting:) och dels är jag genuint disträ. Jag släpper saker där jag står, jag tänker över huvud taget inte på det. På golvet, på diskbänken, på skohyllan, var som helst - jag har försökt, försökt, försökt och försökt att komma åt den vanan, men efter årtionden av totalt misslyckande får jag mer eller mindre acceptera att det inte går. Får jag en tanke gör jag något annat och det spelar ingen roll vad jag hade i händerna nyss...

Så min "strategi" är att jag med ojämna mellanrum slänger ut allt. Bara ut med det! Och så städar jag alla ytor inne, städar av alla prylar som ska in igen, sorterar allt på sin plats, och (faktiskt) gör mig av med det som blir liggande i en hög utanför dörren som jag tittar förbryllat på och undrar varför i hela friden jag har sådana saker.

... Och när jag är klar med min fina städning släpper jag dammtrasan där jag står, ställer ajaxflaskan i kylen och river ut allt innehåll i två byråer på golvet för att bygga en robot. :cautious: :banghead:
Jag håller med dig om att jag inte heller kan bestämma mig för om tråden är deprimerande eller inspirerande :o:angel:

Jag har bara saker framme som gör mig glad, problemet är att dom är rätt så många :o. Men å andra sidan så gillar jag ordning och reda och var sak på sin plats, så det är inte rörigt på något sätt. Jag skulle verkligen inte trivas i ett rörigt hus :nailbiting:. Jag trivs i mitt hus som det är, skulle det vara större så fanns det fler saker framme...
Det är nästa sak, jag har saker i kartonger som jag bara inte kan göra mig av med. Ibland så byter jag och tar fram något nytt (gammalt) och stoppar undan något som stod framme.

Jag har kommit så långt att vissa saker kan jag tänka mig att sälja och det gör jag ibland, om jag ser att någon söker något t.ex och jag råkar ha det. Men att komma till "sälj" på Tradera eller andra sajter - DIT har jag inte kommit än :o:crazy:. Fast jag tänker tanken...

Vi har två per säng som används, alltså 4 totalt eftersom att yngsta sover med oss. Men 3 per säng insåg vi hade varit perfekt när magsjukan härjade hemma.

Lät jättebra tills mamma kom och bara "man kan väl inte slänga om de funkar?" :cautious:
Hittade dessutom ännu fler set när jag kollade igenom våra små fasta garderober :yuck: (sambons läggning att "inte framme är samma som städat/i ordning gör att saker dyker upp, eller inte dyker upp, lite varstans :meh:)

Alltså fråga ett; klädinsamling är väl inte att slänga?

wp_20160504_08_57_30_pro_5729be4fe087c301a446b892.jpg

Tolkseles ena skåp-över-inbyggd-garderob, före städning.

wp_20160504_11_13_13_pro_5729be7fddf2b3556bd6e987.jpg

Tolkseles garderob. Lakan och extra-kuddar tillsammans på översta plan. Är inte det logiskt?

Fråga två; vi har visst sisådär 6 kuddar (minst). Några är helt ok men vi behöver inte fyra av samma sort - vad gör man av dem?

wp_20160504_11_13_26_pro_5729bef0ddf2b33c96ed706b.jpg

Skåpet där jag hittade lakan och kuddar är nu mer eller mindre tomt. Där ska jag lägga något bra så fort jag kommer på vad det är :)
Vinterkläder, kanske? Typ långkalsonger och underställ... Eller bor de bäst i förrådet? :idea:

Lät jättebra tills mamma kom och bara "man kan väl inte slänga om de funkar?" :cautious:
Hittade dessutom ännu fler set när jag kollade igenom våra små fasta garderober :yuck: (sambons läggning att "inte framme är samma som städat/i ordning gör att saker dyker upp, eller inte dyker upp, lite varstans :meh:)

Alltså fråga ett; klädinsamling är väl inte att slänga?

wp_20160504_08_57_30_pro_5729be4fe087c301a446b892.jpg

Tolkseles ena skåp-över-inbyggd-garderob, före städning.

wp_20160504_11_13_13_pro_5729be7fddf2b3556bd6e987.jpg

Tolkseles garderob. Lakan och extra-kuddar tillsammans på översta plan. Är inte det logiskt?

Fråga två; vi har visst sisådär 6 kuddar (minst). Några är helt ok men vi behöver inte fyra av samma sort - vad gör man av dem?

wp_20160504_11_13_26_pro_5729bef0ddf2b33c96ed706b.jpg

Skåpet där jag hittade lakan och kuddar är nu mer eller mindre tomt. Där ska jag lägga något bra så fort jag kommer på vad det är :)
Vinterkläder, kanske? Typ långkalsonger och underställ... Eller bor de bäst i förrådet? :idea:
Är sängkläderna fräscha lägg dom i klädinsamling/lämna till secondhand som ex pingstkyrkan eller erikshjälpen. Bättre nån annan kan få användning för dem än att dom ligger i ett skåp och tar plats :) eller ge dom till din mamma om hon nu inte vill du ska slänga dom :devil::D Kuddar som inte är mer än ok kastas! Möjligen om man brukar få övernattade gäster kan en eller två fräscha kuddar (som överlevde tvätt bra) sparas. Tycker jag :p

Mina överskåp i garderober förvaras extra täcken, väskor, kylväskor och verktyg :p

1. Våga släng!

Allt som är trasigt på tippen. Allt som inte är det till Röda Korset.

2. Hitta dina optimala förvaringsmetoder. För mig fungerar miljarder krokar bäst för kläder, hyllor rivs ut och hänga upp på galge är för jobbigt. Stora plastbackar uppmärkta i teman (ex hästpyssel) sväljer tacksamt allsköns skrot.

3. Släng ännu mer! Fakturor betalar du dirr med scanningsfunktionen i telefonen och sen slänger du pappersskrotet. Ta e-faktura på allt som går.

Man kan aldrig ha för många påslakan :angel: har ca .. 6 (?) St sett till en enkelsäng.. Skyller på att ikea har fina :o.

Och såg att ni pratade smink innan, jag har mitt i en liten necessär i badrumsskåpet. har knappt ngt så tar inte så mycket plats :p. Men att ha en smink låda i en byrå vid en spegel kan nog vara smidigt, dvs bara att skyffla ner allt i lådan då man har bråttom och ta en utrensning lite då och då. Så att man inte har allt stående framme hela tiden.

Nu är jag på väg hem igen och kan förhoppningsvis visa före och efterbilder på våran altan om en dag eller två!

Slängde ut allt i den för någon vecka sen å började renovera upp den å min man skickade en bild till mig innan idag å den blir nog klar imorgon :bump:

Det går inte att känna igen sig just nu, å det är bra! :laugh: :p

Kollade på bilden igen och ser att han hunnit klippa gräset när jag var iväg med :D
Såg ut som en mindre vildvuxen äng innan å då har vi ändå åkgräsklippare :o

Kan inte du komma hit och rensa lite? Jag blir knäpp på röran, men orkar inte ta tag i den heller.

Det är väl inte helt hemskt heller, men det vore skönt med ordning nån gång ibland, utan att majoriteten av ens saker ligger i ikea-kassar bakom stängda dörrar...

/Lavinia, prioriterar hästarna
Och jag är en rensare. Har otroligt få grejer som är viktiga och rensar både hus och förråd så ofta jag kan. Vi bor 4 pers på 85 kvm med noll förvaring både inne och utan för huset. Funkar fint tack vare Att jag rensar ofta. Alla kläder som inte används har en lapp på sig, används det inte inom ett år skänks det. Barnens urvuxna grejer sparas inte. En grej in = två grejer ut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka