Sv: NH i vardagen, konkreta situationer
Hur gör ni helt konkret när ni ger hästen mat?
I hagen får hästarna bara hö. Oftast går jag ut innan jag släpper ut hästarna och lägger höet i fyra-fem högar. Vi har tre hästar i hagen. Om hästarna redan är i hagen, går jag ut med en stor Ikea-kasse och möts av "ledarstoet". Hon får en pyttetuss vid grinden, så jag kan gå ner och pyttsa ut de fyra-fem högarna längre ner. De andra hästarna väntar på sin tur.
I stallet brukar jag ha intagsmaten inlagd i boxarna innan jag tar in hästarna. Och då vill jag bara att hästarna väntar på att jag får av dem grimmorna innan de äter. Det är inga problem.
När jag morgon, eller kvällsfodrar slänger jag in höet, först så hästarna har något att pyssla med, när jag pyttsar ut kraften. Jag öppnar dörren och tar ett steg in. Då vill jag att hästarna backar från krubban, så jag kommer åt. Vid behov smackar jag lite lätt. Men våra hästar är väluppfostrade, så det är inga problem.
Binder ni upp hästen på stallgången eller står den alltid lös?
Är jag själv i stallet, brukar jag ha min häst lös när jag pysslar. Men är de andra hästarna inne, brukar jag för säkerhets skull ha henne bunden pga att hon gärna vill gå in och kolla om de har fått nån mat, som inte hon har sett.
Hur leder ni hästen till och från hagen? Går ni framför, sidanom osv. Är hästen lös eller har ni grimma o grimmskaft?
Jag brukar gå ett halvt steg snett framför min dam, så jag hinner flytta mig, eller få stopp om något händer. Det har jag även lärt de andra hästarna i stallet, att det är det som gäller när jag leder dem. Igår fick min pappa som INTE är hästvan för första gången leda in "ledarstoet" som enligt ägarna är stirrig och behöver extra kontroll. Han gör precis som jag och hästen strosade som en ko med hängande grimskaft.
Jag kan ha min dam lös, men det brukar jag inte ha då vi har femtioväg mellan hage och stall. Jag brukar däremot ha grimman på halvsvaj med grimskaftet över halsen på henne om jag samtidigt tar gammelhästen. De går huvud vid svans och älskar varann
. Somrarna med dem ärunderbara...
Jag är intresserad av att veta hur andra gör med sina hästar i vardagen, stort som smått. Har ni någon "ritual" som ni gör varje dag eller varierar allt från dag till dag. Har ni bestämda mat tider eller obestämda? Jag vill veta allt!
Dagliga ritualer - Glatt hälsningsrop, varje gång jag kommer till stallet vare sig de är i hagen eller stallet. Det brukar mötas med toppade öron och svarsgnägg eller svarsbrum.
Mattider kan slå på MAX en timme hit eller dit, beroende på träning och liknande.