NH *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NH *bildtråd*

tänkte på, iom att snöret är mjukt och rör sig lite hur som helst.. kan det inte dras upp mellan kindtänderna eller klämma mungipan mellen tänderna?
Men det är ju bara om man drar i det och håller på.

Hmm.. mellan kindtänderna ska den väl inte kunna hamna, de sitter väl tätt som på oss?
Mungipan kläms nog mer med bett eftersom det blir en nötknäppare medan snöret är mjukt.
Testa hur det känns på dig själv vetja :idea:

Det finns ju tyvärr folk som säger att de använder en metod men som använder den fel så det inte blir bra för hästen. Det är hemskt tråkigt men ju inte metodens fel..

Sedan finns det ju människor som har detta inom sig och gör rätt instinktivt(hur blev den där stavningen?) medan andra är som jag och måste lära sig.
De som redan har denna förståelse inom sig tycker väl att NH är jättekonstigt och onödigt, samma med folk som har hyfsat stabila och lugna hästar.

Jag "behövde" inte NH med min ridhäst.
Men när vår otama (lösdriftuppväxta) unghäst kom vart det annat. Han blev vildhäst och helt omöjlig att fånga eller ens komma nära. Med hjälp av lekarna kunde jag visa honom på hans språk vad jag var för en och vad jag ville. Jag fick lära mig att läsa honom och se när han tolkade mitt beteende som hotfullt.
När han sedan fick mer förtroende för mig kunde vi börja lära honom att om han bara står still när han ser något som kanske är farligt så ordnar jag det där.
Det har gått över all förväntan och idag kan jag sätta på honom täcket när han är lös i hagen, han följer mig när han är lös på ridbanan. Om han blir rädd/busig/spattig på ridbanan när vi tränar räcker det med att jag också börjar hoppa omkring, då stannar han direkt och kommer fram till mig, för då vet han att jag slutar bete mig som en galning :rofl::bow:

Den här hästen är nu så "okänslig" att jag kan ragla fram till honom när vi är på ridbanan, men samtidigt så känslig att han backar när jag vickar på pekfingret och gör sidvärtsrörelser från marken enbart för att jag pekar diskret omväxlande på bog och rumpa.

Så, vi tränar dem att både vara superkänsliga och "okänsliga". De ska veta att om jag, ledaren, är med, så ordnar jag upp problemen. Hästen behöver inte vidta åtgärder.

En liten kul grej förresten, när unghästen kom så anföll han grannens hundar när de kom lösa och sprang och skällde när vi gick över gårdsplanen. Han gjorde så även när vuxna hästen var med och tog det lugnt.
Så testade jag en dag att gå till grannen med lillhästen och när hundarna kom sa jag först till hästen att stanna bakom mig, sedan sa jag till hundarna på skarpen(utan skrik) att de skulle vara tysta och hålla sig undan. Och de lydde för en gångs skull...
Efter den dagen bryr han sig inte om hundarna, han vet att jag fixar dem, och att det inte bara är en slump att de inte ätit oss ännu.

Långt inlägg :angel: ursäkta trådkapning.. :crazy:

Hmm.. mellan kindtänderna ska den väl inte kunna hamna, de sitter väl tätt som på oss?
Mungipan kläms nog mer med bett eftersom det blir en nötknäppare medan snöret är mjukt.
Testa hur det känns på dig själv vetja :idea:

Om hästen öppnar munnen vid ridningen ;)
Ush.. hade smakat och känts äckligt.. :rofl: Mina tänder nästan ilar bara jag hör en torr servet gnidas..eller tänker på garn.. ett rep hade jag inte velat suga på:P
Men jag utgår från att ingen vill skada sin häst, och vill dom det kan dom lika gärna göra det med ett rep som ett bett...^^

Kan vi hålla oss till att lägga in bilder i denna tråden och diskutera lite runt bilderna, Så kan diskussionen om vad NH är för något ha en egen tråd:)

16559219.jpg

Samma lägger som Shire va med på...

Husses ramper låg på marken, måste ju prova om dom håller för mig?!!
Men det är klart, stora traktorer brukar ju köra på dom, så i jämförelse, är en shirehäst flugvikt!:rofl:
God Jul alla Nh inspererade bukefalister och allla andra förståss:bump:

IMG_5067kopia.jpg

IMG_5069kopia.jpg

Har du fler bilder att visa på ditt rephuvudlag? Har mailat till henne nu iaf, Vore kul att se lite mer hur de ser ut :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka