NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

sa jag att det blir små skador om man rider utan hjälm och slår i huvudet?

skrev att jag aldrig skadat mig då jag ridit utan hjälm, men skadat mig flera gånger i det vardagliga livet. Och därför har mitt vardagliga liv varit mer kostsamt.

tycker det är löjligt att ha som argument att det blir kostsamt för samhället.
att det är onödigt kan jag hålla med om.

Och jag har ingen aning om varför du räknade upp ditt skaderegister eller vad det har med saken att göra?
Det är väl knappast jämnförbart med någon som skadar sig så svårt att den behöver vård resten av livet och att det faktiskt finns utrustning att använda för att minska risken för dessa skador.

Tycker boccia sammanfattar det de flesta försöker säga, väldigt bra och på ett mycket begripligt sätt.

ALLA har rätt till sjukhusvård, och ALLA ska dra sitt strå till stacken för att UNDVIKA att behöva nyttja sjukhusvården i onödan.

Men då är ju problemet löst om man kallar det en sjukdom, att rida utan hjälm.

Förslag på vad den sjukdomen ska kallas?

varför är det missvisande?
Folk skrev ju innan att rida utan hjälm är såå dååligt för staten och skattebetalarna.

Att jämföra människor med svåra beroenden med folk som av ren lättja/fåfänga väljer att utsätta sig för risker.

Egentligen skiter jag högaktningsfullt i ifall folk har hjälm eller inte, men jag begriper inte hur man kan bli så självcentrerad att man inte tänker på någon annan än sig själv. Att man inte värderar sig själv och sina anhöriga högre...

Håller med dig! På med hjälmen.. spelar ingen roll om man tycker att det är skönare utan, "snyggare" eller vad man nu kommer med för bortförklaring. Även om man kan rida hästen utan sadel och träns så är det ingen garanti för att hästen inte kan bli rädd, gå omkull eller göra något oväntat. Nej, på med hjälm och minska risken betydligt för att dö om något skulle hända.

Fetma är självförvållat enligt mig, och brist på självdiciplin.
Ingen tvingar dig att äta fem familjepizzor om dagen.

Att jag sa mina andra skador var bara exempel på vad annat som kostar samhället, både genom olyckor och oaktsamhet.

Som jag skrev så tycker jag det är onödigt att rida utan hjälm, men att ha som argument att det är dyrt håller inte för mig.

Att man inte värderar sig själv eller andra håller jag med om.

Fetma är självförvållat enligt mig, och brist på självdiciplin.
Ingen tvingar dig att äta fem familjepizzor om dagen.

I många fall beror sjuklig övervikt på genetiskt ärftliga faktorer, alltså inte brist på självdiciplin.

Ja, jag har läst... och jag har svarat. Det blir nog svårt att skapa nån slags hjälm som passar då det inte fanns på medeltiden.

Så om det skulle bli lag på hjälm anpassar ni er inte, utan ni lägger ner allt vad riddarspel handlar om?

Jag tror inte alls det skulle vara särkillt svårt att skapa en hjälm som ser ut som en del av en rustning, men jag kanske har för mycket fantasi...

Men om vi ska vara jättehårda så undrar jag om de verkligen hade dessa träns, bett, martingal, stigbyglar och sadel på medeltiden?? :O

PICT0149.jpg

DSC03528%205.JPG

Senast ändrad:

Så om det skulle bli lag på hjälm anpassar ni er inte, utan ni lägger ner allt vad riddarspel handlar om?

Jag tror inte alls det skulle vara särkillt svårt att skapa en hjälm som ser ut som en del av en rustning, men jag kanske har för mycket fantasi...

Nej, blir det lag så är det klart man får försöka anpassa sig, men jag tror inte att det blir en sån lag. Visst går det säkert att göra en hjälm som SER ut som rustning men många riddare vill vara mer äkta än vad som syns. Och för att all annan rustning ska passa blir det lite mycket med en hjälm. Och som jag sa är det ju onödigt med en extrahjälm eftersom den riktiga riddarhjälmen redan skyddar. Hjälm som hjälm eller?

Visst är inte alla dagens riddare helt korrekta och vissa strävar inte efter att vara det heller, men sen finns de de som verkligen gör det och försöker efterlika allt som det bara går. Men den största anledningen till att inte använda nutida hjälm i tonerspelsamanhang är att den inte behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag har förstått är det ganska sällan det går att skylla på genetik.Men det kan ju ha kommit ny fakta sen.
Många gånger tror jag att barnen till en fet person blir feta, för de är uppväxt med dåliga matvanor. Men visst, det är ju alltid lätt att skylla på generna.

Nåja, hur som helst är alla lika envisa och håller lika hårt på sin sak (inklusive mig). Det är ungefär som att tala med en vägg.

Sen då du blivit trött på att personerna som rider utan hjälm kostar för samhället kan du ta dig en titt på de vanliga människorna.
de springer av och an i höga klackar och ve o. fasa det är endast för utseendet.
I dessa tider är det ytterst stor risk att man ramlar och slår sig riktigt illa.
Mycket enklare att slå i huvet då man halkar bakåt än då man ramlar av en häst.

Sen då du blivit trött på att personerna som rider utan hjälm kostar för samhället kan du ta dig en titt på de vanliga människorna.
de springer av och an i höga klackar och ve o. fasa det är endast för utseendet.
I dessa tider är det ytterst stor risk att man ramlar och slår sig riktigt illa.
Mycket enklare att slå i huvet då man halkar bakåt än då man ramlar av en häst.

Nästan det dummaste jag någonsin läst faktiskt :rofl:

Alltså är jag den enda som slår i huvudet när man ramlar av? Det har hänt både 3 och 7 och säkert 15 gånger. Ja typ varje gång.. Ramlar jag av så brukar jag göra det ordentligt, mindre krumsprång som inte ger ordentliga flygturer brukar jag sitta kvar på. Har dock alltid haft hjälm och bytt med jämna mellanrum, dock aldrig till någon dyrare än 500kr. Har även gått omkull och fått häst över mig i vanlig galopp rakt fram på en ridbana.

Om hästen blir rädd så kan man ju inte säga att man alltid sitter kvar, det vet man ju inte i förväg. Samma sak kan en häst som aldrig bockar, en dag gör den nog det!

Tycker den här diskussionen spårat ur, men erkänner att jag också dömmer alla som rider utan hjälm som "jvla idioter" (en spontan mening som dyker upp i mitt huvud när jag ser sånt). Även kända erkänt duktiga ryttare.
För er som tycker dom är fula, det finns ju många modeller och färger och märken, någon borde väl rimligtvis kunnas stå ut med?

Sen har jag ändå förståelse för de som vill ta finbilder utan hjälm med sina hästar - stillastående. Men handlar det om ridbilder så gör jag inte det. I ridning så ingår hjälm som en del av det hela.

Men om vi ska vara jättehårda så undrar jag om de verkligen hade dessa träns, bett, martingal, stigbyglar och sadel på medeltiden?? :O

Det där är lite lustigt, och något OT... men jag håller med dig. Många lag pratar sig varma om hur tidsenlig utrustning de har... och så rider de med neonfärgade bommullslakan på hästen, med moderna bett osv. Med stickade ringbrynjor och grenar som är så moderniserade att de är långt bortom historisk korrekthet. Dessutom är ofta hjälmarna av en annan tidsmodell än resten av utrustningen.

/Migo
som lade ner tornerspelandet för några år sen.

Jag har slagit i huvudet 1 gång och ramlat av många gånger :P
Min nuvarande häst skulle jag aldrig sätta mig upp på utan hjälm.
Hur mycket skyddsutrustning jag än har är det osäkrare att sitta på henne, än att jag satt utan hjälm på min förra häst.
Det finns fina hjälmar, min e de :) skulle aldrig rida utan hjälm för att det är fult, endast då det är riktigt kallt eller kokhett.

Olgaklara: Varför det? Om man ramlar bakåt slår man antingen i svanskotan eller bakhuvudet.

Sen var det ju ironiskt skrivet, om ja nu måste förklara.
Enligt vissa verkar det betyda att om man rider utan hjälm medför det automatiskt svåra skallskador.
Man kan bryta nacken, spräcka skallbenet eller skada ryggen ganska lätt, om man halkar. Men, bara för det måste det inte hända varje gång..

Vinterhalkan kommer som en överraskning varje år. Halkolyckor är den vanligaste typen av olycksfall som drabbar fotgängare vintertid. Över 50.000 fotgängare tvingas uppsöka vård efter att ha halkat och skadat sig. Halkan kan också kräva liv - år 2002 omkom 11 personer till följd av halkolyckor.

- De allvarligaste skadorna vid fallolyckor är höftfrakturer och skallskador samt t.ex. underbens-, lårbens-, ryggrads- och överarmsfrakturer, berättar Kannus. Dessa skador, som särskilt drabbar äldre, hör också till dem som är svårast och dyrast att behandla. Årligen måste 30.000 - 40.000 personer i Finland behandlas på sjukhus för skador till följd av fall.

lite gamla siffror, men sökte bara snabbt på nätet

http://www.sanomat.net/cafemax/cmsvenska.htm

tänk på att Finland nästan är hälften mindre än Sverige, så skadorna i Sverige borde ju då vara nästan dubbelt mer.

:bow::bow::bow:

Sen förstår jag inte varför folk drar upp dethär med sjukhuskostnaderna och skattebetalare.
Ni säger att folk som rider utan hjälm blir dyra för staten, de flesta som har häst har väl en inkomst och betalar skatt, och har rätt till sjukhuskostnader?

Hur är det med arbetslösa alkoholister? Eller arbetslösa överlag?
De borde ju inte förtjäna vård då?
Eller de som är för feta för att klara vardagen eller jobba?
Har knarkare rätt till vård?
Dessa personer brukar ha låg skatt eller ingen alls, och kostar staten en massa pengar.

Ett bra och hållbart argument för dig, kan betyda noll i andras ögon.

Jag rider oftast med hjälm, ibland utan. Har aldrig skadat mig då jag ridit utan hjälm.

Andra skador som kostat samhället;

Bruten arm
Bruten handled
Fått skitigt tandläkarverktyg genom handen (stuckit ut lika mycket på ovan/undersida)
Klippt av tå mellan tung dörr, tån syddes fast 2 gånger
vrickat foten
Slagit upp ögonbrynet, fick sys
Brutit nyckelbenet, relativt stor operation
"varit försvunnen" polis+sökhund
ledskador
infektioner
förkylningar
mindre + större sår i massor

tyvärr har alkohol varit inblandad i vissa olyckor.

Så jag tror att folk som rider utan hjälm är ett ganska litet problem i det stora hela, då man talar om sjukhuskostnader, men , det är ju bara min åsikt.

dock tycker jag att det är ännu mer oansvarigt att dricka sig full och få alla dessa skador än at inte rida med hjälm.
även om det är oansvarigt att inte rida med hjälm är det ännu mer oansvarigt och självvalt att supa sig full!
jag anser att de som själva väljer att bli fulla borde betala sina skadekostnader själva.
OTROLIGT oansvarigt!

där håller jag precis med dig.
Sen skrev jag inte att det hade med allt att göra, men inblandat i några skador.
Tur att man inte dricker längre.

kl

ok, jag har inte läst hela tråden men bidrar ändå...

Många säger ju att det är oansvarigt att visa bilder på när man rider utan hjälm, just för att det skulle lära barnen att ridning utan hjälm är ofarligt.
Ingen som har tänkt på att om man tävlar medelsvår dressyr så får man inte ha hjälm utan man ska ha en liten hatt. Hatten lär knappast skydda huvudet om man ramlar av.
Dessutom så kan ju även den mest rutinerade dressyr häst skena, så som Ankys häst gjorde vid en tävling.
Jag tycker att hjälm är en bra sak, för en relativt liten penning kan du köpa ett skydd som i värsta fall kan rädda ditt liv, MEN det är inte lagstadgat, så var och en får bestämma själv.

kl

Ingen som har tänkt på att om man tävlar medelsvår dressyr så får man inte ha hjälm utan man ska ha en liten hatt.

PIIIIP- wrong answer!! Du inte bara får ha hjälm- du MÅSTE ha hjälm i Msv dressyr. From MsvA- St George kommer hatt! Nytt för iår!

MEn man har alltid fått ha hjälm i Msv dressyr

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3