NH - Djurplågeri eller ej??

Youmeoh

Trådstartare
Har sett en del trådar här på buke ang. olika sorters hästhantering. Tydligen har det blivit en hel del tjafs :crazy: så nu vill jag veta vad ni tycker om det :p
Var går gränsen för "djurplågeri" när man tränar hästen?

Min åsikt är att så länge man är konsekvent, hästen mår bra av det och att det fungerar så är det en bra metod.
Man ska dock inte behöva ta i med våld, stressa hästen eller skrämma vettet ur den på något sätt.
Jag har hört jättemånga som skrämmer hästarna för att de ska tycka att ägaren/ tränaren är mycket tryggare.
Jag tycker att det är lite fel väg, att hästen ska kunna tycka det ändå utan att den ska bli vettskrämd :o Jag kanske är ute och cyklar, men det är vad jag tycker...

Om hästen är lugn och tillfreds efteråt och verkligen vet att h*n har gjort rätt så tränar man i rätt riktning.

Det finns nog lika många sätt att hantera hästar som det finns hästägare. Inget är fel, så länge det fungerar, hästar är också individer som lär sig olika.

Personligen tränar jag helst den "lugnare" vägen då min häst gärna stressar upp sig i onödan. Vissa tycker kanske att jag låter hästen bestämma och att jag är för snäll o.s.v, men på min häst funkar det och han litar på mig till 110% och lyssnar alltid.
Andra har försökt träna honom på "sitt" sätt, men det fungerar defitivt inte!

Så nu vill jag höra era åsikter.
Det är alltid bra att få lite nya synvinklar på träningen, andra kanske kan lära sig lite av andra

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Åh!
Det här hoppas jag verkligen blir en så intressant diskussion av som det skulle kunna bli!

*sätter sig med chipsskålen*
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

På min första häst, en ganska tyken häst kanske man ska säga han påminde om en gammal gubbe född på 40talet och ville leva nu som då.;) Snygg förklaring:D
Och han var jag lite tuffare mot, när han fjollade och mesade röt jag till honom ibland att han kunde få en pärt på nosen också men då var han förtjänt av det, och då var barnsligheterna slut, jag var ganska hård mot honom inte elak utan bara hård, inga pix liksom. För han brydde sig inte om någon, gick rakt på en och trodde han var bäst, så jag fick typ visa med röst och kroppspråk att jag var mö tuffare än va han var. (inte så lätt när man var 1.55 och vägde ca 45kg) :crazy: ;)
Sedan när man skulle då sitta upp på honom, tjo flöjt i galoppen så gick allt skit och h*lvete han sprang för glatta livet och mådde super:angel: . Förövrigt har han fått nästan alla sina nerver i munnen avslitna hos sin förra ägare så det var ju ingen enkel match att få stopp på det åket, men efter många års träning så kunde jag släppa honom och han fick rusa på hur mö han ville men han stannade när jag ville.:banana: Och nu följer han mig som om jag vore hans mamma, och han lystrar så fort jag säger något, och när det händer så är man så lycklig och stolt att man nästan spricker.

Men min nya häst är lite som lille skutt, henne får jag prata lungt och sansat med, allt är ju så farligt och jobbigt och ryter jag så blir hon hel tokig, men det gäller ju vissa saker, hon är ju ett sto och dom är ju lite bitchiga:smirk: av sig så börjar hon "tyka" så ger jag henne en lätt knäpp där jag först kommer åt och säger nej med en hård röst och ganska låg. Och det funkar hur bra som helst så man för behandla alla olika, det är från häst till häst helt enkelt. :banana:


Djurplågeri ja...jag tycker absolut inte jag gjort det. Jag har ju aldrig velat vara elak.
När djurplågeri utövas är det av ren elakhet eller ovetande.
Ni kanske tycker att jag gör helt fel som ger hästen en pärt på nosen, men grejen är, när jag har gjort det så händer inte detta igen, jag hade kunnat säga till häst nr 1 flera gånger han hade skitit i det därför vill jag få fram ett "HALLÅ! Lyssna på mig!!!" För se nu, vi är bästa polare jag och han:D
Vad tycker ni? Är jag också ute och cyklar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Eg. Inget speciellt antar jag...
Det brukar bara bli en himmla diskussion här på buke när folk med olika uppfattningar om hästar och hästskötsel ska berätta hur dom gör :p

Så vi får väl se hur det slutar...
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

*Gör sällskap med Sthu efter att ha droppat följande kommentar*

Jag anser inte att NH är misshandel av djur.
Däremot kan misshandel av djur gå under namnet "Jag håller på med NH!"


Visst har hästar misshandlats och brutits ner psykiskt i NH´s namn, men det är inte NH.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag har hört jättemånga som skrämmer hästarna för att de ska tycka att ägaren/ tränaren är mycket tryggare.
Vad menar du med det?
Tänker du på någon specifik NH-relaterad teknik?
Har du några exempel?
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

En kompis hade varit på praktik hos en jättekänd westernryttare, när hon kom hem berättade hon hur dom lasttränade sina hästar. Dom skrämmde vetten ur dom utanför transporten så att hästarna skulle känna sig tryggare innuti transporten.
Visst, det funkar och jag tror inte att hästarna precis dör av sån träning, men jag skulle inte lastträna en häst på det sättet...


Sammet: Jag tycker inte heller att NH ska räknas som misshandel, har hållit på med mycket sånt med min förra häst och tycker att det är jättebra träning, men när vissa använder metoder som får hästarna att må både fysisk och psykiskt dåligt och kallar det NH, då är man inne på fel bana + att det ger riktig NH oförtjänt dåligt rykte...
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag anser inte att NH är misshandel av djur.
Däremot kan misshandel av djur gå under namnet "Jag håller på med NH!"

Där slog du huvudet på spiken!

:bow: :bow:

Usch och fy.
Jag vet inte hur många "tips" jag läst här på buke som gått ut på att spöa hästen tills den gör som man vill. och sen kalla det "det enda rätta" och "det enda som fungerar".
Jag lider med dessa stackars försvarslösa hästar.
Ser jag något sådant Irl så har jag inte långt till tårar.
Får ont i hjärtat.
 
Jag också tycker det är en väldigt intressant ämne. Men pga bantning
c045.gif
Då komentera jag istället. Även med mina fel-stavande-gramitik-oförstårlig meningar.
a010.gif


Sammet sa det ganska bra faktis, kort och enkelt! Men som har sagt i 1000 tals andra tråder händer det i alla gren inte bara NH. Tyvär tycker jag också att folk läser eller ser nåt, går hem och försöker det själv och synd som det är...screw the pooch on that one (=verkligen sabba det).

Och det är många också som är verkligen är intresserad av NH men slutar efter en clinic och fortsätter själv med en bok eller två och fortfarande inte vet vad det hela går ut på. Det är massor av olika NH tränare som har sina egna tekniker men efter att undersöker, de har lärt det från en vän som har lärt det av en vän som har lärt det av en kusin som lärt det av sin farbros flickväns bro.... samma som historier, det är vid slut berätelse är så långt från sanningen. I annat ord det är inte lika rent som när det började. Och de flesta kan spåras tillbaks till de 5-6 stösta NH tränare.

LIA hade en diskation i ett annat tråd att folk ska undersök skaffa kunskap INNAN man försöker med hästen. Bli det djurplågari untan kunskap? Det är väldigt möljligt med några folk. De aldrig släppa sina rovdjur instinkter eller deras männskligt (?) instinkter och inte öppna hjäna för nåt annat. heller att de vet ett J*VL* piss om hästens phsyke och hur de tänkar/fungera.

Men på andra sidan har jag sett många som verkligen vet vad de gör och där står en männskia på sidan och säger "OOhh, stackars hästen. Kan de inte ser att den är rädd att lasta". Men förstår de vad har hänt innan de har dykt up? Förstår att denna hästen kanske har gått "rightbrain" och visa saker måste sker innan man får hästen i "leftbrain" växel så att den kan lära nåt? Förstår de kanske inte att hästen är inte rädd alls men är "leftbrain" (en leftbrain klok häst med självförtroende är nästan svårare än en rädd häst) och är jäkla duktig att göra saker att komma undan?

Jag har haft elever som också stog på sidan om när jag last träna (t ex) och jag kika över på de och de ser "fundersamt" ut
a010.gif
och sen fråga jag de, "vet du varför jag gör si och så?" Gissa vad de säger? "oh , Ja!" men men deras grimas (anskit) visa att de inte gör det. Så jag ber att de förklara vad de tro jag gör. Och det är oftast fel. När man tar de minuter för att förklara för de varför, hur och när, lära de denna kunskaper de behöver att går vidare. Iannat ord FRÅGA ALLTID om du inte förstår. Och om nån fråga "förstår du?", säga inte ja om det är inte sant. Det ska inte behöver vara pinsamt för att lära. Och då minskar risken att det är fel senare när man är hemma ensamt.

Man ser vad man VILL se ibland. Som det vara i ett annat tråd med nån som sett nåt konstig på ett rid hus och sen frågade här på forum. Jag själv är en "varför?" människa. Jag vill vet allt (som har med hästar att göra).
a065.gif
Eller nån ser en enkelt träning session och ser den som hantera hästen ger hästen ett smack på rumpan med repet. "AHHH de mishandla hästen!"
a070.gif
Men de har inte sett att hanteraren har gett hästen 1-4 chanser (with cues/frågor/kroppspråk) att flytta sig, men hästen "skiter" fullständet i det. Vi (NH'er) ser det att kanske 1-2 smack så kan vi har en häst som flyyta sig med bara att peta finger senare. Men de springa hem och sprida runt "jag har sett en NH'er som slaget hästen 20 gånger på ryggen"......

Att en tränare skrämde en häst att lasta låter lite skumt men att hästen får jobba utanför så att transporten ser mer uppskatat kan jag tänka på. Jag förstår att det kan ser skrämande ut, men igen de flesta vet inte, Var hästen left eller right brained? Var den rädd eller ovillig? Hade den respekt eller saknat det?

För mig djurplågari excistera inte i NH så länge det är äkta. Men jag ser det i andras förklaring av NH. Och i dressyr, western, hopp, trav, ect....bara pga att folk vill inte tar den tid att lära hästen på ett annan sätt, en mer naturel sätt än vad Fredrik Von SnuttiPants eller Billy Bob SpurThemHard har lärt de:cool:


Gosh now i'm hungry!
a070.gif


Who's next?
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

En kompis hade varit på praktik hos en jättekänd westernryttare, när hon kom hem berättade hon hur dom lasttränade sina hästar. Dom skrämmde vetten ur dom utanför transporten så att hästarna skulle känna sig tryggare innuti transporten.
Visst, det funkar och jag tror inte att hästarna precis dör av sån träning, men jag skulle inte lastträna en häst på det sättet...


Hur menar du att dom gjorde? du får utveckla och förklara mer utförligt!
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Kommer inte ihåg precis varje ord hon sa när hon berättade det, men dom hade typ skrämt upp dom med plastsäckar eller liknande utaför, alltså inget "Transporten är absolut inte farlig, du behöver inte vara rädd för den" utan mer "Transporten är jättefarlig, men här ute är det ännu farligare, så det är bästa att du går in nu"

Som sagt: är inte 100% säker på varje ord hon sa, det var ett tag sen, men det var på ett ungefär så hon berättade.
Och hon är inte den som ljuger om sånt, har kännt henne nästan hela livet.
 
Kommer inte ihåg precis varje ord hon sa när hon berättade det

And it starts....:angel: :D :rofl:

Och hon är inte den som ljuger om sånt, har kännt henne nästan hela livet.

Frågan inte att hon ljuger men...kan hon missupfatta nåt och istället förklarra hennes uppfattning? Det är vad jag menar. Vi ser vad vi vill se.
Det skulle vara kul om din kompis skulle kunne ringa upp denna kända tänare och fråga varför görde de si eller så. Så att vi kunne förstår i denna tråd sen ta det till diskationen. För jag är nyfiken varför de skulle använder en plast påse och hur de använt det.:bump:
 
Sv: Re: NH - Djurplågeri eller ej??

And it starts....:angel: :D :rofl:



Frågan inte att hon ljuger men...kan hon missupfatta nåt och istället förklarra hennes uppfattning? Det är vad jag menar. Vi ser vad vi vill se.
Det skulle vara kul om din kompis skulle kunne ringa upp denna kända tänare och fråga varför görde de si eller så. Så att vi kunne förstår i denna tråd sen ta det till diskationen. För jag är nyfiken varför de skulle använder en plast påse och hur de använt det.:bump:

jag håller med: jag vill också höra mera fakta om man kommer med ett sånt uttalande, än bara "hörsägen".
som hästar fungerar så ser jag inte riktigt hur metoden skulle funka heller. om man skrämmer upp hästen utanför transporten så kommer den likväl troligtvis att förknippa det med transporten... så jag har svårt att tro att metoden var exakt som det beskrivs.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Som jag har försökt förklara: Jag är inte säker på att det är precis så det gått till och att det bara är nåt jag hört.
Men jag skulle inte bli brydd om det finns "NHutövare" som tränar sina hästar så om man hör vad en del säger. Allt behöver inte vara sant, men om flera personer berättar liknande saker borde det i alla fall finnas lite sanning i det hela
 
Sanningen säkert finns men det är "varför" som vi vill veta. Det är absolut ingen på hopp. Jag själv tycker personligen det är en bra tråd du startade och kanske vi kan starta med varför vissa gör så. så att andra kan förstår de olika tekniker vissa har och hur de tänkar och gemföra det med kanske hur hästen tänker. Vill bara ta några example på vad andra NH'er gör. Att diskutera taktiken.

För mig det viktigast med NH är denna metala delen. Båda vårt och hästens.

De flesta tråder om såna är bara "Vad NH betyder", "Att det är en filosofi" bla bla bla.

Jag skulle gärna går djupare till vad är meningen bakom varför en häst "pops his lips" när du fråga att det ska t ex när det vägra går över en bom. Varför gör han det? Många ser det som olydig, att har ingen respekt dum. Men jag ser det som indragen beteende. Den är osäkert, dålig självförtroände, och har draget inuti sig självför att släppa verkligheten.En nervous "tick". Som vi, när vi är osäkert på nåt det är många av oss (inte jag:D ) som biter naglarna och nånannan står bredvid och säger "har du hört en ända ord har har sagt? titta på mig".

Vad skulle ni har gjort med denna häst? skulle ni har sett tecken så du skulle förstår vad du skulle göra och hur du skulle hantera situationen? Skulle ni kunne läsa av en hästen och ser hur den är mentalt?

What works for one horse, dose it work for all others? hmmm, nooo!

Att sätta up en senario var en kan förklara vad de skulle göra och varför. så att man kan komma lite längre och djupare med den diskationen av NH. Kanske jag är ut och cykla
a075.gif
eller jag hoppas inte att jag har formulerat det fel. Men att får folk att har rätt uppfattningen om NH så vet jag själv jag skulle villa läser varför dressyr ryttaren gör si eller så för att hästen gör dess eller datt. med ett bra föklaring istället för "well, becouse evrybody else dose it that way."

Att läser detta forum har vi folk som har väldigt bra råd och sen på andra sidan har vi folk som nästan skulle vara förbjudet att har hästar (lite över dramataserat). Men vi nästa aldrig ta up detta men när vi gör det så är det väldigt het och kort. Het får det gärna blir utan nerstämning. Och då är det samma sak "Vad innebär NH för dig?". De flesta vet vad det betyder och om de inte gör det så kan de leta up det.;)

Så istället jag fråga det "vad är dina "actions" bakom NH?

Det är inte tänkande som är djurplågari det är när man ta action. Jag anser en smack eller två på rumpan är inte djurplågari men det kan bli beror på hur långt det går och specialt när det är gjort.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Men jag skulle inte bli brydd om det finns "NHutövare" som tränar sina hästar så om man hör vad en del säger.
Det skulle jag bli.Oerhört förvånad!
Jag tänker inte gräva ner mig i ännu en omöjlig pro NH - anti NH-diskussion, bara ställa en enkel fråga. Har du (m fl) funderat över betydelsen av orden Natural Horsemanship ??
Hur kan någon få till en koppling mellan Horsemanship och djurplågeri? :confused:

Jag förklarar gärna ordet "Horesmanship" och dess betydelse för den som till äventyrs inte förstår det. "Natural" också om så behövs.

LIA
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Du missar en sak.

Om du syftar på att dte finns de som utövar misshandel mot hästar och att det skulle vara NH...


De använder sig av namnet NH men det är inte NH.


Jag har gjort denna liknelse förr:

Om jag sitter på en häst, iklädd vassa rostiga och blodiga sporrar, hästen blöder på sidan och har märekn från piskrapp både på baken och på bogen, om jag har ett kandar i munnen och en stenhård hand, om jag sliter till lite då och då i bettat, sparkar till med benen och slår med min pisk...

Jag är iklädd den typiska svenska tävlingsklädseln för en dressyrryttare på tävling, kavaj med skjorta, vita ridbyxor, blanka svarta ridstövlar, en engelsk dressyrsadel och en svart dyr ridhjälm...

Jag är den typiska dressyrryttaren.
Men kallar ni det jag rider för engelsk dressyr?
Kallar ni det ens för ridning, eller för misshandel?
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag sa inte att dom som utövar NH misshandlar hästen (tränar även sånt själv), men att det finns människor som använder sig av metoder som skulle klassas som misshander och sedan kallar det NH, vilket det verkligen inte är

Det du beskrev skulle jag defenitivt kalla misshandel. En ryttare som använder utrustningen fel är aldrig en bra ryttare och hästmänniska, hur dyra och snygga saker h*n har!


LIA: Jag kan inte 100% säkert förklara vad NH är, det är det få som verkligen kan och jag kopplar absolut inte ihop NH med djurplågeri, tvärtom!




Nåt oklart än?
Jag är ingen NH-hatare som klassar det som djurplågeri, utan tycker att det är en jättebra träningsmetod, så länge den utövas rätt.
Och har man en tuff häst ska man vara lika tuff tillbaka och har man en ranglåg, känslig häst ska man inte behöva ta i speciellt mycket, det är ju så det funkar i hästflocken ute i naturen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp