NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Släng med alla rökare också..
Förstå vad de kostar samhället varje år!
Vi borde neka dem vård när de kommer med lungcancer.

Och bara för att förtydliga nu då - jag är ironisk.

Ja, du... kanske för att man hört som barn att "Har man inte hjälm finns inget i huvudet att vara rädd om", ocj liknande argument. Och se som trots allt slutar använda hjälm (jag hoppas verkligen de gjorde det som unga/barn), möter den typen av argument med lika trevliga sådana...?

Släng med alla rökare också..
Förstå vad de kostar samhället varje år!
Vi borde neka dem vård när de kommer med lungcancer.

Och bara för att förtydliga nu då - jag är ironisk.

Fast rökare betalar skatt för sitt rökande...
Regeringen har beslutat om ny minimipunktskatt på cigaretter från och med den 1 januari 2010. Den höjs till 1 krona och 29 öre per cigarett.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punktskatter/allapunktskatter/tobak/minimipunktskattpacigaretter2010.4.58d555751259e4d661680006495.html

Vad bra, rökarna betalar skatt.
So?

Rätten att få sjukhushjälp vid behov är alltså påverkad av vad du har i plånboken, eller vadå?

Hela diskussionen är bara så löjlig.

Självklart ska alla som behöver sjukvård få den, oavsett vad som orsakat det. Annars är man inne på ett mycket farligt spår...

Och ni som upprör er över alla oss som inte använder hjälm - bespara oss era kommentarer. Ni har iaf inte med det att göra.

Återigen, ni verkar ju inte uppröra er över alla dressyrryttare som rider med hatt. Förklara skillnaden för mig för jag ser den inte..

So?

Rätten att få sjukhushjälp vid behov är alltså påverkad av vad du har i plånboken, eller vadå?

Självklart ska alla som behöver sjukvård få den, oavsett vad som orsakat det. Annars är man inne på ett mycket farligt spår...

Och ni som upprör er över alla oss som inte använder hjälm - bespara oss era kommentarer. Ni har iaf inte med det att göra.

Återigen, ni verkar ju inte uppröra er över alla dressyrryttare som rider med hatt. Förklara skillnaden för mig för jag ser den inte..

Det är ingen som sagt att någon ska nekas hjälp på sjukhus.
Och vad plånboken har med det att göra vet jag inte? Har du inte råd med en hjälm?

Varför är debatten löjlig?
Jag har inte sett ett enda bra argument till att inte använda hjälm, har du något?
Men visst, har du vattenskalle så är det kanske svårt att finna sig en bra hjälm, men det borde inte heller vara omöjligt?

Eftersom det drabbar även andra så får man ha åsikter, och vem har sagt att det är okey att NÅGON rider utan hjälm oavsett gren?? :confused:

Eftersom det drabbar även andra så får man ha åsikter, och vem har sagt att det är okey att NÅGON rider utan hjälm oavsett gren?? :confused:

Spinner lite vidare på det här, och vill gärna veta vad ni anser av ren nyfikenhet :)

Jag rider tornerspel på sommrarna, då har jag ingen ridhjälm på mig. Hur ställer ni er till det? Då är det ju show och man kan ramla av och slå sig.

Men skulle ni vilja byta ut "riddarhjälmen" mot en ridhjälm?

8827_1112109965692_1315187278_277543_3177889_n.jpg

I brist på grundade argument så sänker vi då nivån till personliga påhopp...
Starkt, verkligen... :grin:

Oj, förlåt, jag hade ingen aning om att du hade vattenskalle och skulle ta det som ett personligt påhopp... :o

Men i brist på argumnent så väljer man att inte besvara frågor i ditt fall?

Spinner lite vidare på det här, och vill gärna veta vad ni anser av ren nyfikenhet :)

Jag rider tornerspel på sommrarna, då har jag ingen ridhjälm på mig. Hur ställer ni er till det? Då är det ju show och man kan ramla av och slå sig.

För mig personligen skulle det inte spela någon större roll om någon hade en hjälm under "hittar inte ordet för nätet" :)

Men om man funderar vidare och faktiskt inför lag på att använda hjälm, så tror jag att det skulle öppna en marknad för hjälmar som passar för ändamålet, skulle det verkligen vara så svårt att skapa säkra hjälmar som passa in i utrustningen/utstyrseln hos t ex riddare, cowboys eller dressyrryttare?
Hur svårt kan det vara att skapa en hjälm som med ett överdrag ser ut som en hatt eller del av en rustning?

Vad ska jag svara på tycker du?

Att några av oss väljer att inte bära hjälm är väl upp till oss. Varför ska vi rättfärdiga det?

Jag anser att att det är, och ska vara, ett individuellt val för de som är myndiga, dvs över 18 år. Precis som det är ett individuellt val om man vill gifta sig, ta körkort, dricka alkohol mm.

Att några av oss väljer att inte bära hjälm är väl upp till oss. Varför ska vi rättfärdiga det?

Jag anser att att det är, och ska vara, ett individuellt val för de som är myndiga, dvs över 18 år. Precis som det är ett individuellt val om man vill gifta sig, ta körkort, dricka alkohol mm.

Jag tycker du ska svara det du tycker, det blir bäst så.

Fast det är inte ett val om man vill köra bil utan bälte, hur fort man vill köra eller cykla och åka mc utan hjälm oavsett ålder, just för att skydda person.

Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man inte är rädd om sig själv.

So?

Visst har vi med det att gör, det är sådana som Du som påverkar mina barn, det är sådana som DU som kostar samhället mkt pengar om du skulle ramla av och skada huvudet allvarligt och JO jag vill betydligt hellre att ett litet barn på 5 månader får sin cancer botad.

Kalla det vad du vill jag tycker bara ni är så fruktansvärt egoistiska...

Varför inte låta folk köra rattfulla också??? det väljer man ju också själv

Det är ingen som sagt att någon ska nekas hjälp på sjukhus.
Och vad plånboken har med det att göra vet jag inte? Har du inte råd med en hjälm?

Varför är debatten löjlig?
Jag har inte sett ett enda bra argument till att inte använda hjälm, har du något?
Men visst, har du vattenskalle så är det kanske svårt att finna sig en bra hjälm, men det borde inte heller vara omöjligt?

jag håller med dig och tycker det är så synd att inte alla gör det, men det visar ju bara att man sätter sig själv och sin fåfänga i första hand och det gör i vart fall mig så oerhört ledsen

Ja jag tycker det, men visst borde man kunna göra en riddarhjälm som sitter utanpå en ridhjälm??

För mig personligen skulle det inte spela någon större roll om någon hade en hjälm under "hittar inte ordet för nätet" :)

Men om man funderar vidare och faktiskt inför lag på att använda hjälm, så tror jag att det skulle öppna en marknad för hjälmar som passar för ändamålet, skulle det verkligen vara så svårt att skapa säkra hjälmar som passa in i utrustningen/utstyrseln hos t ex riddare, cowboys eller dressyrryttare?
Hur svårt kan det vara att skapa en hjälm som med ett överdrag ser ut som en hatt eller del av en rustning?

Precis som vi som rider fälttävlan har ett överdrag som passar till den dräkt vi har i terrängen

Dricka alkohol och köra bil, rida, cykla eller???

Dåligt argument att det skulle rättfärdiga hjälmlöshet för att man är över 18 år :crazy:

Varför inte låta folk köra rattfulla också??? det väljer man ju också själv

För det ÄR olagligt, då du inte bara riskerar att skada dig själv utan också andra. Du kan ju rimligen inte påstå att man försätter ngn annan i livsfara om man väljer att rida utan hjälm.

Och snälla, släpp de cancersjuka barnen då de inte har ngt med det här att göra.

Inte alls, det är ett fritt val och bryter inte mot några som helst regler. Trillar man av drabbar det ingen annan än en själv.

Visst, det medför risker att rida. Precis som att göra ngt annat, allt medför vissa risker. Men så länge det är sig själv, och bara sig själv, man utsätter så är det faktiskt också upp till var och en, och inget som någon annan har med att göra.

Inte alls, det är ett fritt val och bryter inte mot några som helst regler. Trillar man av drabbar det ingen annan än en själv.

Visst, det medför risker att rida. Precis som att göra ngt annat, allt medför vissa risker. Men så länge det är sig själv, och bara sig själv, man utsätter så är det faktiskt också upp till var och en, och inget som någon annan har med att göra.

Är du väldigt ensam eller väldigt egoistisk?

Om jag skulle ramla av och slå i huvudet och bli en grönsak, skulle det även drabba mina barn, min man, mina föräldrar, övrig släkt och mina vänner + samhället och skattebetalarna.
Känns som jag bör vara rädd om mig för jag är älskad och behövd om inte annat.

Jag antar du tycker bälteslagen och att du måste ha hjälm när du kör mc och cyklar är löjlig oxå?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar