NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Jag tycker att alla som har hjälm får en fin medalj och alla som inte har hjälm hamnar i helvetet för detta. Så, är ni nöjda nu?

PIIIIP- wrong answer!! Du inte bara får ha hjälm- du MÅSTE ha hjälm i Msv dressyr. From MsvA- St George kommer hatt! Nytt för iår!

MEn man har alltid fått ha hjälm i Msv dressyr

Saxxar direkt från TR 2 - Ändringar 2010 nu (som ett tillägg till det jag citerat ovan)

Som huvudbonad gäller godkänd hjälm, med hakbandet i funktion, vilken skall bäras
både vid ritten och vid ridning inom hela tävlings- området*. I Msv A- klasser och
högre får ryttare som fyllt 18 år, förutom hjälm enligt ovan, som alternativ bära hatt
eller kubb under ritten.
Vid ridning inför Msv A-klasser och högre inom hela tävlingsområdet, får ryttare som
fyllt 18 år, bära annan huvudbonad.
* Alla ryttare måste bära godkänd hjälm med hakband i funktion till och med Msv Bklasser.

Alltså är det ALLTID tillåtet i ALLA klasser att använda hjälm! (Sverige) Och är du under 18 så MÅSTE du ha hjälm i ALLA klasser. Tydligare än så kan då inte jag förklara för er som tror att det är hatt-tvång från MSV...

Skriver lite allmännt nu..
Sen om att halka omkull.. Ja det händer, men då är det endast ens egen kroppsvikt och endast ens egen längd. Med andra ord fallet är inte långt och inte kraftigt. En häst kan galoppera mkt snabbare än en människa kan springa, och dessutom ge en skjuts en bra bit uppåt innan fallet neråt börjar, och man hinner vrida kroppen i kontiga vinklar innan man väl landar. Jag tycker inte ni kan jämföra att gå utan hjälm med att rida utan hjälm.

Senast ändrad:

Vinterhalkan kommer som en överraskning varje år. Halkolyckor är den vanligaste typen av olycksfall som drabbar fotgängare vintertid. Över 50.000 fotgängare tvingas uppsöka vård efter att ha halkat och skadat sig. Halkan kan också kräva liv - år 2002 omkom 11 personer till följd av halkolyckor.

- De allvarligaste skadorna vid fallolyckor är höftfrakturer och skallskador samt t.ex. underbens-, lårbens-, ryggrads- och överarmsfrakturer, berättar Kannus. Dessa skador, som särskilt drabbar äldre, hör också till dem som är svårast och dyrast att behandla. Årligen måste 30.000 - 40.000 personer i Finland behandlas på sjukhus för skador till följd av fall.

lite gamla siffror, men sökte bara snabbt på nätet

http://www.sanomat.net/cafemax/cmsvenska.htm

tänk på att Finland nästan är hälften mindre än Sverige, så skadorna i Sverige borde ju då vara nästan dubbelt mer.

Har inte med saken att gör, dessutom så kan man inte göra så mycket åt halkan direkt.

Denna mening du skrev:

Mycket enklare att slå i huvet då man halkar bakåt än då man ramlar av en häst

De allra flesta som ramlar av en häst slår i huvudet på ett eller annat sett, dessutom så blir det betydligt allvarligare skador om du slår i huvudet från en hästrygg vilket oftast sker i fart utan hjälm än att du går på gatan.

Huvudskador på barn har ökat i ridsport!!

Orsak/er?

*Kl*
Tycker indignationen över dom hjälmlösas val är ganska larvigt. Fr a när man börjar motivera med det allmännas bästa. Jovisst, vore det bättre för alla om alla skyddade sig mer. Både genom passiva skydd och inte minst aktiva val.

I konsekvensens namn, borde all motorsport förbjudas! Både för dess inverkan på miljön och för dess säkerhetsrisker. Hur många allvarligt skadade har inte speedway bidragit med?
Eller utförsåkning på skidor? Den enda någorlunda säkra sporten torde vara telefonchack?

Alltså, för det allmännas bästa, stoppa all övrig sport!!

Men vi kan inte sluta där. Promenader på vägar är bevisligen farligt. Överkonsumtion av mat, dvs fetma, är farligt. Alkohol är farligt. Många yrken är farliga. Med mera...
Så för det allmännas bästa, allt ska bort, bort, bort!!

Sedan kan hjälm-talibanerna sitta och undra hur det kunde bli så fattigt, grått och tråkigt i Sverige. ;)

LIA

Orsak/er?

*Kl*
Tycker indignationen över dom hjälmlösas val är ganska larvigt. Fr a när man börjar motivera med det allmännas bästa. Jovisst, vore det bättre för alla om alla skyddade sig mer. Både genom passiva skydd och inte minst aktiva val.

I konsekvensens namn, borde all motorsport förbjudas! Både för dess inverkan på miljön och för dess säkerhetsrisker. Hur många allvarligt skadade har inte speedway bidragit med?
Eller utförsåkning på skidor? Den enda någorlunda säkra sporten torde vara telefonchack?

Men vi kan inte sluta där. Promenader på vägar är bevisligen farligt. Överkonsumtion av mat, dvs fetma, är farligt. Alkohol är farligt. Många yrken är farliga. Med mera...

Sedan kan hjälm-talibanerna sitta och undra hur det kunde bli så fattigt, grått och tråkigt i Sverige. ;)

LIA

Varför skall det ena utesluta det andra??

I denna tråd diskuteras ENDAST hjälmanvändandet, varför kontra med en massa annan skit som också är dåligt?? Starta trådar om det istället för att ta upp en massa orimliga orsaker som på något sjukt sätt skulle motivera varför ett gäng idioter skiter i att använda hjälm :mad:

Gör det det mer berättigat att skita i hjälmen för att det finns motorsport??

Nej det är bara skitsnack!!!!!

Tycker bara det är en massa skitbortförklaringar från lata och fåfänga människor..

Vad jag har förstått är det ganska sällan det går att skylla på genetik.Men det kan ju ha kommit ny fakta sen.
Många gånger tror jag att barnen till en fet person blir feta, för de är uppväxt med dåliga matvanor. Men visst, det är ju alltid lätt att skylla på generna.

Allt är ju relativt, antar att 50% kan ses som både mkt och lite

Nåja, hur som helst är alla lika envisa och håller lika hårt på sin sak (inklusive mig). Det är ungefär som att tala med en vägg.

Sen då du blivit trött på att personerna som rider utan hjälm kostar för samhället kan du ta dig en titt på de vanliga människorna.
de springer av och an i höga klackar och ve o. fasa det är endast för utseendet.
I dessa tider är det ytterst stor risk att man ramlar och slår sig riktigt illa.
Mycket enklare att slå i huvet då man halkar bakåt än då man ramlar av en häst.

Angående folk i högklackat (dit jag inte hör ;)) så har du glömt en viktig detalj i jämförelsen mellan dem och ryttare, nämligen HÄSTEN. Det är viss skillnad mot att springa omkring själv, oavsett fotbeklädnad, jämfört med att fara fram på en annan varelse, med egen vilja och starka flyktinstinkter (oavsett hur snäll och välriden en häst är så kan den bli rädd och göra något oväntat). Ramlar man bakåt när man står på marken är fallet betydligt lägre (och skadorna lindrigare) än om man ramlar från en häst som är +165cm (vilket nuförtiden inte alls är en ovanlig storlek på en reguljär ridhäst)

ja man kan inte så mycket åt halkan men man kan ju bära bättre skor så det inte blir så dyrt för samhället.
förbud mot högklackat under vintern kanske?
För risken att halka och slå sig är märkvärt mindre om du använder ordentliga vinterskor eller halkskydd.
Samma tankesätt som du har angående ridandet utan hjälm.

en jämförelse alltså.

ja inte vet man heller när man halkar?
kan hända plötsligt, så då är det bra att ha rediga skor.

man kan skada sig rejält då man ramlar och slår i huvudet.

samma med hästen, man vet aldrig när den hoppar till.
Visst är det ett högre fall, men det är liknande skador vid fall av häst som då de halkar.

ex 11 dödsfall 2002.
vet inga siffror på dödsolyckor inom ridningen tyvärr.

förespråkar INTE ridning utan hjälm.
Men att ha som argument att det är dyrt för samhället håller inte för mig.

ja man kan inte så mycket åt halkan men man kan ju bära bättre skor så det inte blir så dyrt för samhället.
förbud mot högklackat under vintern kanske?
För risken att halka och slå sig är märkvärt mindre om du använder ordentliga vinterskor eller halkskydd.
Samma tankesätt som du har angående ridandet utan hjälm.

en jämförelse alltså.

Nej det är inte jämförbart anser jag

ja inte vet man heller när man halkar?
kan hända plötsligt, så då är det bra att ha rediga skor.

man kan skada sig rejält då man ramlar och slår i huvudet.

samma med hästen, man vet aldrig när den hoppar till.
Visst är det ett högre fall, men det är liknande skador vid fall av häst som då de halkar.

ex 11 dödsfall 2002.
vet inga siffror på dödsolyckor inom ridningen tyvärr.

förespråkar INTE ridning utan hjälm.
Men att ha som argument att det är dyrt för samhället håller inte för mig.

Dödssiffror som är lite färskare kanske och åldersgrupper och orsak

Var hittade du din info, gärna källa tack

Jag tycker att alla som har hjälm får en fin medalj och alla som inte har hjälm hamnar i helvetet för detta. Så, är ni nöjda nu?

Och de med helt onödiga och barnsliga inlägg kan ju hålla till på Ungdom bland de andra lite yngre, i väntan på att växa upp... :grin:

Vilken komplimang. Jag har barnbarn och att höra att jag är barnslig är ju toppen. By the way, jag har inga planer på att växa upp. Jag trivs med den ålder jag har, gammal och klok.

Orsak/er?
A/ Jag ställde en enkel fråga angående ditt påstående. Har du svar? Kan du också redovisa källa för ditt påstående? Siffror?

.
B/ Dåligt svar på mitt övriga inlägg. DU, bestämmer inte vad vi andra ska skriva.

Om du läser vad jag skrev, så inser du kanske att jag inte propagerar mot hjälm i ridning. Vilket jag f ö redan klargjort. Däremot argumenterar jag mot inställningen att blanda in "det allmännas bästa" som argument för att tvinga alla vuxna att ha hjälm. Eller för den delen inställningen att man alls anser sig ha rätt att tvinga vuxna.
Därför jämförde jag med an del andra risker. Klargör gärna varför just hjälm vid ridning är så otroligt viktigt jämfört med allt annat.

Kan man förvänta sig ett sakligt svar, utan otrevligheter?

LIA

Orsak/er?

*Kl*

LIA

Nä men vi kan börja åka bil igen utan säkerhetsbälten, utförsåkning utan hjälm eller skydd, ta bort störtbågarna från racingbilarna, åka speedway utan hjälm,,,, då börjar du närma dig argument som liknar det vi faktiskt diskuterar i denna tråden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar