NH, hjälp

Haflinger_97

Trådstartare
Hejsan :)
Skulle vilja ha massa tips på nybörjar NH övningar/lekar.

Har ett haflinger sto på 16 år som är helt outbildad i stort sätt, och väldigt svår att rida vissa stunder då hon tror att så fort man lägger till skänkeln så ska hon springa iväg allt vad hon kan, vi har också problem att rida ut själva eftersom hon är väldigt osäker på sig själv och är väldigt rädd och då drar upp huvudet och sticker iväg :/

Därför har jag börjat träna markarbete och NH för att stärka relation och lydnad ännu mer osv, men som sagt skulle jag vilja ha en massa tips om olika övningar!

Tack på förhand :D
 
Sv: NH, hjälp

Jag skulle ta hjälp av en tränare som ser dig och hästen. :)
Det är inte "bara" att göra massa övningar och tro att hästen ska känna mer tillit.. jag brukar säga att det spelar inte så stor roll VAD du gör, utan HUR du gör det. En övning kan både vara helt bortkastad eller fungera riktigt bra beroende på hur man utövar den.
Alternativt kan man alltid skicka iväg sin häst på träning till en duktig tränare och få lite "försprång" när man kommer hem.:)
 
Sv: NH, hjälp

Har folk runt mig som hjälper, bl.a hjälper min 30åriga syster hjälper mig med det mesta :) Hon brukar även rida till henne åt mig ibland. Vet själv att det inte bara är att göra, men skulle vilja ha tips på vad som är bra att börja med, eftersom jag bor utanför en väldigt liten ort där det inte finns så många tränare osv :/
 
Sv: NH, hjälp

Om du klarar av att hålla henne ute skulle ni kunna gå på på promenad, det är en trevlig övning.
 
Sv: NH, hjälp

Det brukar jag göra och det går alltid bra, Indra är säkrare när hon har någon som går bredvid henne och inte sitter på henne, hon är inte van att gå i skogen "ensam" :/
 
Sv: NH, hjälp

Problemet i ridningen löser sig inte för att du håller på med markövningar av typen Parelli eller annat.

Se över foderstat och hur mycket tid den har ute i hagen med polarna. Sedan skaffar du en bra dressyrtränare som kan hjälpa dig och hästen till samarbete och kommunikation.

Vill du stå på backen av någon orsak så är promenader ute jättebra, som AndersB skrev. Tömkör i skogen så får hästen gå först och träna upp självsäkerheten. Låt den trava på ordenligt så får du dig en joggingrunda också, och slår två flugor i en smäll.

Beröm mycket och ge den orsak att vilja vara med dig.
 
Sv: NH, hjälp

Seven Games är mycket bra !
Här är en länk på beskrivning om dom

Lycka till ! :)

länk borttagen enligt bukefalos regler som vi alla godkände när vi blev medlemmar här. Mvh Moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH, hjälp

Det finns förvånande många liknande trådar nu tycker jag, upprepar mig och håller det kort:

Jag håller på med NH och tycker det är mycket givande, det är dock inte "några övningar man kan göra och sen blir allt bra", det är massor att lära sig och man behöver normalt sett en duktig lärare till det.

Så om du vill lära dig mer om NH, hitta en tränare i din närhet som har bra rykte och gå på lite clinics och se om du gillar vad du ser.

En vanlig duktig dressyrtränare kan säkert hjälpa dig med dina ridproblem.

Huvudsaken är att du hittar en tränare som passar dig och som har metoder som känns bra för dig och din häst.
 
Sv: NH, hjälp

Man kanske har vänner som vet en bra instruktör, man kan hålla ögonen öppna efter clinics i området.
Om man får tag på en så brukar de kunna rekommendera vidare till någon som bor nära.
Man kan söka på youtube och se hur olika instruktörer jobbar och hittar man någon man gillar kan man ta kontakt, som sagt, även om de kanske inte bor i din närhet vet de kanske någon närmare som jobbar på samma sätt.

Bara nyligt var det en NH-instruktör som jag känner som på sin FB-grupp efterlyste en duktig tränare i ett visst område då h*n fått en förfrågan från någon som bodde för långt bort.

Det finns ju en del FB-grupper också såklart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 224
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp