Skänk eller släng istället för att sälja om det inte har ett högt återsäljsvärde.Det stjäl mycket tid att försöka sälja saker.
Jag håller på att rensa min lägenhet med
Kon Mari-metoden och måste säga att det fungerat helt otroligt bra (varning, jag är nyfrälst på den här metoden och inte särskilt kritisk alls
). Det är en rensnings- och organiseringsmetod påhittad av Marie Kondo som har skrivit en bok om det. Jag har inte läst boken utan tittat på otaliga youtube-klipp om ämnet. Det finns en huvudregel och det är: Om saken ger dig glädje/gör dig glad, behåll den. Annars skickar du den vidare (skänker/slänger). Eftersom metoden är så "enkel" har den fungerat jättebra för mig som ogillar de där långa checklistorna med punkter för varje sak som får rensningen att kännas ännu tråkigare. Man börjar med att rensa ur bland sina kläder genom att dra ut allt i en hög på golvet (för att det ger en överblick över hur väldigt mycket kläder man har) och sedan ta i varje plagg och fråga sig om det gör en glad. Fokus ligger på det man behåller, inte det man slänger. Jag fick lite panik till en början när hela min basgarderob åkte ned i skänk-påsarna, men efter ett tag insåg jag att jag hade massor av kläder jag kunde ha. Jag har senare fått gå tillbaka och rensa mer kläder eftersom jag insåg att jag "fuskat" i början och behållt sådan som inte gjort mig glad. När man är klar med kläder går man vidare med de andra kategorierna som jag tror är böcker, kök, badrum, komono och memento. Med risk för att det här blir jättelångt att läsa klipper jag här så kan den som tycker metoden låter intressant spana på youtube istället.
Jag är nästan helt klar med min lägenhet, började i mars och hade sista april som deadline. Nu väntar jag på att se om vi får någon grovsops-container i år eller om jag behöver hyra släp för att åka till återvinningen. Jag ska lägga till att jag alltid haft väldigt mycket grejer och oordning och försökt lösa det med organisering istället för att rensa, samtidigt som jag inte är typen som gillar att organisera eller städa. Nu när jag har mycket mindre saker överallt behöver jag inte lägga massa tid på det jag tycker är tråkigt.