NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Snälla nån...

Jag, 23, rider utan hjälm, min syster, 12, rider med hjälm och det är inga frågetecken i det.
Tränar och tävlar western där hjälm är valfritt från 16 års ålder. Har aldrig hört att barn gnäller för att de har hjälm och vi äldre inte har det.
När det gäller hjärnskador.. Gick omkull med min häst för ett par år sen och drog på mig en hjärnskakning. Läkaren själv berättade för mig att en hjälm inte hade avärjt det. Den skyddar mot frakturer, själva stöten när man slår i kommer man inte ifrån.
Men det är väl ändå upp till var och en!
Påstår ni att ni aldrig sitter på en cykel utan hjälm också eller?

Hör heller ingen protestera när ngn av de respekterade dressyrryttarna kommer in med hatt på knoppen - jag kan ärligt talat inte se ngn skillnad..

Jag cyklar inte men sist jag gjorde det så ja jag hade hjälm.

Har själv startat msv dressyr i hjälm. Tycker att hjälm skall vara obligatoriskt i ridsport liksom det är när man kör motorcykel eller moped.

Finns inget som kan bortförklarar varför man inte skulle kunna ha hjälm

Och det är när olyckan verkligen är där som man märker skillnaden, dvs grönsak eller bara en kraftig hjärnskakning..

Jo, dina åsikter och dina argument framgår tydligt. Men hag undrar fortfarande: vad är det som gör just hjälmfrågan det så laddad?

Antagligen för att det skulle vara en självklarhet för ALLA att bära hjälm när man rider.

Skallskador ökar inom ridsport och det kan knappast bortses ifrån

Skallskador ökar inom ridsport och det kan knappast bortses ifrån

Vilket snarare ligger till bevis att de flesta idag inte kan kontrollera sina hästar.

Vill du kika på olycksstatistik så leder den klassiska ridningen, där hjälm ÄR obligatoriskt, stort över grenar som ex westernridning, där många väljer att vara utan.

Jag säger inget om er som väljer att ha hjälm, så varför stör ni er så mkt på oss som väljer att vara utan?

Om du inte kan se skillnaderna i det är det rätt meningslöst att öht besvara sina inlägg.

Att inte använda hjälm när man rider tycker jag är både barnsligt och dumdristigt och det finns absolut inget som stöder varför man skulle göra det!

Det var inte jag som drog inte barncancerfonden i det här.

Sen använder jag alltid hjälm, inte sagt att jag inte gör. Men jag tycker man ska få göra vad man vill med sina liv, man får ta vilka risker man vill och det har ingen annan med att göra. Alla har lika rätt till vården oavsett hur dom hamnat där, tycka nåt annat är ju bara sanslöst dumt.

Det var inte jag som drog inte barncancerfonden i det här.

Sen använder jag alltid hjälm, inte sagt att jag inte gör. Men jag tycker man ska få göra vad man vill med sina liv, man får ta vilka risker man vill och det har ingen annan med att göra. Alla har lika rätt till vården oavsett hur dom hamnat där, tycka nåt annat är ju bara sanslöst dumt.

Nej jag tycker att man en plikt mot samhället. Om man inte hade det så skulle ju varenda en sluta att betala skatt och då skulle vi få den sjukvård de har i tex USA

Skattepengarna är inte oändligt kapital och om det har gått dig förbi så drar vi in på sjukvård för att det kostar för mycket pengar.

Därför anser jag att de pengar som en person med vilja utsätter sig för stora risker inte borde göra det, tex köra motorcykel utan hjälm eller att rida utan hjälm, detta för att spara på samhället och i sin tur kanske för över lite pengar som skulle kunna gå till tex barncancerforskning som idag bidras ifrån barncancerfonden och gåvor!!

Om jag medvetet går fram och slår en hammare i huvudet på min granne blir jag dömd för det, om du (tex) medvetet rider utan hjälm ramlar av och spräcker skallen så har du i princip gjort en medveten handling för att du skall skada dig som är likvärdig med det jag gjorde min granne. Båda sakerna hade kunnat undvikas genom egen handling! Och nej jag anser inte att man skall sluta att leva och göra det man tycker är roligt, fast finns det utrustning som gör att man kan rädda sig från allvarliga skador så anser jag att man skall bruka dem och inte bara skita i dem.

Vilket snarare ligger till bevis att de flesta idag inte kan kontrollera sina hästar.

Vill du kika på olycksstatistik så leder den klassiska ridningen, där hjälm ÄR obligatoriskt, stort över grenar som ex westernridning, där många väljer att vara utan.

Jag säger inget om er som väljer att ha hjälm, så varför stör ni er så mkt på oss som väljer att vara utan?

Statistiken är gjord på barn så det kanske är full förståeligt eftersom de inte har motorisk kontroll på sin kropp.

Jag tycker att det bara är ofog att inte använda hjälm när det finns att tillgå. Och skulle du ha synpunkt på att man använder hjälm så är du bara löjlig :crazy: Var faktiskt det dummaste jag någonsin läst!!

Olyckor kan hända när som helst oavsett gren och oavsett hastighet och oavsett var.

Varför chansa??

Och nej jag är inte villig att betala din sjukhusräkning om du varit så nonchalant att du inte använt hjälm! Jag hoppas att försäkringsbolagen snart tar upp detta och vägrar att betala ut ersättningar till folk som inte inser vad säkerhet är!

Statistiken är gjord på barn så det kanske är full förståeligt eftersom de inte har motorisk kontroll på sin kropp.

Jag tycker att det bara är ofog att inte använda hjälm när det finns att tillgå. Och skulle du ha synpunkt på att man använder hjälm så är du bara löjlig :crazy: Var faktiskt det dummaste jag någonsin läst!!

Olyckor kan hända när som helst oavsett gren och oavsett hastighet och oavsett var.

Varför chansa??

Och nej jag är inte villig att betala din sjukhusräkning om du varit så nonchalant att du inte använt hjälm! Jag hoppas att försäkringsbolagen snart tar upp detta och vägrar att betala ut ersättningar till folk som inte inser vad säkerhet är!

:bow::bow::bow:

Eftersom det allra viktigaste tycks vara att spara pengar åt samhället så kan vi väl helt enkelt förbjuda hästar!! Det skulle göra att vi fick nollresultat i ridskadesammanhang. Jag tror jag ska sluta rida med hjälm om jag kan reta folk på detta otroliga sätt. Alkohol och rökning, det är väl samhällsödande aktiviteter, eller? Dans kan vi förbjuda eller åtminståne införa hjälmtvång. Det är otroligt vilka känslor det rör upp hos folk att det finns hjälmlösa ryttare. Hur ska vi göra med filminspelningar? Vi kanske ska censurera gamla cowboyfilmer, dom visar ju en otroligt brist på respekt för samhällets resurser. Ge er nu!!! Dom allra flesta rider med hjälm, nöj er med det!!! Låt dom få som väljer att vara utan vara det utan att bli lynchade.

Jag håller med dig i allt och fattar inte alls varför ridsporten är mer rädd om sina aktiva, även dem som saknar eget vett.

Att bli allvarligt skadad drabbar inte enbart egen person och skattebetalare, de flesta har även föräldrar/barn, vänner, släkt och anhöriga som oxå drabbas och skulle lida om "du" skadades svårt.

Jag kommer iallafall lära mina barn att bilen har man bälte, på cykel och hästen har man hjälm, PUNKT.

Eftersom det allra viktigaste tycks vara att spara pengar åt samhället så kan vi väl helt enkelt förbjuda hästar!! Det skulle göra att vi fick nollresultat i ridskadesammanhang. Jag tror jag ska sluta rida med hjälm om jag kan reta folk på detta otroliga sätt. Alkohol och rökning, det är väl samhällsödande aktiviteter, eller? Dans kan vi förbjuda eller åtminståne införa hjälmtvång. Det är otroligt vilka känslor det rör upp hos folk att det finns hjälmlösa ryttare. Hur ska vi göra med filminspelningar? Vi kanske ska censurera gamla cowboyfilmer, dom visar ju en otroligt brist på respekt för samhällets resurser. Ge er nu!!! Dom allra flesta rider med hjälm, nöj er med det!!! Låt dom få som väljer att vara utan vara det utan att bli lynchade.

Nej jag tänker fortsätta tills folk inser.

Och nej det är inte fråga om att spara pengar bara att fördela dem rätt. Jag anser att tex barncancer är betydligt viktigare än dumma människor som med vilja utsätter sig för högrisker....

Dina exempel är rätt banala och enkelspåriga och tyvärr är det sådna som du som får samhället att prioritera fel!

Jag håller med dig i allt och fattar inte alls varför ridsporten är mer rädd om sina aktiva, även dem som saknar eget vett.

Att bli allvarligt skadad drabbar inte enbart egen person och skattebetalare, de flesta har även föräldrar/barn, vänner, släkt och anhöriga som oxå drabbas och skulle lida om "du" skadades svårt.

Jag kommer iallafall lära mina barn att bilen har man bälte, på cykel och hästen har man hjälm, PUNKT.

Absolut!!

:bow:

Har inte läst svaren, så det här kanske blir en upprepning.

Jag kan tycka att folk som struntar i hjälmen, får väl göra det.
Det är deras värderingar och priorietingar. Jag personligen skulle aldrig rida utan hjälm, oavsett vilken risk tillfället innebär.
Det kan hända olyckor i varje situation, en häst är en häst.
Det går inte att jämföra med en cyklist utan hjälm. En häst har instinkter, känslor etc. Vad jag vet har inte en cykel det..
Ja, jag ser rött när jag ser en ryttare utan ekipage. Men egentligen "rör" det inte mig. Huruvida folk värderar sina huvuden, eller rättare liv är deras beslut. Skulle någon i min närhet rida utan skulle jag dock säga till, det vore så fullkomligt onödigt och tragiskt att förlora någon i min närhet på grund av att ryttaren i fråga inte "orkade" använda något så enkelt som en hjälm.

Jag ramlade av en häst en gång, vi skulle "bara" skritta ner till hagen. Hästen blir rädd för något, galopperar iväg ett par steg för att sedan trävstanna. Jag glider av över halsen. Landar med huvudet på en sten, och tar emot mig med armen.
Det hela resulterade i tre armbrott, samt en hjärnskakning. Jag var halvt bortsvimmad ett tag, visste inte vem jag var eller var jag var. Minneslucka sen den dagen och ca. en vecka tillbaka. Utan hjälmen hade jag dött på direkten

Det jag absolut reagerar på är när folk rider utan hjälm bland ungdomar och barn. Det verkar som det blivit en trend, som att ryttare utan hjälm skulle signalera total tillit till hästen. Och vilka ungdomar vill inte uppnå det...
Det finns tex medlemmar på en hemsida där man laddar upp bilder, som vardagligen laddar upp bilder där de rider utan hjälm. I och med att de har många bevakare (folk som tittar på bilderna mao), inspireras dessa och gör likadant. Ungdomar påverkas av vad andra gör, det är liksom så de fungerar. (Inte alla, såklart. Men majoriteten)
Lite ironiskt att jag påpekar detta i och med att jag själv är 13 år, men som sagt fungerar inte alla likadant.

Senast ändrad:

Om man ska gå på det du tycker så tycker du också att andra självdestruktiva människor inte bör ha någon hjälp om dom frivilligt väljer att skada sej själva såpass att det krävs sjukvård istället för att ringa ett samtal till någon som kan hjälpa? Det är samma sak, varför hjälpa någon som inte sköter om sej själv och tar andras skattepengar.

Det är sanslöst att det finns folk som tycker såhär.

Jag anser att tex barncancer är betydligt viktigare än dumma människor som med vilja utsätter sig för högrisker....

Mm..precis, låt alla utan hjälm eller alla som utsätter sej för risker dö, dom tar ju bara andras pengar. Dom är ju inte viktiga....

Menar du verkligen att om man inte använder hjälm så är man psykiskt sjuk?? :eek::confused:

Menar jag absolut inte, men det är samma stuk på det, folk som utsätter sej för risker när det finns alternativ. Alla självdestruktiva handlingar är inte ofrivilliga.

Om man ska gå på det du tycker så tycker du också att andra självdestruktiva människor inte bör ha någon hjälp om dom frivilligt väljer att skada sej själva såpass att det krävs sjukvård istället för att ringa ett samtal till någon som kan hjälpa? Det är samma sak, varför hjälpa någon som inte sköter om sej själv och tar andras skattepengar.

Det är sanslöst att det finns folk som tycker såhär.

Mm..precis, låt alla utan hjälm eller alla som utsätter sej för risker dö, dom tar ju bara andras pengar. Dom är ju inte viktiga....

Men skärp dig. Inser du inte vad du skriver själv??

Det är inte frågan om att folk skulle få hjälp eller inte utan att man skall försöka få folk att använda hjälm just för att undvika allvarliga skador.

Jag förstår faktiskt inte varför det överhuvudtaget är något man ger avkall på??

Förstår inte heller varför du driver på så hårt om du själv inte är en av dessa grupper du tar upp.

det är ju betydligt lättare att sätta på en hjälm på huvudet när man rider än att bli kvitt en psykiskt sjukdom, det säger väl sig självt.

Menar jag absolut inte, men det är samma stuk på det, folk som utsätter sej för risker när det finns alternativ. Alla självdestruktiva handlingar är inte ofrivilliga.

Det är långt ifrån samma stuk och sak, en person som skadar sig själv medvetet är oftast psykiskt sjuk eller mår väldigt dåligt, det är väl en väldans stor skillnad mot att inte använda hjälm av fåfänga eller bekvämlighet?

Förstår inte heller varför du driver på så hårt om du själv inte är en av dessa grupper du tar upp.

det är ju betydligt lättare att sätta på en hjälm på huvudet när man rider än att bli kvitt en psykiskt sjukdom, det säger väl sig självt.

Jag är en av dom grupperna definitvt, är väldigt självdestruktiv själv men rider med hjälm mest av ren vana, rider med det för att jag alltid gjort det. Men jag har ingenting emot ifall andra inte gör det, det är ett eget val precis som det är när man cyklar. Visst borde man använda det men man måste inte. Det är upp till än själv, sen vad andra tycker spelar ingen roll.

Och som sagt igen, självdestruktivitet är väldigt brett, det måste inte handla om psykiska sjukdomar, kan mycket väl handla om enkla utvägar. Så det du skriver om att folk som utsätter sej medvetet för risker inte borde ha samma rätt till vården är fruktansvärt galet.

Nej, det är det inte. Det är väldigt mer komplicerat än så och jag anser faktiskt att det inte är så stor skillnad. Jag pratar inte om dom djupaste depressionerna eller så, det kan vara friska som kommit ur det men endå väljer den vägen för den är enkel trots att man inte behöver det längre.

Desamma med hjälm, man väljer att inte ta på den för att det är för varmt en dag, samma valmöjlighet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA