NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Det här har blivit en väldigt...svår diskussion måste jag säga.

Jag förespråkar INTE att man inte använda hjälm. Men däremot dömer jag inte heller ut dom som väljer att göra det. Deras liv, deras val. Jag kan förstå det också, delvis…jag tycker inte om hjälm alls. Men jag är inte själv beredd att ta risken att rida utan.

Många här utsätter sig förmodligen för medvetna risker varje dag som jag tycker är onödigt oförsiktigt. Därför att vi värderar saker olika.

Miloni>> Jag kan faktiskt hålla med dig till viss del, på vissa punkter. Jag upplever att det här & var har uttryckts på ett rätt skrämmande sätt. Enligt mig.

Alla kommer alltid värdera saker olika. Ingen är mindre värd för det.

Det är ju bara sorgligt om det händer något en dag för den som väljer att rida utan hjälm. Sen kan ju saker hända ändå, det är en risk bara att hålla på med hästar. Ändå gör vi det. & älskar det. Var på risk-skalan ska man hålla sig för att tillfredsställa alla? Det går ju inte.

Det är ju bara sorgligt om det händer något en dag för den som väljer att rida utan hjälm. Sen kan ju saker hända ändå, det är en risk bara att hålla på med hästar. Ändå gör vi det. & älskar det. Var på risk-skalan ska man hålla sig för att tillfredsställa alla? Det går ju inte.
Dom här hjälmåsikterna kommer upp lite då och då. Finns gott om trådar att kika i.
Det märkliga är denna fixering vid hjälm och häst. Som om det plötsligt skulle vara säkert med häst för att man sätter en hjälm på skallen.

Jag propagerar inte mot hjälmanvändning vid ridning/körning, men varför slutar kraven där? Redan att gå ut på osandade trottoarer borde väl räcka för hjälmtvång? Eller under bilåkning för att skydda skallen vid olycka. Som sagt, var dra gränsen? Tänker man efter, så tar vi risker dygnet runt. Det går inte att leva riskfritt, men varför kan inte vuxna människor få göra sina egna riskbedömningar?.

Tänker man på skaderisken omkring hästen, så är det vida mycket effektivare att minska denna risk vid källan, dvs hästen! Är NH-folk ensamma om den insikten? Därmed inte sagt att hjälmen är onödig, för även en "NH-häst" kan snubbla.

LIA

Dom här hjälmåsikterna kommer upp lite då och då. Finns gott om trådar att kika i.
Det märkliga är denna fixering vid hjälm och häst. Som om det plötsligt skulle vara säkert med häst för att man sätter en hjälm på skallen.

Jag propagerar inte mot hjälmanvändning vid ridning/körning, men varför slutar kraven där? Redan att gå ut på osandade trottoarer borde väl räcka för hjälmtvång? Eller under bilåkning för att skydda skallen vid olycka. Som sagt, var dra gränsen? Tänker man efter, så tar vi risker dygnet runt. Det går inte att leva riskfritt, men varför kan inte vuxna människor få göra sina egna riskbedömningar?.

Tänker man på skaderisken omkring hästen, så är det vida mycket effektivare att minska denna risk vid källan, dvs hästen! Är NH-folk ensamma om den insikten? Därmed inte sagt att hjälmen är onödig, för även en "NH-häst" kan snubbla.

LIA

Det är precis det jag menar...:) kort sagt.

För mig personligen skulle det inte spela någon större roll om någon hade en hjälm under "hittar inte ordet för nätet" :)

Men om man funderar vidare och faktiskt inför lag på att använda hjälm, så tror jag att det skulle öppna en marknad för hjälmar som passar för ändamålet, skulle det verkligen vara så svårt att skapa säkra hjälmar som passa in i utrustningen/utstyrseln hos t ex riddare, cowboys eller dressyrryttare?
Hur svårt kan det vara att skapa en hjälm som med ett överdrag ser ut som en hatt eller del av en rustning?

Jag rider också tornerspel och nej, det går inte att ha en hjälm under hjälmen eller ryngbrynjehuvan ("nätet" du menar), dessutom finns det ingen anledning då vi har vaddering under brynjehuvan samt vaddering inne i hjälmen. Känner mig mer säker med min plåthjälm på huvudet än med en plasthjälm. Sen lovar jag att det ser väldigt konstigt ut om man skulle ha brynjan ovanpå en ridhjälm. Men den största anledningen är att de flesta av oss faktiskt vill återskapa historia och vara så historiskt korrekta som möjligt. Alltså finns det inte i vår värld att använda plasthjälmar och annat nutida. Sen i Rikstorneringen(SM) så FÅR vi inte använda ridhjälm heller.

Men du, kan ni inte klä in er och era hästar i såna där madrasser dom använder på tjurfäktningsarenorna? :idea:

LIA

För mig personligen skulle det inte spela någon större roll om någon hade en hjälm under "hittar inte ordet för nätet" :)

Men om man funderar vidare och faktiskt inför lag på att använda hjälm, så tror jag att det skulle öppna en marknad för hjälmar som passar för ändamålet, skulle det verkligen vara så svårt att skapa säkra hjälmar som passa in i utrustningen/utstyrseln hos t ex riddare, cowboys eller dressyrryttare?
Hur svårt kan det vara att skapa en hjälm som med ett överdrag ser ut som en hatt eller del av en rustning?

Det finns westernhattar med inbyggd, godkänd hjälm ;)

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:

Sen förstår jag inte varför folk drar upp dethär med sjukhuskostnaderna och skattebetalare.
Ni säger att folk som rider utan hjälm blir dyra för staten, de flesta som har häst har väl en inkomst och betalar skatt, och har rätt till sjukhuskostnader?

Hur är det med arbetslösa alkoholister? Eller arbetslösa överlag?
De borde ju inte förtjäna vård då?
Eller de som är för feta för att klara vardagen eller jobba?
Har knarkare rätt till vård?
Dessa personer brukar ha låg skatt eller ingen alls, och kostar staten en massa pengar.

Ett bra och hållbart argument för dig, kan betyda noll i andras ögon.

Jag rider oftast med hjälm, ibland utan. Har aldrig skadat mig då jag ridit utan hjälm.

Andra skador som kostat samhället;

Bruten arm
Bruten handled
Fått skitigt tandläkarverktyg genom handen (stuckit ut lika mycket på ovan/undersida)
Klippt av tå mellan tung dörr, tån syddes fast 2 gånger
vrickat foten
Slagit upp ögonbrynet, fick sys
Brutit nyckelbenet, relativt stor operation
"varit försvunnen" polis+sökhund
ledskador
infektioner
förkylningar
mindre + större sår i massor

tyvärr har alkohol varit inblandad i vissa olyckor.

Så jag tror att folk som rider utan hjälm är ett ganska litet problem i det stora hela, då man talar om sjukhuskostnader, men , det är ju bara min åsikt.

Med skador på huvudet så menar man nog inte riktigt skrapsår utan mer allvarliga skador som kräver långtidsvård och det är den kostnaden och framförallt lidandet som kan besparas om man satte på sig en hjälm.

Jag rider också tornerspel och nej, det går inte att ha en hjälm under hjälmen eller ryngbrynjehuvan ("nätet" du menar), dessutom finns det ingen anledning då vi har vaddering under brynjehuvan samt vaddering inne i hjälmen. Känner mig mer säker med min plåthjälm på huvudet än med en plasthjälm. Sen lovar jag att det ser väldigt konstigt ut om man skulle ha brynjan ovanpå en ridhjälm. Men den största anledningen är att de flesta av oss faktiskt vill återskapa historia och vara så historiskt korrekta som möjligt. Alltså finns det inte i vår värld att använda plasthjälmar och annat nutida. Sen i Rikstorneringen(SM) så FÅR vi inte använda ridhjälm heller.

Du kanske vill läsa mitt inlägg igen och se vad jag egentligen skrev?

Om man är beredd på att ta konsekvenserna av att rida utan hjälm så tycker jag att det är helt Ok. Lite socialdarwinism så är problemet löst i slutändan.

/V

Sen förstår jag inte varför folk drar upp dethär med sjukhuskostnaderna och skattebetalare.
Ni säger att folk som rider utan hjälm blir dyra för staten, de flesta som har häst har väl en inkomst och betalar skatt, och har rätt till sjukhuskostnader?

Hur är det med arbetslösa alkoholister? Eller arbetslösa överlag?
De borde ju inte förtjäna vård då?
Eller de som är för feta för att klara vardagen eller jobba?
Har knarkare rätt till vård?
Dessa personer brukar ha låg skatt eller ingen alls, och kostar staten en massa pengar.

ALLA har rätt till sjukhusvård, och ALLA ska dra sitt strå till stacken för att UNDVIKA att behöva nyttja sjukhusvården i onödan.

Dina exempel tycker jag är missvisande så det skriker om det. Drogberoende, alkoholism och grav övervikt är samtliga exempel på sjukdomar. Mig veterligen är lättja/fåfänga ingen sjukdom...

Är du väldigt ensam eller väldigt egoistisk?

Om jag skulle ramla av och slå i huvudet och bli en grönsak, skulle det även drabba mina barn, min man, mina föräldrar, övrig släkt och mina vänner + samhället och skattebetalarna.
Känns som jag bör vara rädd om mig för jag är älskad och behövd om inte annat.

Jag antar du tycker bälteslagen och att du måste ha hjälm när du kör mc och cyklar är löjlig oxå?

:bow::bow::bow:

Mycket bra skrivet humlan!!!

Drogberonde,alkoholism och övervikt är otroligt självvalt.

Måste bara flika in och säga att det beror helt på vilket synsätt man väljer att gå efter.

Angående trådens ursprungsfråga så tycker jag att alla myndiga människor har rätt att välja själva då det inte finns någon lag som reglerer hjälmanvändandet för ryttare.
Själv använder jag alltid hjälm (förutom om man ska ta kort) men bryr mig inte nämnvärt om någon annan väljer att inte använda det.

Drogberonde,alkoholism och övervikt är otroligt självvalt.

Självklart är det självvalt, MEN inte alltid. Det är oftast något som får folk till att missbruka.

Att ta på sig en hjälm som är ren lättja/fåfänga kan man knappast jämföra med detta :crazy:

KL

Jag skulle aldrig sätta mig upp på Kamel utan hjälm.... men det handlar mer om att jag ALLTID landar på skallen:o.... töserna mina får INTE rida utan hjälm...för det har JAG bestämt:grin:..... sen vad andra gör får stå upp för dom.... MEN jag anser att rida utan hjälp är oansvarigt....

Men då är ju problemet löst om man kallar det en sjukdom, att rida utan hjälm.

varför är det missvisande?
Folk skrev ju innan att rida utan hjälm är såå dååligt för staten och skattebetalarna.

sa jag att det blir små skador om man rider utan hjälm och slår i huvudet?

skrev att jag aldrig skadat mig då jag ridit utan hjälm, men skadat mig flera gånger i det vardagliga livet. Och därför har mitt vardagliga liv varit mer kostsamt.

tycker det är löjligt att ha som argument att det blir kostsamt för samhället.
att det är onödigt kan jag hålla med om.

Men då är ju problemet löst om man kallar det en sjukdom, att rida utan hjälm.

varför är det missvisande?
Folk skrev ju innan att rida utan hjälm är såå dååligt för staten och skattebetalarna.

De som skadar sig för livet kostar skattebetalarna mycket pengar, knappast att jämföra med det du ovan radar upp

Och det var jag som tog upp att de pengarna som skallskadade ryttare som ridit utan hjälm kostar kunde gå till bättre ändamål inom sjukvården!

Och knappast kan man kalla det en sjukdom att rida utan hjälm :grin:

hur många gånger måste jag skriva, att JAG har varit dyrare för samhället i mitt vardagliga liv jämfört med då jag ridit utan hjälm.
Inte att det skulle vara dyrare än en skallskada.

Att tycka om fet mat i stora mängder är lika lite sjukdom som ridning utan hjälm, enligt min åsikt.

Kanske man borde inför både hjälmtvång och matransonering i samhället.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar