NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Det är ju en intressant fråga faktiskt.. :)

Jag tycker eg inte det är så mycket att diskutera, antingen har man eller så inte, och någon giltlig orsak till att inte ha kan jag inte finna.. :)

No Brain No pain ;)

haha, detta är ett favoritcitat bland killarna i min klass (undrar varför :angel:)

jag tycker att det är otroligt onödigt att rida utan hjälm. Det tar ca 5 sekunder att ta på sig den, och den vägen inte många hekto. Så farligt varmt är det inte på sommaren, och man kan faktiskt få plats med en tunn men varm rånarluva även under en hjälm som är precis lagom utan för det mesta...
Jämfört med månader i sjukhussäng, varma, kliande bandage och att behöva gå i tofflor på vintern pga gips t.ex så känns hjälmen som en väldigt bekväm lösning:grin:
Att över huvud tagen vistas med hästar är en risk eftersom det är stora djur med stark flyktinstinkt, och då är det dumt att inte ta chansen att skydda sig lite...

Anser man att man har all rätt på jorden att vara alla djurs "ledare" och att dom bara mår bra av att tryckas ner totalt, så anser man nog att man är odödlig också!

*kl*

Jag är så inpräntad från början att hjälmen ska på huvudet att jag känner mig naken och obehag om jag skulle glömma hjälmen när jag satte upp + gammal och erfaren nog att veta att även en snäll och väluppfostrad häst kan snubbla eller halka.

Faktum är att när jag ser en ryttare utan hjälm så har jag fördommar nog att förutsätta att personen är korkad och okunnig..

Inom travet har vi hjälmtvång annars gäller inte försäkringen och hjälmen sitter där på alla, så väl proffs som hästskötare.
Kan man av olika orsaker inte köra med hjälm, får man helt enkel be någon annan köra sin häst.
2012 (kommer inte exakt ihåg) kommer det även vara krav på säkerhetsväst hos kuskarna.

Ang. cykelhjälm, tror jag att vi "äldre" inte är uppvuxna med hjälm och därför reagerar man inte lika stakt, för förr var det definitivt vanligare utan hjälm än med.
Men jag antar att de som växer upp nu om 20 år kommer reagera om de ser folk som cyklar utan hjälm.

säkerhetsvästen gäller redan nu för de som tar licens nu.
altså de som redan har behöver inte än men de nya.

Anser man att man har all rätt på jorden att vara alla djurs "ledare" och att dom bara mår bra av att tryckas ner totalt, så anser man nog att man är odödlig också!

Vad är det för konstig hantering du pratar om? För inte är det NH iallafall, för inte kan det vara så att du inte kan nåt om nh eller?

Suck, detta okunnande. Den rätta NH:n är uppbyggande för hästens psyke och inte tvärtom. Dock finns det som det finns inom alla grejer folk som kallar konstigheter för nh och sen finns det sånna som enbart ser på dom och ser ner på allt.

Lika korkat som om man enbart skulle se RK i dressyren och sen nedvärdera allt som har med dressyren att göra.

Suck igen. Om folk kunde sluta vara så trångsynta.

Senast ändrad av en moderator:

Anser man att man får picka med sporrar, vrida hästens hals halvt ur led och slita i ett kandar anser man nog att man är odödlig också.

Dressyrryttare rider ju också utan hjälm, du lyfter ju fram det värsta av det värsta som knappast vanligt folk tycker är ok. :crazy:

Trist när det blir diskussion om fel grejer och påhopp ja. Tyvärr rätt vanligt här ute på Buke.. Spelar ingen roll vilken hästsport eller typ av hantering det är, hästar är hästar och människor är människor och det finns hela spannet av dem i alla discipliner... ingen bättre än den andre... eller hur?

Men hjälm är alltid bra iallafall...! ;) :rofl: :bump:

jag var på min första Nh kurs 1996. Jag har också suttit i NH träsket, och jag har avvikit från det, för all framtid. Inga hästar är så svåra att rehabilitera tillbaka till verkligheten som just "nh tränade" hästar. Efter att ha studerat flockar under en längre tid har jag insett att det inte alls fungerar som det sägs.Den "nya" nh:n som kommit på senare år är ren psykisk nedbrytning av alla hästens naturliga beteenden. Den "nya" nh:n verkar enligt mig vara starkt kopplad till western tänket. Som kommer från USA. Och det tänket är långt ifrån sunt. Numera kallar jag NH för HorsemanShit.

Och bara för det försvarar jag INTE dressyren, eller hoppningen eller fälttävlan eller något annat.

Grejen är att det du kallar det "nya" nh sättet är inte nh, jag tycker inte heller om det på något sätt. Borde inte kallas för nh eftersom det inte är det.

Men grunden av vad nh ska handla om är så långt ifrån nedbrytande av hästen det går att komma och går man på hur nh ska vara så är det inget annat än bra.

Jag trodde också det, men jag hade fel, det har jag insett nu. Jag bara är med mina djur, läser av dom dag för dag, samarbetar med dom. Jag behöver inte sätta en stämpel på den hanteringen. Vi är partners, ingen är ledare över den andra. Jag FÖRTJÄNAR deras respekt som flockmedlem. Människan vill så hemskt gärna tro att det är BRA för djuren att ha en ledare,det gör att det känns enklare för oss att få bestämma/styra. Visst är det praktiskt med väldresserade hästar, men dom är tomma, dom har tappat livsgnistan,och det tilltalar mig inte.

Som sagt, du vet inte vad nh är isåfall, det handlar inte ens om att man ska vara ledare på det sättet att hästen inte får leva sitt liv. Allt vad nh handlar om är att hästen ska känna trygghet och tillit till än, sen får man väl kalla det ledarskap eller vad som helst men det är så nh ska vara.

Och vad jag vet så är det inte fel att hästen känner trygghet med en och gillar att umgås. Nh handlar inte om att få en lydig häst.

Det du sysslat med har inte varit nh, långt ifrån.

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag har varit på kurs hos MINST sju olika Nh tränare genom åren. Allt från P.P till Monty Roberts. Och jag har helt enkelt tänkt om. Jag tror mindre och mindre på ledarskap. Jag tror mer och mer på samarbete, ömsesidig respekt. Jag tror att flocken är uppbyggd genom att alla har varsin roll, som dom är bra på. Inte rangordning. Möjligtvis åldersbetydelse. Styrka. Men inte rang. Inte ledarskap.

Anledningen till att jag ens startade den här tråden är just för att jag är på ett NH forum nu och inte ville sabba tråden med alla bilder utan startade en ny tråd där jag ifrågasätter erat "jag litar på min häst, den skulle aaaaldrig kasta av mejj":grin:

Diskussionen om hopp/dressyr/western vs NH hör inte riktigt hemma här men ja, jag tycker det är precis lika fel där, nu är jag ju varken på hopp, dressyr lr western forumet alltså är det NH-folk jag vänder mejj till!

(sen kan ju jag tycka att man faktiskt har lite mer koll med en sadel och ett träns på OM hästen skulle bli skrämd/stressad, men det är ju min högst personliga åsikt)

Jag säger att min häst ALDRIG skulle kasta av mig. Däremot kan jag inte lova att min häst exempelvis helt plötsligt skulle hoppa till, braka igenom ett hinder o.s.v. och därav fara illa. Men jag litar till hundra procent på att hon inte skulle kasta av mig medvetet. Jag är NH-människa men rider alltid med hjälm.

Koll har du inte bättre bara för att du har sadel, bättre balans kanske, men inte koll. Att du känner dig säkrare med träns tycker jag bara är ett bevis på att man inte har ett så bra förhållande till sin häst från ryggen som man borde kunna ha. Jag säger inte att det är fel att rida med träns, men säkerheten ska inte sitta i om man har bett eller inte.

Visst är det praktiskt med väldresserade hästar, men dom är tomma, dom har tappat livsgnistan,och det tilltalar mig inte.

Det där är ju bara rent skitsnack, min häst är väldresserad men inte är han tom eller utan livsgnista för det.

Självklart får du ha din åsikt, men det där uttalandet är ju bara korkat. :crazy:

Men de skattepengarna kanske skulle kunna gå till bättre saker? En hjälm är en så otroligt billig och enkel livförsäkring.

Ja jag håller med, finns betydligt bättre saker att lägga skattepengar på än på folk som medvetet utsatt sig för risker. Bättre lägga pengarna på Barncancerfonden istället för att nämna något..

Svara på detta. Varför blir ni så arga när ni ser en ryttare utan hjälm men det bekommer er inte när ni ser någon cykla utan hjälm?? Jag undrar helt enkelt varför det ena är så provocerande och det andra inte alls? Det där med att betala vården kan vi ju diskutera, gäller det även tjockisar, alkisar, rökare, knarkare, extremsportutövare, testförare, soldyrkare osv, listan kan göras hur lång som helst på folk som medvetet tar risker.

Så du menar ett det rättfärdigar ett beteende för att det finns andra beteenden som också är dåliga??

Huvudet är dock en del på kroppen som är väldigt svår att laga, hjärnskador är livslånga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar